Producenci samochodów oceniają skutki wybuchów w Chinach

Światowe firmy samochodowe przystąpiły natychmiast do oceniania skutków dla swej produkcji 2 wybuchów w portowym Tiencinie, największym w Chinach ośrodku importu pojazdów

Publikacja: 14.08.2015 19:06

Wybuchy w nocy ze środy na czwartek w magazynach lotnych chemikaliów były tak silne i duże, że uszkodziły budynki w promieniu kilku kilometrów, były też widziane z kosmosu. Najnowszy bilans ofiar to 54 zabitych, w tym 17 strażaków i 700 rannych.

Renault poinformował już, że około 1500 jego sprowadzonych samochodów znajdujących się w magazynie spłonęło, Toyota podała, że eksplozje spowodowały wybicie szyb w montowni, budynku logistycznym i ośrodku badawczym należących do spółki z chińską grupą FAW. Działalność w placówkach Toyoty przerwano na tydzień w związku z letnimi urlopami, nikł nie odniósł obrażeń, ale rzecznik największej japońskiej firmy samochodowej nie potrafił powiedzieć, czy wznowi normalną produkcję od poniedziałku. — Według naszej bieżącej oceny, szkody nie są tak duże — dodał.

Około 40 proc. samochodów importowanych do Chin przechodzi przez port w Tiencinie, w 2014 r. było ich ponad pół miliona — według agencji Xinhua. Z oficjalnych danych wynika, że wartość importu samochodów w 2014 r. wyniosła 372,4 mld juanów (60,8 mld dolarów).

Subaru z konglomeratu Fuji Heavy Industries podał, że ponad 100 aut sprowadzonych z Japonii i czekających w magazynie na odprawę celną zostało uszkodzone odłamkami szkła okiennego. Magazyn nie należący do Fuji znajduje się jakieś 2 km od miejsca wybuchów.

Volkswagen również poinformował, że część jego pojazdów została uszkodzona, ale nie wiedział dokładnie, ile. Na zdjęciach z miejsca eksplozji widać rzędy garbusów i innych samochodów marki VW mocno nadpalonych. — Mamy na miejscu grupę zadaniową, która ustali więcej konkretów, ale jej zadaniem jest przede wszystkim zapewnienie dobrego samopoczucia naszym pracownikom — stwierdziła rzeczniczka VW.

Ford, Nissan i Toyota sprawdzają stan swych pojazdów zaparkowanych wokół portu. Hyundai i Kia miały łącznie 4 tys. samochodów koło miejsca wybuchu, ale nie dysponowały jeszcze szczegółami o rozmiarach zniszczeń. BMW ma dwa ośrodki dystrybucji koło portu, a nie jest w stanie oszacować strat, bo cały teren został zamknięty przez władze dla osób postronnych. Mazda podała, że ponad 50 samochodów sprowadzonych z Japonii uległo uszkodzeniu, lakier złuszczył się, zostały porysowane. Jeden pobliski salon zamknięto, gdy wyleciały w nim szyby.

Inne firmy japońskie obecnie w tym mieście, m. in. centrum handlowe firmy Aeon i dom towarowy Isetan Mitsukoshi zostały lekko uszkodzone. Otsuka Holdings powiadomiła, że jej fabryka napoju energetycznego dla sportowców Pocari Sweat będzie zamknięta w piątek i sobotę, bo chce oszacować stopień bezpieczeństwa. Armator Nippon Yusen wyjaśnił, że nie jest w stanie ocenić szkód w terminalu, który obsługuje, bo nie ma do niego dostępu; dodał, że kilku pracowników zostało lekko rannych w związanej z nim firmą dystrybucji samochodów. Ją też tymczasowo zamknięto.

Wybuchy w nocy ze środy na czwartek w magazynach lotnych chemikaliów były tak silne i duże, że uszkodziły budynki w promieniu kilku kilometrów, były też widziane z kosmosu. Najnowszy bilans ofiar to 54 zabitych, w tym 17 strażaków i 700 rannych.

Renault poinformował już, że około 1500 jego sprowadzonych samochodów znajdujących się w magazynie spłonęło, Toyota podała, że eksplozje spowodowały wybicie szyb w montowni, budynku logistycznym i ośrodku badawczym należących do spółki z chińską grupą FAW. Działalność w placówkach Toyoty przerwano na tydzień w związku z letnimi urlopami, nikł nie odniósł obrażeń, ale rzecznik największej japońskiej firmy samochodowej nie potrafił powiedzieć, czy wznowi normalną produkcję od poniedziałku. — Według naszej bieżącej oceny, szkody nie są tak duże — dodał.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne