Volkswagen nie wyklucza rozmów o fuzji z Fiatem

Szef Volkswagena zapewnia, że grupa jest w dobrej formie, jest gotów rozmawiać z Fiatem o fuzji, ale zysk operacyjny głównej marki zmalał, wskazując na rozmiary nowych wyzwań.

Publikacja: 15.03.2017 10:33

Volkswagen nie wyklucza rozmów o fuzji z Fiatem

Foto: Bloomberg

Grupa z Wolfsburga ogłosiła 24 lutego rekordowy zysk operacyjny osiągnięty w 2016 r. dzięki dobrej sprzedaży aut Porsche i ożywieniu producenta ciężarówek Scania. Szczegółowe dane opublikowane teraz wskazują, że sama marka VW zmniejszyła zysk operacyjny o 10 proc. do 1,9 mld euro i marżę do 1,8 proc z 2 proc. w 2015 r. Grupa tłumaczy to spadkiem obrotów i większymi kosztami marketingu po przyznaniu się do oszustwa w testach na emisję spalin.

W sumie Volkswagen wypadł raczej dobrze mimo Dieselgate, udało mu się nawet odebrać Toyocie pierwsze miejsce pod względem sprzedaży, ale analitycy uważają w dalszym ciągu za najważniejsze dla długofalowych perspektyw całej grupy naprawę głównej marki. Przypadła na nią niemal połowa obrotów z 2016 r., ale tylko nieco ponad 10 proc. łącznego zysku operacyjnego.

Marka zawarła w listopadzie ze związkami zawodowymi umowę o zmniejszeniu zatrudnienia i wypracowaniu rocznych oszczędności 3,7 mld euro do 2020 r., aby dojść do marży 4 proc., nadal mniejszej od uzyskiwanej przez rywali. Konflikty we wdrożeniu tych ustaleń wzbudziły wątpliwości u niektórych analityków. „W czasie, gdy większość innych firm samochodowych zwiększą efektywność i dokonuje przekształceń, Volkswagen musi zdać sobie sprawę, że nie może pozwolić sobie na dalszą stratę czasu na wewnętrznych walkach” — napisali analitycy z Evercore ISI.

Prezes optymistą

Volkswagen ma duże szanse poprawienia bardziej w tym roku swych wyników — stwierdził prezes Matthias Müller na dorocznej konferencji bilansowej w Wolfsburgu. — Możecie być pewni, że zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby 2017 był jeszcze lepszym rokiem od 2016. Grupa jest w bardzo dobrej formie — uważa. W śledztwie w sprawie Dieselgate nastąpił duży postęp, grupa wyciąga z tego nowe wnioski i jest w stanie ponieść koszty skandalu.

Prezes potwierdził założenia na 2017 r. przedstawione 24 lutego — wzrost obrotów o 4 proc. wobec rekordowych 217 mld z 2016 r. i marżę operacyjną 4-7 proc. po 6,7 proc. w ubiegłym roku. 

Rozmowy z Fiatem

Müller zapytany o ewentualne kupowanie aktywów oświadczył: — Nie bylibyśmy dobrą firmą, gdybyśmy nie brali pod uwagę względów strategicznych na przyszłość. Nigdy nie mówiłem, że raz na zawsze jest wykluczony sojusz z innym partnerem, powiedziałem jedynie, że na tę chwilę nie było kontaktów między mną i Sergio Marchionne. Nie wykluczam rozmowy z nim. Doszłoby do uproszczenia spraw, gdyby Marchionne przedstawił mi bezpośrednio swe pomysły, a nie tylko wam — powiedział dziennikarzom.

Szef Fiata Chryslera stwierdził w ubiegłym tygodniu, że sprzedaż Opla może skłonić w końcu Volkswagena do szukania sojuszu z jego grupą, co Niemcy na razie odrzucają.

Zarobki w kierownictwie

Przy okazji podano, że prezes Matthias Müller zarobił w 2016 r. łącznie 7,78 mln euro, a szef Marki VW, Herbert Diess 3,93 mln po 7,13 mln w 2015 r., roku ujawnienia Dieselgate. Ówczesny prezes Martin Winterkorn otrzymał 7,31 mln za 9 miesięcy, Müller, który zajął jego miejsce zarobił wtedy 4,17 mln.

Po rekordowych stratach w 2015 r. grupa zmieniła w lutym politykę wynagrodzeń ograniczając łączne zarobki prezesa do 10 mln euro, a innych członkom kierownictwa do 5,5 mln.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana