Diesle zaszkodzą sprzedaży ratalnej nowych aut

Spadek sprzedaży diesli w największych krajach Europy może zmniejszyć wartość pojazdów używanych zagrażając atrakcyjnym planom finansowania sprzedaży ratalnej przez dużych producentów

Publikacja: 07.05.2017 17:36

Diesle zaszkodzą sprzedaży ratalnej nowych aut

Foto: Bloomberg

Po Dieselgate władze krajów europejskich dążą do podnoszenia podatków od pojazdów z dieslami, które bardziej skażają środowisko niż początkowo sądzono; ograniczają ich wjazd do miast albo wręcz zakazują wjazdu. To mocno zaszkodziło popytowi, w kwietniu sprzedaż nowych diesli zmalała w Niemczech o 19 proc. w W. Brytanii o 27 proc., we Francji doszło po 4 miesiącach do wyrównania się udziału rynkowego obu rodzajów napędu.

Organy nadzorcze starają się zachęcać do przestawiania się na bardziej ekologiczne pojazdy, więc poprawa sprzedaży nie nastąpi szybko. Perspektywy są szczególnie niepewne na drugim w Europie, brytyjskim rynku. W ubiegłym roku sprzedaż była rekordowa dzięki atrakcyjnym warunkom finansowym, teraz wynosi ok 90 proc. wobec połowy 10 lat temu — oceniają analitycy z Exane BNP Paribas.

Na podstawie tzw. osobistych planów kontraktu PCP klienci wpłacają mały depozyt za nowe auto, a następnie miesięczne raty przez 2-3 lata. Potem mogą odkupić je jako pojazd używany albo oddać i zapisać się na nowe na takich samych warunkach. W razie chęci kupna klient będzie musiał pożyczyć tylko tyle pieniędzy, na ile pojazd zostanie wyceniony po 24 lub 36 miesiącach używania. Jeśli ta wartość spadnie bardziej, klient będzie mieć mniej pieniędzy na kupno nowego, a to zaszkodzi popytowi niezależnie do rodzaju napędu.

Malejąca wartość odsprzedażna

W Stanach nastąpił w ostatnich latach duży spadek wartości odsprzedażnej, bo popyt odżył szybciej niż w Europie, a następnie ustalił się i producenci musieli uciekać się do rabatów, by go podtrzymywać.

Podobny spadek popytu w Europie uderzy bardziej w producentów, bo coraz bardziej zależą od działalności finansowania sprzedaży. Zysk operacyjny działu usług finansowych Volkswagena skoczył w 2016 r. o 10 proc. do 2,1 mld euro w porównaniu z zyskiem operacyjnym całej grupy 14,6 mld.

Wartość odsprzedażna w W. Brytanii zmalała o 3 proc. w ostatnich 2 latach, szczególnie diesli, a tendencja ta pojawiła się też w innych krajach Europy. Umowy leasingu albo finansowania mają na ogół ceny ustalane przy założeniu stabilnej wartości odsprzedażnej. Duży spadek cen samochodów używanych może wywołać skok cen leasingu i mocniej zaszkodzić popytowi.

Spadek tej wartości o 5 proc. może oznaczać w sumie 1,6 mld euro. Najbardziej odczułyby to 3 firmy niemieckie: Volkswagen ponad 500 mln euro, przed BMW i Daimlerem. BMW podał, że spodziewa się małego spadku zwrotu od kapitału w swym dziale usług finansowych w tym roku, choć utrzyma się nadal powyżej zakładanych 18 proc.

Zaniepokojenie o sposób oferowania pakietów finansowych skłoniło brytyjski urząd kontroli rynku finansowego FCA do przeprowadzenia przeglądu sytuacji i ostrzeżenia, że może dochodzić do braku przejrzystości, potencjalnych konfliktów interesów i nieodpowiedzialnego pożyczania.

Po Dieselgate władze krajów europejskich dążą do podnoszenia podatków od pojazdów z dieslami, które bardziej skażają środowisko niż początkowo sądzono; ograniczają ich wjazd do miast albo wręcz zakazują wjazdu. To mocno zaszkodziło popytowi, w kwietniu sprzedaż nowych diesli zmalała w Niemczech o 19 proc. w W. Brytanii o 27 proc., we Francji doszło po 4 miesiącach do wyrównania się udziału rynkowego obu rodzajów napędu.

Pozostało 84% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą