Francuski konkurent Golfa

W nowym, kompaktowym Megane Renault wykorzystało wiele systemów znanych z luksusowego minivana Espace.

Publikacja: 25.01.2016 20:49

W marcu do sprzedaży wejdzie Renault Megane czwartej generacji. Ceny zaczną się od 59 900 zł.

W marcu do sprzedaży wejdzie Renault Megane czwartej generacji. Ceny zaczną się od 59 900 zł.

Foto: materiały prasowe

W marcu w sprzedaży pojawi się nowy Renault Megane czwartej generacji. Model należy do największego w Europie segmentu aut kompaktowych, więc jest dla marki kluczowy. Firma sprzedała 6,6 mln Megane trzech poprzednich generacji, z czego ostatniej 1,5 mln, zatem była ona mniej popularna od wcześniejszych. W 2015 roku Megane nie znalazł się nawet w pierwszej piątce najpopularniejszych modeli marki. Bogate wyposażenie i większe wymiary czwartej generacji mają przywrócić popularność kompaktowemu Renault, tym bardziej, że ceny mają być atrakcyjne: najtańsza wersja została wyceniona na 59 900 zł.

Komponenty z droższych modeli

Auto mierzy od zderzaka do zderzaka 436 cm i jest o 6 cm dłuższe od poprzednika. Wzrósł o blisko 3 cm do 267 cm rozstaw osi. Te 3 cm powiększyło miejsce na kolana pasażerów tylnej kanapy. Konstruktorzy o 2 cm poszerzyli wnętrze samochodu. Bagażnik ma pojemność 384 l wg VDA, zaś wg norm Renault 434 litry.

Megane zbudowane jest na modułowej platformie segmentu C i D, dlatego otrzymało m.in. wyposażenie spotykane w Espace i Talismanie, a więc samochodach klasy wyższej. Nowe Megane można zamówić z 7-calowym, poziomym ekranem w desce rozdzielczej lub w wersji bogatszej w pionowy, o przekątnej 8,7 cala. Dokładnie taki sam pionowy, dotykowy ekran oferowany jest w Talismanie i Espace.

Poprzez ekrany przypominające smartfony obsługiwane są m.in.: radio, nawigacja, klimatyzacja. Można konfigurować także charakterystykę prowadzenia samochodu: od komfortowego po sportowy. Zmienia się wówczas nie tylko twardość zawieszenia i szybkość reakcji na obrotu kołem kierownicy, ale i dźwięk silnika oraz kolor podświetlenia wskaźników. W wersjach wyposażonych w dwusprzęgłową skrzynię biegów w wersji sport przełączanie przełożeń następuje przy wyższych obrotach silnika niż np. w trybie komfort lub eko. Renault nazwało system Multi-Sense.

Umożliwił on usuniecie przycisków i pokręteł z deski rozdzielczej i konsoli, jednak wymaga pewnej wprawy, aby np. szybko zmienić głośność radia, intensywność pracy wentylatorów albo temperaturę nawiewu.

Wspomagająca kierowcę elektronika

Z większych modeli marki wzięte zostały elektroniczne systemy bezpieczeństwa, jak aktywny tempomat (pracuje przy prędkościach od 30 do 200 km/h), system wspomagania nagłego hamowania i system utrzymania auta w pasie ruchu. Megane może otrzymać także układ rozpoznawania znaków drogowych. Model oferowany jest także z wygodnym wskaźnikiem przeziernym.

Fotele są zapożyczone z Espace. Mają cienką konstrukcję, która nie zabiera miejsca na nogi, ale są zaskakująco wygodne. Mają wygodne wyprofilowanie, a jednocześnie krawędzie nie stanowią niewygodnych przy wsiadaniu wałków.

Z elektronicznego wyposażenia, które już jest dostępne w konkurencji, brak takich elementów jak system rozpoznawania pieszych i zwierząt (będzie miał premierę jesienią, wraz z nowym Scenikiem) oraz zapobiegania wypadkom przy wszystkich prędkościach. Takie systemy, które automatycznie hamują w razie wykrycia przeszkody, są już dostępne za dopłatą w niektórych kompaktach konkurencji, np. Toyoty.

Kolejną nowością Megane (tylko w usportowionej wersji GT) są skręcane koła tylnej osi. Jest to pierwszy kompakt z takim rozwiązaniem, nazwanym 4control. Jest ono zapożyczone z Espace, ale w przeciwieństwie do większego modelu, w kompakcie skręcają się o 2,7 stopnia (w Espace o 3,5 stopnia). Mechanizm jest sterowany elektronicznie i w trybie sport poniżej 80 km/h (w pozostałych trybach poniżej 60 km/h) koła obracają się w przeciwnym kierunku do przednich.

Co w ofercie

Silniki to zestaw jednostek benzynowych o mocach od 100 do 130 KM, współpracujące z 5- lub 6-stopniowymi przekładniami ręcznymi. W przypadku jednostek wysokoprężnych do wyboru będą o mocy od 90 do 130 KM. Wersje GT otrzymają 205-konną benzynę lub 165-konnego diesla. Pojawi się także Megane RS. W październiku do oferty wejdzie kombi, równocześnie pojawi się następca Fluence.

Podstawowa wersja Megane (kosztująca 59 900 zł) otrzyma 114-konny silnik połączony z 5-stopniową skrzynią biegów, wyposażony w klimatyzację, ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania, system stabilizacji toru jazdy, wspomagania ruszania pod górę, kontroli ciśnienia w oponach, 6 poduszek powietrznych, centralny zamek, regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę, fotel kierowcy o regulowanej wysokości, diodowe światła dzienne i 16-calowe koła. Konkurenci to m.in. VW Golf, Opel Astra, Toyota Auris, Ford Focus, Huyndai i30 oraz Kia Ceed.

W marcu w sprzedaży pojawi się nowy Renault Megane czwartej generacji. Model należy do największego w Europie segmentu aut kompaktowych, więc jest dla marki kluczowy. Firma sprzedała 6,6 mln Megane trzech poprzednich generacji, z czego ostatniej 1,5 mln, zatem była ona mniej popularna od wcześniejszych. W 2015 roku Megane nie znalazł się nawet w pierwszej piątce najpopularniejszych modeli marki. Bogate wyposażenie i większe wymiary czwartej generacji mają przywrócić popularność kompaktowemu Renault, tym bardziej, że ceny mają być atrakcyjne: najtańsza wersja została wyceniona na 59 900 zł.

Pozostało 87% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska