Renault na podbój nowych rynków

Renault wyznaczył sobie dla 2016 r. cel przyspieszenia wzrostu dzięki wejściu na nowe rynki (Indie, Chiny), bo uporczywe trudności na kilku tradycyjnych zwolniły do 3,3 proc. dynamikę sprzedaży w 2015 r.

Publikacja: 19.01.2016 10:50

Motoryzacja Indie i Chiny wsparciem dla Renaulta Renault wyznaczył sobie dla 2016 r. cel przyspieszenia wzrostu dzięki wejściu na nowe rynki (Indie, Chiny), bo uporczywe trudności na kilku tradycyjnych zwolniły do 3,3 proc. dynamikę sprzedaży w 2015 r.

Francuska grupa osiągnęła jednak mimo wszystko rekordowy poziom sprzedaży na świecie 2,8 mln samochodów osobowych i furgonetek (+1,6 proc.). Był to trzeci kolejny rok wzrostu, w 2014 r. wyniósł 3,2 proc. W bieżącym Francuzi zakładają 1-2 proc.

– Opierając się na dynamice handlowej ostatnich 3 lat, na gamie w znacznym stopniu odświeżonej w 2015 i 2016 r. i na naszym rozwoju w Indiach i Chinach zakładamy przyspieszenie w tym roku naszego wzrostu — stwierdził dyrektor handlowy Thierry Koskas. — Przyspieszenie rytmu w IV kwartale daje nam przekonanie, że uda nam się przyśpieszyć wzrost.

Clio przed Dusterem

W ubiegłym roku Renault zwiększył sprzedaż w Europie o 10,2 proc. dzięki nowościom Kadjar, Captur i nowej wersji Clio, który stał się najbardziej sprzedawanym samochodem grupy, przed tanim Dusterem 4×4. To świadczy o intensywności popytu w Europie w porównaniu z kilkoma wschodzącymi rynkami. Poza Europą sprzedaż zmalała o 4,8 proc. — w Ameryce Płd. o 14,8 proc., w Euroazji o 8,6 proc. — na skutek problemów gospodarczych Brazylii, drugiego rynku po Francji, oraz w Rosji, która spadła z trzeciego na ósme miejsce światowych rynków Renaulta.

Gorsza sytuacja na wschodzących rynkach wpłynęła na spadek sprzedaży tanich modeli, Logana i Sandero. Sprzedaż w tzw. kategoria globalnego dostępu zmniejszyła się o 1,4 proc. do 1,11 mln pojazdów, do 40 proc. calej sprzedaży. Ich udział zmalał w tej puli o 2 pkt proc. wobec 2014 r.

W 2016 r. Francuzi potrzebują nowych rynków, bo Europa zapowiada się mniej obiecująco, a rynki brazylijski i rosyjski nie zdradzają na razie oznak poprawy. Przewidują wzrost sprzedaży w Europie o 2 proc., spadek w Brazylii o 6 proc., a w Rosji o 12 proc.

W Indiach, gdzie od 2015 Renault oferuje pierwszy supertani model Kwid, spodziewa się zwiększenia rynku o 8 proc., a w Chinach, gdzie przygotowuje się do uruchomienia pierwszej fabryki produkującej początkowo krzyżówkę Kadjar, liczy na wzrost o 4-5 proc.

Problem różnic w emisjach spalin

Przedstawiciele firmy wyjaśniali 18 stycznia tę kwestię członkomi niezależnej komisji technicznej, powołanej na jesieni przez minister ekologii Segolene Royal. Pierwszy bilans tego przesłuchania, a takie przedstawicieli 3 firm zagranicznych z tego samego powodu zostanie ogłoszony za tydzień — twierdzi pismo „Challenges”, powołując się na osobę z ministerstwa ekologii cytowaną przez agencję Reutera.

— Pracujemy na płaszczyznę technicznej, co powinno pozwolić zmniejszyć różnice między testami homologacyjnymi i sprawdzaniem na drodze. Plan zostanie przedstawiony w najbliższych tygodniach – powiedział Koskas.

Minister Royal przyznała w rozgłośni RTL, że testy nie były dostateczne, trzeba je przeprowadzić w warunkach realnej jazdy. Przyjęła z zadowoleniem troskę Renault o zachowanie przejrzystości w tej sprawie.

— Trzeba nadal kupować samochody Renaulta. Firma zobowiązała się wyregulować 15 tys. pojazdów — dodała.

– Są inne marki przekraczające limity emisji spalin. Szefowie tych przedsiębiorstw zgodzili się złożyć wyjaśnienia przed komisją — powiedziała nie ujawniając nazw tych firm. Według dziennika „Les Echos”, komisja zakwestionowała trzy modele z napędem Diesla: Renault Captur i Espace 5 oraz Opla Zafira.

Motoryzacja Indie i Chiny wsparciem dla Renaulta Renault wyznaczył sobie dla 2016 r. cel przyspieszenia wzrostu dzięki wejściu na nowe rynki (Indie, Chiny), bo uporczywe trudności na kilku tradycyjnych zwolniły do 3,3 proc. dynamikę sprzedaży w 2015 r.

Francuska grupa osiągnęła jednak mimo wszystko rekordowy poziom sprzedaży na świecie 2,8 mln samochodów osobowych i furgonetek (+1,6 proc.). Był to trzeci kolejny rok wzrostu, w 2014 r. wyniósł 3,2 proc. W bieżącym Francuzi zakładają 1-2 proc.

Pozostało 86% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana