Mercedes podjeżdża coraz bliżej

22 kwietnia rada nadzorcza Daimlera zdecyduje, gdzie stanie najnowsza fabryka silników, na którą Niemcy są gotowi wydać 800 mln euro.

Publikacja: 17.04.2016 21:00

Mercedes podjeżdża coraz bliżej

Foto: 123RF

Mocnym kandydatem pozostaje Polska. Ale rozważane jest też ulokowanie zakładu na Węgrzech. O decyzji, jakakolwiek by była, jako pierwsze w Polsce dowie się Ministerstwo Rozwoju, które prowadzi negocjacje. Przed ich zakończeniem kategorycznie odmawia podawania jakichkolwiek informacji.

Dla Węgrów byłby to olbrzymi sukces po tym, gdy 22 marca Mercedes-Benz Manufacturing poinformował o przeznaczeniu 250 mln euro na rozbudowę fabryki w Kecskemet, o którą w 2008 r. starała się także Polska.

– Mamy długofalowe plany wobec Węgier – potwierdził wtedy Christian Wolff, dyrektor generalny Mercedes-Benz Manufacturing Hungary. W tym kraju Niemcy zainwestują łącznie 1,3 mld euro.

Początkowo Daimler szukał miejsca na fabrykę samochodów i naturalnym kandydatem były Węgry, a także miejsca na produkcję silników, które początkowo miały powstać w Rosji bądź na Słowacji. Prezes Daimlera Guenther Zetsche przyznał podczas salonu samochodowego w Genewie, że odbudowa rynku rosyjskiego po kryzysie jest niepewna, więc fabryka tam nie powstanie. A szef ds. produkcji Mercedesa Markus Schaefer powiedział, że decyzja zapadnie przed końcem roku, i delikatnie wspomniał, że pod uwagę brana jest także Polska.

18 marca Dolnośląską Strefę Aktywności Gospodarczej w Jaworze odwiedziła delegacja Mercedesa. Potencjalnym inwestorom pokazano teren, który ma blisko 460 ha, a prace można rozpocząć w każdej chwili. Jest doskonale skomunikowany dzięki autostradzie A4 oraz linii kolejowej. We Wrocławiu mówiło się nawet, że dzięki negocjacjom tak długo utrzymał stanowisko Rafał Jurkowlaniec, prezes Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Miał być odwołany 18 marca. Uznano, że byłby to niedobry sygnał dla potencjalnego inwestora. WZA więc przerwano, kolejny termin wyznaczono na 5 kwietnia i po raz drugi zdecydowano o przerwie. Jednak WZA w ostatni piątek ostatecznie odwołało prezesa. Jurkowlańca zastąpił Witold Idczak, były senator PiS, wcześniej także związany ze strefą.

Rok temu Ministerstwo Gospodarki oferowało tereny koło Jawora producentowi luksusowych aut Jaguar Land Rover, ale ostatecznie jego wybór padł na słowacką Nitrę.

W niemieckich poszukiwaniach Słowacja odpadła. Mercedes Manufacturing uznał, że skoro już Jaguar Land Rover ma kłopoty ze znalezieniem pracowników, to stawianie tam kolejnej fabryki motoryzacyjnej mija się z celem. W Polsce, jak na razie, nie ma kłopotów z siłą roboczą.

Producenci z branży motoryzacyjnej podkreślają, że inwestują tam, gdzie jest rynek. Wyjątek stanowią dwa nieduże kraje – Słowacja, gdzie gospodarka stała się motoryzacyjną monokulturą (183 wyprodukowane auta na 1000 mieszkańców), i Węgry, które są doskonale skomunikowane z największymi centrami produkcyjnymi.

Polski rynek staje się dla Mercedesa coraz ważniejszy. W 2015 r. miał tu 3,744 mln zł obrotów. O 18,1 proc. więcej niż w 2014 r. –To najlepszy rok w historii naszej firmy – mówił Niels Kowolik, były już prezes Mercedes-Benz Polska. W 2015 r. marka sprzedała u nas 9340 aut osobowych. W Europie Mercedes przegrywa z Audi i BMW. Ale na świecie w I kw. okazał się liderem segmentu premium.

Mocnym kandydatem pozostaje Polska. Ale rozważane jest też ulokowanie zakładu na Węgrzech. O decyzji, jakakolwiek by była, jako pierwsze w Polsce dowie się Ministerstwo Rozwoju, które prowadzi negocjacje. Przed ich zakończeniem kategorycznie odmawia podawania jakichkolwiek informacji.

Dla Węgrów byłby to olbrzymi sukces po tym, gdy 22 marca Mercedes-Benz Manufacturing poinformował o przeznaczeniu 250 mln euro na rozbudowę fabryki w Kecskemet, o którą w 2008 r. starała się także Polska.

Pozostało 85% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana