Auta w kwietniu: Europa coraz lepiej

Sprzedaż nowych samochodów w USA ma nadal impet, największe rynki w Europie kontynuują poprawę notowaną od początku roku

Publikacja: 08.05.2016 10:38

USA

Na drugim na świecie rynku sprzedaż wypadła obiecująco, lepiej niż rok temu i sektor motoryzacji może pokonać rekord z ubiegłego roku 17,4 mln sztuk. General Motors przewiduje dla całego roku 17,6 mln samochodów, nieco więcej od 17,5 mln zakładanych przez analityków

Analitycy z Wall Street uważają, że amerykański rynek zbliża się doi cyklicznego szczytu i mogą być potrzebne większe zmniejszenie mocy produkcyjnych, co obniża zysk, aby nie dopuścić do nagromadzenia się gotowych pojazdów na placach w drugiej połowie roku. Joseph Spak z RBC Capital uznał w nocie, że „w dalszym ciągu uważamy, iż wzrost sprzedaży w tym roku będzie przytłumiony”.

Sprzedaż Forda, Fiata Chryslera i Nissana przekroczyła oczekiwania. General Motors zanotował spadek o 3,5 proc., co analitycy przewidywali, ale sam koncern ogłosił, że świadomie ogranicza promocje, które szkodzą marży, a sprzedaż furgonetek jest dobra. Np. Chevrolet Silverado zapewnił wzrost o niemal 9 proc., z kolei luksusowe limuzyny Cadillaca CTS i ATS straciły 23 proc. i 18 proc.

Ford zwiększył kolei o 4 proc. do ponad 231 tys. dzięki popularności pickupów i SUV. Fiat Chrysler wypadł jeszcze lepiej, ze wzrostem o 8 proc., zaś Nissan poprawił się o 13 proc.

– Preferencje klientów dla pojazdów sportowo-użytkowych i pickupów nie osłabły w kwietniu, pozwalając nam osiągnąć najlepszą sprzedaż od 11 lat — stwierdził dyrektor handlowy FCA na Amerykę Płn., Reid Bigland.

Volkswagen po skandalu z emisjami spalin ujawnionym we wrześniu zmniejszył sprzedaż o 9,7 proc.

Gorzej wypadły auta segmentu premium. Lexus zmniejszył sprzedaż limuzyn LS o 26 proc. ale zwiększył SUV o 20 proc. BMW odpowiednio stracił 6,5 w proc. w autach osobowych i 9,7 proc. w pojazdach sportowo-użytkowych.

Miesięczna sprzedaż samochodów jest wyprzedzającym wskaźnikiem wydatków na spożycie i ewolucji sektora motoryzacji, który osiągnął dół w 2009 r.

Niemcy

Po stabilnym rynku w marcu z powodu urlopów wielkanocnych rynek ożywił się w kwietniu, sprzedano 316 tys. nowych samochodów, o 8,4 proc. więcej niż przed rokiem — podał urząd motoryzacji KBA. Dwie trzecie tej sprzedaży przypadło na klientów flotowych.

– Wynik kwietnia należy oceniać bardziej wobec raczej słabych danych z marca — stwierdził szef organizacji producentów VDA, Matthias Wissmann. Biorąc razem te dwa miesiące sytuacja jest bardziej wyważona, roczny wzrost powinien wynieść 4 proc. — dodał.

Po 4 miesiącach nastąpił wzrost sprzedaży o 6 proc. do 1,1 mln sztuk, a to jest największa liczba od 2009 r. — wskazała VDA i skorygowała prognozę dla całego roku z 3,2 mln do 3,3 mln nowych samochodów.

Producenci drogo jednak za to placa — uwaga ekspert od motoryzacji w EY, Peter Fuss, wskazując na różne rabaty dla klientów. Warunki na rynku są tymczasem korzystne: niskie bezrobocie i podwyżki płac zwiększają siłę nabywczą, paliwa są tanie, ale rynek niemiecki jest już mocno nasycony.

Firmy liczą jednak na pewną pomoc w postaci premii przy kupnie pojazdów elektrycznych i hybrydowych, przyjętych ostatnio przez rząd federalny. „Liczymy na impuls w sprzedaży dla osób fizycznych i flotowej dla przedsiębiorstw” — głosi organizacja importerów.

Marka VW zwiększyła sprzedaż w kwietniu o 3 proc. i miała 20 proc. rynku, cała grupa zmniejszyła udział rynkowy do 39 proc. z 40 proc. rok wcześniej.

Francja

Rynek poprawia się w dalszym ciągu osiągając wzrost o 6,5 proc. do 181 830 sztuk, o 11 tys. więcej niż rok temu, a po 4 miesiącach notuje poprawę o 7,7 proc. Od stycznia sprzedano 698 212 nowych aut, o 7,7 proc. więcej niż rok temu.

Obie marki francuskie wypadły nieco gorzej, zyskując 5,1 proc. ale straciły 0,74 pkt proc. udziału rynkowego. Firmy zagraniczne poprawiły się o 8,2 proc.

W grupie PSA dobry wynik Peugeota (+6,8 proc.) kontrastował z kłopotami Citroena (+1,4) i DS (-5,9). Cała grupa osiągnęła poprawę o 4,1 proc. Citroen zwiększył jednak sprzedaż dla osób fizycznych o 12,3 proc. i dla firm o 9 proc. W czerwcu pojawi się nowa wersja Jumpy, a później nowy C3; w salonach jest już elektryczny e-Mehari.

W grupie Renault (+6,1 proc.) główna marka osiągnęła wzrost sprzedaży o 8 proc., natomiast Dacia osiągnęła tylko 0,6 proc.

Fiat Chrysler (+12) korzystał z popularności gamy 500 Fiata, który w kwietniu zwiększył sprzedaż o 16,5 proc. Hyundai zanotował nawet 38,9 proc. osiągając udział rynkowy 1,5 proc., blisko 1,71 proc. bratniej marki Kia. General Motors osiągnął wzrost o 5,9 proc. dzięki Oplowi, bo Chevrolet stracił 33,3 proc.

Doskonale wypadli producenci segmentu premium: Porsche zwiększył sprzedaż o 35,7 proc., BMW o 29,4, Mercedes o 23, a Audi o 8,9 proc.

Straciły w kwietniu Volkswagen (-7,2 proc.), Ford (-2,8), Nissan (-9.7)

W. Brytania

189 5050 zarejestrowanych nowych samochodów oznacza, że kwiecień był na Wyspach najlepszym miesiącem od 13 lat — opadała organizacja producentów i dealerów SMMT. Sprzedaż samochodów benzynowych zwiększyła się o 3,4 proc., na paliwa alternatywne o 26,8 proc., a z silnikami Diesla lekko zmalała.

– Zaufanie konsumentów jest nadal duże, kupujący korzystają z atrakcyjnych warunków finansowych, jakkolwiek to może zmienić się z powodu niepewności polityczno-gospodarczej w najbliższych miesiącach — stwierdził prezes SMMT, Mike Hawes.

Włochy

Z komunikatu resortu transportu wynika, że Włosi kupili 166 966 samochodów, o 11,53 proc. więcej niż w kwietniu 2015. Po 4 miesiącach poprawa jest jeszcze większa, o 18,6 proc. do 687 021 sztuk. To najlepszy wynik od 2010 r., gdy rząd zakończył program dopłat za złomowanie starych pojazdów. Osoby fizyczne zwiększyły zakupy w kwietniu o 14 proc. i o 25,6 proc. w ciągu 4 miesięcy.

W kwietniu zwiększyły sprzedaż Fiat o 10,1 proc., Lancia o 25,5, Audi o 17,1, Citroen o 15,4, VW o 9,7, GM o 12, Toyota o 11,3 proc. Największy skok osiągnęły Jaguar o 681,48 proc., Lamborghini o 228,6 i Honda o 120,21 proc. Zmniejszyły ją z kolei DS o 18,1 i Seat o 17,3 proc,

Po 4 miesiącach najlepiej wypada grupa Fiata z 21,3 proc., przed Renault z 14,9, Daimlerem z 23,8 proc., BMW z 21,4, PSA z 19,2 i grupą VW z 19,14 proc.

Hiszpania

Hiszpanie obudzili się w kwietniu, sprzedaż nowych samochodów skoczyła o 21,2 proc. po spadku o 0,7 proc. w marcu — podała organizacja producentów ANFAC. Kupiono 100 281 sztuk wobec 82 716 rok temu.

Po 4 miesiącach rynek wzrósł o 10,3 proc. do 385 775 sztuk.

reuters, afp, p. r.

USA

Na drugim na świecie rynku sprzedaż wypadła obiecująco, lepiej niż rok temu i sektor motoryzacji może pokonać rekord z ubiegłego roku 17,4 mln sztuk. General Motors przewiduje dla całego roku 17,6 mln samochodów, nieco więcej od 17,5 mln zakładanych przez analityków

Pozostało 95% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana