Renault: znaczna poprawa mimo Rosji

Renault poprawił znacznie w 2015 r. marżę operacyjną i zysk netto prawie o połowę mimo nadal bardzo trudnego rynku w Rosji.

Publikacja: 13.02.2016 11:30

Renault poprawił znacznie w 2015 r. marżę operacyjną i zysk netto prawie o połowę mimo nadal bardzo

Renault poprawił znacznie w 2015 r. marżę operacyjną i zysk netto prawie o połowę mimo nadal bardzo trudnego rynku w Rosji.

Foto: Bloomberg

Francuska grupa zwiększyła w 2015 r. zysk netto o 48,1 proc. do 2,96 mld euro, obroty o 10,4 proc. do rekordowych 45,3 mld euro i sprzedaż o 3,3 proc. do 2,8 mln pojazdów dzięki bezprecedensowemu odnowieniu gamy i dobrej sprzedaży u partnerów, Nissana i Daimlera. Osiągnęła także rekordową marżę operacyjną zgodnie z międzynarodowymi normami księgowaniu IFRS do 5,1 proc. z 3,9 proc. w 2014 r. Tym samym przyspieszyła o 2 lata założenie planu strategicznego dojścia do 5 proc. marży w 2017 r. Plan zakłada ponadto roczne obroty 50 mld euro. Grupa wypłaci dywidendę 2,4 euro za akcję, rok temu było to 1,9 euro.

– Wyniki 2015 r. potwierdzają zdecydowany postęp w realizacji celów naszego planu „‚Drive the change — oświadczył prezes Carlos Ghosn na konferencji dla analityków. Osiągnięto to mimo utrzymujących się trudności na rynkach rosyjskim i brazylijskim, zasadniczych dla międzynarodowej działalności firmy.

– Wprawdzie wyniki są lepsze od oczekiwań, ale uważamy, że wraz z pogarszaniem się sytuacji makroekonomicznej i w warunkach optymizmu panującego w Europie przewidywania Renaulta są za wysokie i wywołują poważne ryzyko rozczarowania — stwierdzili w nocie analitycy Morgana Stanleya.

Rosja ciężarem

Zła sytuacja na rynku rosyjskim — w tym roku oczekuje się spadku sprzedaży o 12 proc., po zmniejszeniu jej o prawie połowę od szczytu w 2013 r. — zmusiła Renaulta do dokonania odpisu 225 mln euro na AwtoWAZ, w którym ma pośrednio 37,25 proc. Łącznie AwtoWAZ pozbawił Francuzów 620 mln euro zysku netto, co jednak w znacznym stopniu zostało pokryte działalnością w Europie dzięki nowym modelom, np. miejskiej krzyżówce Captur i zyskiem Nissana w wysokości 1,98 mld euro, drugiej rekordowej.

– Grupa Renaulta prowadzi dyskusje z innymi akcjonariuszami holdingu kontrolującego AwtoWAZ pod kątem przyszłego zasilenia kapitałowego, co mogłoby dorprowadzić do konsolidacji tego przedsiębiorstwa przez Renaulta — stwierdzili Francuzi w komunikacie. Dyrektor finansowy Renaulta, Dominique Thormann dodał, że te dyskusje powinny zakończyć się do końca roku.

Prognozy i plany na 2016 r.

Mimo niespokojnej sytuacji na pewnych wschodzących rynkach, Renault zakłada w 2016 r. dalszy wzrost obrotów w cenach stałych i marży operacyjnej. Liczy w tym przede wszystkim na Chiny (uruchomił pierwszą montownię) i Indie (sedan Scala i Fluence, SUV Koleos i Duster, kompakt Lodgy, kompakt premium Pulse, tani Kwid), gdzie nadal przewiduje zdecydowany wzrost rynku, oraz na Europę, gdzie potwierdza prognozę wzrostu sprzedaży o 2 proc. Na świecie rynek osiągnie poprawę o 1-2 proc., z dużymi kontrastami; sprzedaż w Rosji zmaleje o 12 proc., w Brazylii o proc.

– Jesteśmy przekonani, że te dwa rynki odzyskają wzrost i będziemy gotowi, gdy do tego dojdzie — stwierdził prezes Ghosn, odrzucając pomysł rezygnacji z nich.

– Renault ma bardziej zróżnicowaną gamę modeli i w przyszłości nie będzie tak zależeć od jednego segmentu czy regionu — stwierdził Ghosn i przypomniał, że 10 lat temu grupa liczyła głównie na Mégane i Francję w swych wynikach finansowych.

W Europie Renault zaczął sprzedaż większego brata Captura — Kadjara, którego produkcja w Hiszpanii doszła do pełnych mocy. We Francji liczy na zwiększenie jego produkcji do 730-740 tys. w tym roku, czyli powyżej 710 tys. założonych w porozumieniu o konkurencyjności zawartego z załogą w 2013 r.

Zatrudni w tym roku 1000 pracowników i tyle samo młodych ludzi do przyuczenia zawodu. W ubiegłym roku firma przyjęła 1000 ludzi, zatrudnia już 120 tys. pracowników, w tym 46 tys. we Francji. Szefowie nie chcą mówić o redukcjach przewidzianych w pakcie o konkurencyjności do czasu jego wykonania. Od 2013 r. odeszło 5 tys. osób, do końca 2016 r. ma odejść dobrowolnie łącznie 8260 — poinformował Franck Daout z CFDT.

Francuska grupa zwiększyła w 2015 r. zysk netto o 48,1 proc. do 2,96 mld euro, obroty o 10,4 proc. do rekordowych 45,3 mld euro i sprzedaż o 3,3 proc. do 2,8 mln pojazdów dzięki bezprecedensowemu odnowieniu gamy i dobrej sprzedaży u partnerów, Nissana i Daimlera. Osiągnęła także rekordową marżę operacyjną zgodnie z międzynarodowymi normami księgowaniu IFRS do 5,1 proc. z 3,9 proc. w 2014 r. Tym samym przyspieszyła o 2 lata założenie planu strategicznego dojścia do 5 proc. marży w 2017 r. Plan zakłada ponadto roczne obroty 50 mld euro. Grupa wypłaci dywidendę 2,4 euro za akcję, rok temu było to 1,9 euro.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego