Renault: znaczna poprawa mimo Rosji

Renault poprawił znacznie w 2015 r. marżę operacyjną i zysk netto prawie o połowę mimo nadal bardzo trudnego rynku w Rosji.

Publikacja: 13.02.2016 11:30

Renault poprawił znacznie w 2015 r. marżę operacyjną i zysk netto prawie o połowę mimo nadal bardzo

Renault poprawił znacznie w 2015 r. marżę operacyjną i zysk netto prawie o połowę mimo nadal bardzo trudnego rynku w Rosji.

Foto: Bloomberg

Francuska grupa zwiększyła w 2015 r. zysk netto o 48,1 proc. do 2,96 mld euro, obroty o 10,4 proc. do rekordowych 45,3 mld euro i sprzedaż o 3,3 proc. do 2,8 mln pojazdów dzięki bezprecedensowemu odnowieniu gamy i dobrej sprzedaży u partnerów, Nissana i Daimlera. Osiągnęła także rekordową marżę operacyjną zgodnie z międzynarodowymi normami księgowaniu IFRS do 5,1 proc. z 3,9 proc. w 2014 r. Tym samym przyspieszyła o 2 lata założenie planu strategicznego dojścia do 5 proc. marży w 2017 r. Plan zakłada ponadto roczne obroty 50 mld euro. Grupa wypłaci dywidendę 2,4 euro za akcję, rok temu było to 1,9 euro.

– Wyniki 2015 r. potwierdzają zdecydowany postęp w realizacji celów naszego planu „‚Drive the change — oświadczył prezes Carlos Ghosn na konferencji dla analityków. Osiągnięto to mimo utrzymujących się trudności na rynkach rosyjskim i brazylijskim, zasadniczych dla międzynarodowej działalności firmy.

– Wprawdzie wyniki są lepsze od oczekiwań, ale uważamy, że wraz z pogarszaniem się sytuacji makroekonomicznej i w warunkach optymizmu panującego w Europie przewidywania Renaulta są za wysokie i wywołują poważne ryzyko rozczarowania — stwierdzili w nocie analitycy Morgana Stanleya.

Rosja ciężarem

Zła sytuacja na rynku rosyjskim — w tym roku oczekuje się spadku sprzedaży o 12 proc., po zmniejszeniu jej o prawie połowę od szczytu w 2013 r. — zmusiła Renaulta do dokonania odpisu 225 mln euro na AwtoWAZ, w którym ma pośrednio 37,25 proc. Łącznie AwtoWAZ pozbawił Francuzów 620 mln euro zysku netto, co jednak w znacznym stopniu zostało pokryte działalnością w Europie dzięki nowym modelom, np. miejskiej krzyżówce Captur i zyskiem Nissana w wysokości 1,98 mld euro, drugiej rekordowej.

– Grupa Renaulta prowadzi dyskusje z innymi akcjonariuszami holdingu kontrolującego AwtoWAZ pod kątem przyszłego zasilenia kapitałowego, co mogłoby dorprowadzić do konsolidacji tego przedsiębiorstwa przez Renaulta — stwierdzili Francuzi w komunikacie. Dyrektor finansowy Renaulta, Dominique Thormann dodał, że te dyskusje powinny zakończyć się do końca roku.

Prognozy i plany na 2016 r.

Mimo niespokojnej sytuacji na pewnych wschodzących rynkach, Renault zakłada w 2016 r. dalszy wzrost obrotów w cenach stałych i marży operacyjnej. Liczy w tym przede wszystkim na Chiny (uruchomił pierwszą montownię) i Indie (sedan Scala i Fluence, SUV Koleos i Duster, kompakt Lodgy, kompakt premium Pulse, tani Kwid), gdzie nadal przewiduje zdecydowany wzrost rynku, oraz na Europę, gdzie potwierdza prognozę wzrostu sprzedaży o 2 proc. Na świecie rynek osiągnie poprawę o 1-2 proc., z dużymi kontrastami; sprzedaż w Rosji zmaleje o 12 proc., w Brazylii o proc.

– Jesteśmy przekonani, że te dwa rynki odzyskają wzrost i będziemy gotowi, gdy do tego dojdzie — stwierdził prezes Ghosn, odrzucając pomysł rezygnacji z nich.

– Renault ma bardziej zróżnicowaną gamę modeli i w przyszłości nie będzie tak zależeć od jednego segmentu czy regionu — stwierdził Ghosn i przypomniał, że 10 lat temu grupa liczyła głównie na Mégane i Francję w swych wynikach finansowych.

W Europie Renault zaczął sprzedaż większego brata Captura — Kadjara, którego produkcja w Hiszpanii doszła do pełnych mocy. We Francji liczy na zwiększenie jego produkcji do 730-740 tys. w tym roku, czyli powyżej 710 tys. założonych w porozumieniu o konkurencyjności zawartego z załogą w 2013 r.

Zatrudni w tym roku 1000 pracowników i tyle samo młodych ludzi do przyuczenia zawodu. W ubiegłym roku firma przyjęła 1000 ludzi, zatrudnia już 120 tys. pracowników, w tym 46 tys. we Francji. Szefowie nie chcą mówić o redukcjach przewidzianych w pakcie o konkurencyjności do czasu jego wykonania. Od 2013 r. odeszło 5 tys. osób, do końca 2016 r. ma odejść dobrowolnie łącznie 8260 — poinformował Franck Daout z CFDT.

Francuska grupa zwiększyła w 2015 r. zysk netto o 48,1 proc. do 2,96 mld euro, obroty o 10,4 proc. do rekordowych 45,3 mld euro i sprzedaż o 3,3 proc. do 2,8 mln pojazdów dzięki bezprecedensowemu odnowieniu gamy i dobrej sprzedaży u partnerów, Nissana i Daimlera. Osiągnęła także rekordową marżę operacyjną zgodnie z międzynarodowymi normami księgowaniu IFRS do 5,1 proc. z 3,9 proc. w 2014 r. Tym samym przyspieszyła o 2 lata założenie planu strategicznego dojścia do 5 proc. marży w 2017 r. Plan zakłada ponadto roczne obroty 50 mld euro. Grupa wypłaci dywidendę 2,4 euro za akcję, rok temu było to 1,9 euro.

Pozostało 83% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?