Brytyjczycy kupują auta, ale nie Volkswageny

W listopadzie sprzedaż nowych samochodów w W. Brytanii wzrosła po spadku w październiku, a Volkswagen zanotował spadek o 20 proc.

Publikacja: 06.12.2015 15:19

Brytyjczycy kupują auta, ale nie Volkswageny

Foto: Bloomberg

Na drugim co do wielkości rynku europejskim łącznie sprzedano 178 876 pojazdów, o 3,8 proc. więcej niż rok temu, po spadku o 1,1 proc. w październiku. Główny ekonomista w Pantheon Macroeconomics, Samuel Tombs uznał, że listopadową sprzedaż zwiększyły decyzje niektórych konsumentów o odroczeniu zakupów z października, gdy skandal w Volkswagenie z emisjami spalin był na czołówkach środków przekazu.

Najnowsze dane ogłoszone przez organizację producentów i dealerów CMMT wskazują, że marka VW zanotowała spadek sprzedaży o 20 proc., podobnie jak w Stanach. Pojazdy masowe Seata i Skody sprzedawały się gorzej o 24 i 11 proc. W segmencie luksusowym Audi odczuł mniejszy spadek tracąc 4 proc.

Przewodniczący europejskiej organizacji producentów, zarazem prezes Renaulta-Nissana, Carlos Ghosn uznał, jednak, że skandal z emisjami miał dotąd niewielki wpływ na rynek w Europie. — Dotychczas nie ma niczego oczywistego w danych statystycznych pochodzących z rynku. Na ocenę prawdziwego wpływu trzeba będzie poczekać kilak miesięcy, pewnie do stycznia, lutego, o ile pojawi się w ogóle — stwierdził.

Z danych SMMT wynika, że w październiku VW, także Ford i Vauxhall zmniejszyły sprzedaż, co wpłynęło na spadek całego rynku, natomiast w listopadzie Vauxhall mocno odbił się osiągając wzrost o 26 proc. dzięki powodzeniu najnowszej wersji Astry z Gliwic.

Zdaniem analityków skandal z emisjami diesli przyspieszy zapewne odchodzenie klientów od tego rodzaju napędu, co już ma miejsce i zwiększy popyt na małe silniki benzynowe i pojazdy hybrydowe. WHO uznała w 2012 r. silniki wysokoprężne za rakotwórcze, w wielu krajach Europy przystąpiono już do korygowania zachęt w skali krajowej i lokalnej, aby zniechęcać do kupowania diesli.

Najbardziej narażone na te zmiany są PSA Peugeot Citroen, Renault i Fiat, które bardzo zależą od sprzedały małych samochodów z silnikami wysokoprężnymi i zostają w tyle za Japończykami, a nawet za Volkswagenem, w zakresie technologii plug-in.

Brytyjskie dane wskazują, że w listopadzie sprzedaż samochodów z dieslami, silnikami benzynowymi i pojazdów na paliwo alternatywne (AFV) wzrosła we wszystkich kategoriach, ale najbardziej, bo o 8,6 proc. w tej ostatniej, głównie hybryd plug-in i aut elektrycznych.

Z najnowszych danych ACEA wynika, że w październiku sprzedaż VW w Europie zmalała o 0,8 proc., natomiast wszystkich marek wzrosła o 2,7 proc. Dostawy pojazdów następują zwykle w kilka tygodni po decyzji o ich kupieniu, co oznacza, że w danych za październik nie uwzględniono w pełni skutków problemów Volkswagena.

Na drugim co do wielkości rynku europejskim łącznie sprzedano 178 876 pojazdów, o 3,8 proc. więcej niż rok temu, po spadku o 1,1 proc. w październiku. Główny ekonomista w Pantheon Macroeconomics, Samuel Tombs uznał, że listopadową sprzedaż zwiększyły decyzje niektórych konsumentów o odroczeniu zakupów z października, gdy skandal w Volkswagenie z emisjami spalin był na czołówkach środków przekazu.

Najnowsze dane ogłoszone przez organizację producentów i dealerów CMMT wskazują, że marka VW zanotowała spadek sprzedaży o 20 proc., podobnie jak w Stanach. Pojazdy masowe Seata i Skody sprzedawały się gorzej o 24 i 11 proc. W segmencie luksusowym Audi odczuł mniejszy spadek tracąc 4 proc.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej