Rekordowy rok PSA. Opel nie popsuł zbytnio wyników

Grupa PSA ogłosiła rekordowy bilans 2017 r. dzięki powodzeniu najnowszych modeli i mniejszej od zakładanej stracie Opla/Vauxhalla kupionych od GM.

Publikacja: 01.03.2018 17:05

Rekordowy rok PSA. Opel nie popsuł zbytnio wyników

Foto: AFP

Francuska grupa wypracowała obroty 65,21 mld euro (+20,7 proc.) i zysk netto 1,93 mld (+11,5), podczas gdy analitycy liczyli na 64,68 mld i 1,899 mld. Ten sukces zapewniły wielkość sprzedaży i tzw. miks produktów, zwłaszcza SUV Peugeot 3008 i nowy Citroen C3, dla których był to pierwszy pełny rok sprzedaży.

„Doskonałe wyniki Peugeota, Citroena i DS poprawiające się czwarty kolejny rok świadczą o zdolności grupy PSA do generowania rentownego i długotrwałego wzrostu” – oświadczył prezes Carlos Tavares. Ogłosił ponadto średnią premię uznaniową po 2600 euro dla pracowników; akcjonariusze dostaną po 53 centimy wobec 48 rok temu za akcję.

Na konferencji z analitykami Tavares stwierdził, że 2018 r. zaczął się dobrze dla grupy, ale powtórzył kilka razy, że zadanie nie będzie łatwe, należy szybko reagować w chaotycznym świecie tendencji w motoryzacji.

Wyniki grupy skłoniły rada administracyjną do zaproponowania przedłużenia o dalsze 4 lata kadencji Louisa Gallois na stanowisku przewodniczącego rady nadzorczej, aby zachować duet z Tavaresem istniejący od 2014 r.

PSA zmniejszyła sprzedaż w Chinach, gdzie musiała zmienić ofertę produktów i sieć dystrybucji wobec konkurencji miejscowych marek. Ucierpiała też jak inni na spadku atrakcyjności diesli, co zmusiło ją do przyspieszenia prac nad napędem na nowe energie.

Francuzi weszli do Iranu, Azji Płd.-Wsch. i Afryki, aby nie zależeć tylko od rynku chińskiego. Kupili Opla/Vauxhalla, aby zyskać na wielkości i zoptymalizował nakłady na Noe technologie. Kupiona filia GM straciła 179 mln euro, mniej do najbardziej optymistycznych prognoz analityków.

Dyrektor finansowy Jean-Baptiste de Chatillon pytany, czy osiągnięte wyniki skłonią grupę do podwyższenia założeń planu „Push to pass”, zwłaszcza marży operacyjnej bez Opla/Vauxhalla do ponad 6 proc. w 2291 r,. odpowiedział, że jeszcze za wcześnie na to. – Dajemy sobie teraz lepiej radę, to fakt – stwierdził, ale grupa dokona zmian w planie i celach na początku 2019 r. Wtedy mapa drogowa i założenia będą dotyczyć wszystkich 5 marek grupy – dodał Tavares.

Francuska grupa wypracowała obroty 65,21 mld euro (+20,7 proc.) i zysk netto 1,93 mld (+11,5), podczas gdy analitycy liczyli na 64,68 mld i 1,899 mld. Ten sukces zapewniły wielkość sprzedaży i tzw. miks produktów, zwłaszcza SUV Peugeot 3008 i nowy Citroen C3, dla których był to pierwszy pełny rok sprzedaży.

„Doskonałe wyniki Peugeota, Citroena i DS poprawiające się czwarty kolejny rok świadczą o zdolności grupy PSA do generowania rentownego i długotrwałego wzrostu” – oświadczył prezes Carlos Tavares. Ogłosił ponadto średnią premię uznaniową po 2600 euro dla pracowników; akcjonariusze dostaną po 53 centimy wobec 48 rok temu za akcję.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy