USA i Europa zapomniały o dołku

Sprzedaż nowych samochodów w lutym potwierdziła, że gospodarka amerykańska zdecydowanie poprawia się, a Europa wyszła z 6-letniej zapaści, czemu sprzyjają tanie paliwa. Gospodarka Japonii nadal jest w zastoju

Publikacja: 03.03.2016 08:08

USA i Europa zapomniały o dołku

Foto: AFP

USA

Na amerykańskim rynku sprzedaż nowych samochodów nie tylko nie zmalała w lutym, ale wzrosła najbardziej od 15 lat — wynika z danych producentów. Niskie ceny paliw, tanie kredyty i większe zarobki sprawiły, że rynek osiągnął wzrost o 6,7 proc. do 1,34 mln sztuk — według danych WardsAuto — do 17,43 mln w skali rocznej, mniej od 17,45 mln w styczniu, ale więcej od 16,32 mln rok temu. Według Autodata, liczba 1,34 mln sztuk oznacza wzrost o 6,9 proc., a rocznie do 17,54 mln wobec 17,58 mln w styczniu.

Mimo pesymistycznych wypowiedzi o stanie gospodarki niektórych kandydatów na prezydenta, dane o sprzedaży samochodów wskazują, wraz z innymi, na przebudzenie gospodarki USA po zwolnieniu w IV kwartale. Np. wydatki w budownictwie skoczyły w styczniu do poziomu najwyższego od 2007 r. — podał resort handlu.

W 2015 r. sprzedano Stanach 17,4 mln pojazdów, to wielkość bez precedensu, a większość obserwatorów uważała, że dojdzie do cyklicznego spadku, po stopniowym wzroście od kryzysu w 2008-9 r., ale początek 2016 r. nie potwierdza takiego scenariusza.

Ford osiągnął skok sprzedaży o 20 proc. dzięki powodzeniu SUV i krzyżówek, które zyskują 28 proc. rocznie. Pickupy serii F, dominujące w sprzedaży od 30 lat osiągnęły wzrost o 10 proc., a limuzyny o 19 proc. dzięki m.in. nowemu Focusowi. General Motors zanotował spadek o 1,5 proc., bo firmy rent-a-car kupiły tylko 16 500 aut, o 39 proc. mniej niż rok temu. Fiat Chrysler, plasujący się na 4. miejscu za GM, Fordem i Toyotą korzysta z nie słabnącej popularności swych aut Jeep i furgonetek Ram, zwiększając łączną sprzedaż o 12 proc.

Nissan poprawił się o 10,5 proc., mimo spadku sprzedaży luksusowych Infiniti o 11 proc., Toyota zwiększyła sprzedaż o 5 proc., a Honda o 13. W segmencie premium Mercedes-Benz zanotował spadek rynku o 0,3 proc., BMW o 11 proc., a z kolei Audi zwiększył go o 2 proc. Grupa VW nadal sprzedaje mniej, o 7 proc., podobnie jak w styczniu, a sama marka VW o 13 proc.

Kanada

W sąsiedniej Kanadzie GM wypadł znaczne lepiej, sprzedaż Chevroleta, Buicka, GMC i Cadillaca wzrosła o 14 proc. do 15 729 sztuk. Wiceprezes GM ds. sprzedaży i marketingu, John Roth jest zadowolony z obu miesięcy roku. Fiat Chrysler poprawił sprzedaż o 1 proc. do 18 813 samochodów.

Japonia

Ten kraj nie może wyjść z zastoju. Sprzedaż nowych samochodów (poza małolitrażowymi do 660 ccm) zmalała o 4,6 proc. do 275 165, w tym 239 409 osobowych. Sprzedaż „maluchów” zmalała jeszcze bardziej, o 9,1 proc. do 176 165; był to 14. miesiąc spadku z powodu zmiany od kwietnia 2014 rocznego opodatkowania tej kategorii. Sprzedaż wszystkich rodzajów zmalała o 6,4 proc. do 451 330. — podała organizacja dealerów JADA.

Japoński sektor motoryzacji bardzo odczuł podwyżkę podatku VAT z 5 do 8 proc., konsumenci wiedząc o tym zrobili wcześniej zakupy drogich dóbr trwałego użytku.

Niemcy

Największy rynek w Europie osiągnął wzrost o 12,1 proc. do 250 302 nowych samochodów, po poprawie w styczniu o 3,3 proc. — podał urząd motoryzacji KBA.

Volkswagen mimo skandalu z emisjami jest nadal najbardziej popularny, zwiększył sprzedaż o 4,3 proc. i udział w rynku do 20,9 proc. Zamieszane w skandal Skoda poprawiła się o 9,1 proc., a Audi nawet o 4,5 proc., z kolei niewinny SEAT spadł o 10,7 proc.

Mercedes zanotował skok sprzedały o prawie 25 proc. dzięki nowym modelom, auta sportowe o ponad 42 proc., a sportowo-użytkowe o ok. 33 proc. Popyt na hybrydy zwiększył się o 26 proc. Na pojazdy z silnikami Diesla przypadło 47,2 proc. rynku, na benzynowe i hybrydowe 50,9 proc., a reszta na inne rodzaje napędu.

Po 2 miesiącach rynek niemiecki poprawił się o 7,8 proc. do 468 667 sztuk.

Francja

W lutym zarejestrowano 166 741 nowych samochodów, o 13 proc. więcej niż rok wcześniej, głownie dzięki lepszym wynikom firm francuskich — podała organizacja producentów CCFA. Renault poprawił się o 14,9 proc., PSA Peugeot Citroen o 9,8, wyprzedzając grupę VW (+7,7) i Forda (6,1).

Po 2 miesiącach francuski rynek wzrósł o 8,7 proc. do 305 141 sztuk.

Włochy

Producenci powinni być zadowoleni, bo sprzedali o 27,3 proc. więcej nic rok temu — 172 241 samochodów — wynika z danych resortu transportu. Fiat Chrysler zwiększył sprzedaż o 32,2 proc. i udział w rynku do 29,08 proc. z 28,79 w styczniu.

Hiszpania

Luty okazał się najlepszym miesiącem dla motoryzacji od 2008 r. — sprzedaż wzrosła o 12,6 proc. do ponad 97 tys. — podała organizacja producentów ANFAC. Szczególnie dynamicznie kupowały przedsiębiorstwa i firmy rent-a-car.

Sprzedaż samochodów osobowych rośnie nieprzerwanie od 2,5 roku – stwierdziły ANFAC, federacja dystrybutorów Ganvam i dealerów Faconauto — co jest odbiciem poprawy sytuacji gospodarczej w kraju. — Spożycie jest motorem wzrostu, a samochód stanowi znaczną część tego spożycia — podkreślił dyrektor ANFAC ds. komunikacji.

USA

Na amerykańskim rynku sprzedaż nowych samochodów nie tylko nie zmalała w lutym, ale wzrosła najbardziej od 15 lat — wynika z danych producentów. Niskie ceny paliw, tanie kredyty i większe zarobki sprawiły, że rynek osiągnął wzrost o 6,7 proc. do 1,34 mln sztuk — według danych WardsAuto — do 17,43 mln w skali rocznej, mniej od 17,45 mln w styczniu, ale więcej od 16,32 mln rok temu. Według Autodata, liczba 1,34 mln sztuk oznacza wzrost o 6,9 proc., a rocznie do 17,54 mln wobec 17,58 mln w styczniu.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana