USA i Europa zapomniały o dołku

Sprzedaż nowych samochodów w lutym potwierdziła, że gospodarka amerykańska zdecydowanie poprawia się, a Europa wyszła z 6-letniej zapaści, czemu sprzyjają tanie paliwa. Gospodarka Japonii nadal jest w zastoju

Publikacja: 03.03.2016 08:08

USA i Europa zapomniały o dołku

Foto: AFP

USA

Na amerykańskim rynku sprzedaż nowych samochodów nie tylko nie zmalała w lutym, ale wzrosła najbardziej od 15 lat — wynika z danych producentów. Niskie ceny paliw, tanie kredyty i większe zarobki sprawiły, że rynek osiągnął wzrost o 6,7 proc. do 1,34 mln sztuk — według danych WardsAuto — do 17,43 mln w skali rocznej, mniej od 17,45 mln w styczniu, ale więcej od 16,32 mln rok temu. Według Autodata, liczba 1,34 mln sztuk oznacza wzrost o 6,9 proc., a rocznie do 17,54 mln wobec 17,58 mln w styczniu.

Mimo pesymistycznych wypowiedzi o stanie gospodarki niektórych kandydatów na prezydenta, dane o sprzedaży samochodów wskazują, wraz z innymi, na przebudzenie gospodarki USA po zwolnieniu w IV kwartale. Np. wydatki w budownictwie skoczyły w styczniu do poziomu najwyższego od 2007 r. — podał resort handlu.

W 2015 r. sprzedano Stanach 17,4 mln pojazdów, to wielkość bez precedensu, a większość obserwatorów uważała, że dojdzie do cyklicznego spadku, po stopniowym wzroście od kryzysu w 2008-9 r., ale początek 2016 r. nie potwierdza takiego scenariusza.

Ford osiągnął skok sprzedaży o 20 proc. dzięki powodzeniu SUV i krzyżówek, które zyskują 28 proc. rocznie. Pickupy serii F, dominujące w sprzedaży od 30 lat osiągnęły wzrost o 10 proc., a limuzyny o 19 proc. dzięki m.in. nowemu Focusowi. General Motors zanotował spadek o 1,5 proc., bo firmy rent-a-car kupiły tylko 16 500 aut, o 39 proc. mniej niż rok temu. Fiat Chrysler, plasujący się na 4. miejscu za GM, Fordem i Toyotą korzysta z nie słabnącej popularności swych aut Jeep i furgonetek Ram, zwiększając łączną sprzedaż o 12 proc.

Nissan poprawił się o 10,5 proc., mimo spadku sprzedaży luksusowych Infiniti o 11 proc., Toyota zwiększyła sprzedaż o 5 proc., a Honda o 13. W segmencie premium Mercedes-Benz zanotował spadek rynku o 0,3 proc., BMW o 11 proc., a z kolei Audi zwiększył go o 2 proc. Grupa VW nadal sprzedaje mniej, o 7 proc., podobnie jak w styczniu, a sama marka VW o 13 proc.

Kanada

W sąsiedniej Kanadzie GM wypadł znaczne lepiej, sprzedaż Chevroleta, Buicka, GMC i Cadillaca wzrosła o 14 proc. do 15 729 sztuk. Wiceprezes GM ds. sprzedaży i marketingu, John Roth jest zadowolony z obu miesięcy roku. Fiat Chrysler poprawił sprzedaż o 1 proc. do 18 813 samochodów.

Japonia

Ten kraj nie może wyjść z zastoju. Sprzedaż nowych samochodów (poza małolitrażowymi do 660 ccm) zmalała o 4,6 proc. do 275 165, w tym 239 409 osobowych. Sprzedaż „maluchów” zmalała jeszcze bardziej, o 9,1 proc. do 176 165; był to 14. miesiąc spadku z powodu zmiany od kwietnia 2014 rocznego opodatkowania tej kategorii. Sprzedaż wszystkich rodzajów zmalała o 6,4 proc. do 451 330. — podała organizacja dealerów JADA.

Japoński sektor motoryzacji bardzo odczuł podwyżkę podatku VAT z 5 do 8 proc., konsumenci wiedząc o tym zrobili wcześniej zakupy drogich dóbr trwałego użytku.

Niemcy

Największy rynek w Europie osiągnął wzrost o 12,1 proc. do 250 302 nowych samochodów, po poprawie w styczniu o 3,3 proc. — podał urząd motoryzacji KBA.

Volkswagen mimo skandalu z emisjami jest nadal najbardziej popularny, zwiększył sprzedaż o 4,3 proc. i udział w rynku do 20,9 proc. Zamieszane w skandal Skoda poprawiła się o 9,1 proc., a Audi nawet o 4,5 proc., z kolei niewinny SEAT spadł o 10,7 proc.

Mercedes zanotował skok sprzedały o prawie 25 proc. dzięki nowym modelom, auta sportowe o ponad 42 proc., a sportowo-użytkowe o ok. 33 proc. Popyt na hybrydy zwiększył się o 26 proc. Na pojazdy z silnikami Diesla przypadło 47,2 proc. rynku, na benzynowe i hybrydowe 50,9 proc., a reszta na inne rodzaje napędu.

Po 2 miesiącach rynek niemiecki poprawił się o 7,8 proc. do 468 667 sztuk.

Francja

W lutym zarejestrowano 166 741 nowych samochodów, o 13 proc. więcej niż rok wcześniej, głownie dzięki lepszym wynikom firm francuskich — podała organizacja producentów CCFA. Renault poprawił się o 14,9 proc., PSA Peugeot Citroen o 9,8, wyprzedzając grupę VW (+7,7) i Forda (6,1).

Po 2 miesiącach francuski rynek wzrósł o 8,7 proc. do 305 141 sztuk.

Włochy

Producenci powinni być zadowoleni, bo sprzedali o 27,3 proc. więcej nic rok temu — 172 241 samochodów — wynika z danych resortu transportu. Fiat Chrysler zwiększył sprzedaż o 32,2 proc. i udział w rynku do 29,08 proc. z 28,79 w styczniu.

Hiszpania

Luty okazał się najlepszym miesiącem dla motoryzacji od 2008 r. — sprzedaż wzrosła o 12,6 proc. do ponad 97 tys. — podała organizacja producentów ANFAC. Szczególnie dynamicznie kupowały przedsiębiorstwa i firmy rent-a-car.

Sprzedaż samochodów osobowych rośnie nieprzerwanie od 2,5 roku – stwierdziły ANFAC, federacja dystrybutorów Ganvam i dealerów Faconauto — co jest odbiciem poprawy sytuacji gospodarczej w kraju. — Spożycie jest motorem wzrostu, a samochód stanowi znaczną część tego spożycia — podkreślił dyrektor ANFAC ds. komunikacji.

USA

Na amerykańskim rynku sprzedaż nowych samochodów nie tylko nie zmalała w lutym, ale wzrosła najbardziej od 15 lat — wynika z danych producentów. Niskie ceny paliw, tanie kredyty i większe zarobki sprawiły, że rynek osiągnął wzrost o 6,7 proc. do 1,34 mln sztuk — według danych WardsAuto — do 17,43 mln w skali rocznej, mniej od 17,45 mln w styczniu, ale więcej od 16,32 mln rok temu. Według Autodata, liczba 1,34 mln sztuk oznacza wzrost o 6,9 proc., a rocznie do 17,54 mln wobec 17,58 mln w styczniu.

Pozostało 89% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana