Volkswagen nie wyklucza rozmów o fuzji z Fiatem

Szef Volkswagena zapewnia, że grupa jest w dobrej formie, jest gotów rozmawiać z Fiatem o fuzji, ale zysk operacyjny głównej marki zmalał, wskazując na rozmiary nowych wyzwań.

Publikacja: 15.03.2017 10:33

Volkswagen nie wyklucza rozmów o fuzji z Fiatem

Foto: Bloomberg

Grupa z Wolfsburga ogłosiła 24 lutego rekordowy zysk operacyjny osiągnięty w 2016 r. dzięki dobrej sprzedaży aut Porsche i ożywieniu producenta ciężarówek Scania. Szczegółowe dane opublikowane teraz wskazują, że sama marka VW zmniejszyła zysk operacyjny o 10 proc. do 1,9 mld euro i marżę do 1,8 proc z 2 proc. w 2015 r. Grupa tłumaczy to spadkiem obrotów i większymi kosztami marketingu po przyznaniu się do oszustwa w testach na emisję spalin.

W sumie Volkswagen wypadł raczej dobrze mimo Dieselgate, udało mu się nawet odebrać Toyocie pierwsze miejsce pod względem sprzedaży, ale analitycy uważają w dalszym ciągu za najważniejsze dla długofalowych perspektyw całej grupy naprawę głównej marki. Przypadła na nią niemal połowa obrotów z 2016 r., ale tylko nieco ponad 10 proc. łącznego zysku operacyjnego.

Marka zawarła w listopadzie ze związkami zawodowymi umowę o zmniejszeniu zatrudnienia i wypracowaniu rocznych oszczędności 3,7 mld euro do 2020 r., aby dojść do marży 4 proc., nadal mniejszej od uzyskiwanej przez rywali. Konflikty we wdrożeniu tych ustaleń wzbudziły wątpliwości u niektórych analityków. „W czasie, gdy większość innych firm samochodowych zwiększą efektywność i dokonuje przekształceń, Volkswagen musi zdać sobie sprawę, że nie może pozwolić sobie na dalszą stratę czasu na wewnętrznych walkach” — napisali analitycy z Evercore ISI.

Prezes optymistą

Volkswagen ma duże szanse poprawienia bardziej w tym roku swych wyników — stwierdził prezes Matthias Müller na dorocznej konferencji bilansowej w Wolfsburgu. — Możecie być pewni, że zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby 2017 był jeszcze lepszym rokiem od 2016. Grupa jest w bardzo dobrej formie — uważa. W śledztwie w sprawie Dieselgate nastąpił duży postęp, grupa wyciąga z tego nowe wnioski i jest w stanie ponieść koszty skandalu.

Prezes potwierdził założenia na 2017 r. przedstawione 24 lutego — wzrost obrotów o 4 proc. wobec rekordowych 217 mld z 2016 r. i marżę operacyjną 4-7 proc. po 6,7 proc. w ubiegłym roku. 

Rozmowy z Fiatem

Müller zapytany o ewentualne kupowanie aktywów oświadczył: — Nie bylibyśmy dobrą firmą, gdybyśmy nie brali pod uwagę względów strategicznych na przyszłość. Nigdy nie mówiłem, że raz na zawsze jest wykluczony sojusz z innym partnerem, powiedziałem jedynie, że na tę chwilę nie było kontaktów między mną i Sergio Marchionne. Nie wykluczam rozmowy z nim. Doszłoby do uproszczenia spraw, gdyby Marchionne przedstawił mi bezpośrednio swe pomysły, a nie tylko wam — powiedział dziennikarzom.

Szef Fiata Chryslera stwierdził w ubiegłym tygodniu, że sprzedaż Opla może skłonić w końcu Volkswagena do szukania sojuszu z jego grupą, co Niemcy na razie odrzucają.

Zarobki w kierownictwie

Przy okazji podano, że prezes Matthias Müller zarobił w 2016 r. łącznie 7,78 mln euro, a szef Marki VW, Herbert Diess 3,93 mln po 7,13 mln w 2015 r., roku ujawnienia Dieselgate. Ówczesny prezes Martin Winterkorn otrzymał 7,31 mln za 9 miesięcy, Müller, który zajął jego miejsce zarobił wtedy 4,17 mln.

Po rekordowych stratach w 2015 r. grupa zmieniła w lutym politykę wynagrodzeń ograniczając łączne zarobki prezesa do 10 mln euro, a innych członkom kierownictwa do 5,5 mln.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana