Auta w kwietniu: Europa coraz lepiej

Sprzedaż nowych samochodów w USA ma nadal impet, największe rynki w Europie kontynuują poprawę notowaną od początku roku

Publikacja: 08.05.2016 10:38

USA

Na drugim na świecie rynku sprzedaż wypadła obiecująco, lepiej niż rok temu i sektor motoryzacji może pokonać rekord z ubiegłego roku 17,4 mln sztuk. General Motors przewiduje dla całego roku 17,6 mln samochodów, nieco więcej od 17,5 mln zakładanych przez analityków

Analitycy z Wall Street uważają, że amerykański rynek zbliża się doi cyklicznego szczytu i mogą być potrzebne większe zmniejszenie mocy produkcyjnych, co obniża zysk, aby nie dopuścić do nagromadzenia się gotowych pojazdów na placach w drugiej połowie roku. Joseph Spak z RBC Capital uznał w nocie, że „w dalszym ciągu uważamy, iż wzrost sprzedaży w tym roku będzie przytłumiony”.

Sprzedaż Forda, Fiata Chryslera i Nissana przekroczyła oczekiwania. General Motors zanotował spadek o 3,5 proc., co analitycy przewidywali, ale sam koncern ogłosił, że świadomie ogranicza promocje, które szkodzą marży, a sprzedaż furgonetek jest dobra. Np. Chevrolet Silverado zapewnił wzrost o niemal 9 proc., z kolei luksusowe limuzyny Cadillaca CTS i ATS straciły 23 proc. i 18 proc.

Ford zwiększył kolei o 4 proc. do ponad 231 tys. dzięki popularności pickupów i SUV. Fiat Chrysler wypadł jeszcze lepiej, ze wzrostem o 8 proc., zaś Nissan poprawił się o 13 proc.

– Preferencje klientów dla pojazdów sportowo-użytkowych i pickupów nie osłabły w kwietniu, pozwalając nam osiągnąć najlepszą sprzedaż od 11 lat — stwierdził dyrektor handlowy FCA na Amerykę Płn., Reid Bigland.

Volkswagen po skandalu z emisjami spalin ujawnionym we wrześniu zmniejszył sprzedaż o 9,7 proc.

Gorzej wypadły auta segmentu premium. Lexus zmniejszył sprzedaż limuzyn LS o 26 proc. ale zwiększył SUV o 20 proc. BMW odpowiednio stracił 6,5 w proc. w autach osobowych i 9,7 proc. w pojazdach sportowo-użytkowych.

Miesięczna sprzedaż samochodów jest wyprzedzającym wskaźnikiem wydatków na spożycie i ewolucji sektora motoryzacji, który osiągnął dół w 2009 r.

Niemcy

Po stabilnym rynku w marcu z powodu urlopów wielkanocnych rynek ożywił się w kwietniu, sprzedano 316 tys. nowych samochodów, o 8,4 proc. więcej niż przed rokiem — podał urząd motoryzacji KBA. Dwie trzecie tej sprzedaży przypadło na klientów flotowych.

– Wynik kwietnia należy oceniać bardziej wobec raczej słabych danych z marca — stwierdził szef organizacji producentów VDA, Matthias Wissmann. Biorąc razem te dwa miesiące sytuacja jest bardziej wyważona, roczny wzrost powinien wynieść 4 proc. — dodał.

Po 4 miesiącach nastąpił wzrost sprzedaży o 6 proc. do 1,1 mln sztuk, a to jest największa liczba od 2009 r. — wskazała VDA i skorygowała prognozę dla całego roku z 3,2 mln do 3,3 mln nowych samochodów.

Producenci drogo jednak za to placa — uwaga ekspert od motoryzacji w EY, Peter Fuss, wskazując na różne rabaty dla klientów. Warunki na rynku są tymczasem korzystne: niskie bezrobocie i podwyżki płac zwiększają siłę nabywczą, paliwa są tanie, ale rynek niemiecki jest już mocno nasycony.

Firmy liczą jednak na pewną pomoc w postaci premii przy kupnie pojazdów elektrycznych i hybrydowych, przyjętych ostatnio przez rząd federalny. „Liczymy na impuls w sprzedaży dla osób fizycznych i flotowej dla przedsiębiorstw” — głosi organizacja importerów.

Marka VW zwiększyła sprzedaż w kwietniu o 3 proc. i miała 20 proc. rynku, cała grupa zmniejszyła udział rynkowy do 39 proc. z 40 proc. rok wcześniej.

Francja

Rynek poprawia się w dalszym ciągu osiągając wzrost o 6,5 proc. do 181 830 sztuk, o 11 tys. więcej niż rok temu, a po 4 miesiącach notuje poprawę o 7,7 proc. Od stycznia sprzedano 698 212 nowych aut, o 7,7 proc. więcej niż rok temu.

Obie marki francuskie wypadły nieco gorzej, zyskując 5,1 proc. ale straciły 0,74 pkt proc. udziału rynkowego. Firmy zagraniczne poprawiły się o 8,2 proc.

W grupie PSA dobry wynik Peugeota (+6,8 proc.) kontrastował z kłopotami Citroena (+1,4) i DS (-5,9). Cała grupa osiągnęła poprawę o 4,1 proc. Citroen zwiększył jednak sprzedaż dla osób fizycznych o 12,3 proc. i dla firm o 9 proc. W czerwcu pojawi się nowa wersja Jumpy, a później nowy C3; w salonach jest już elektryczny e-Mehari.

W grupie Renault (+6,1 proc.) główna marka osiągnęła wzrost sprzedaży o 8 proc., natomiast Dacia osiągnęła tylko 0,6 proc.

Fiat Chrysler (+12) korzystał z popularności gamy 500 Fiata, który w kwietniu zwiększył sprzedaż o 16,5 proc. Hyundai zanotował nawet 38,9 proc. osiągając udział rynkowy 1,5 proc., blisko 1,71 proc. bratniej marki Kia. General Motors osiągnął wzrost o 5,9 proc. dzięki Oplowi, bo Chevrolet stracił 33,3 proc.

Doskonale wypadli producenci segmentu premium: Porsche zwiększył sprzedaż o 35,7 proc., BMW o 29,4, Mercedes o 23, a Audi o 8,9 proc.

Straciły w kwietniu Volkswagen (-7,2 proc.), Ford (-2,8), Nissan (-9.7)

W. Brytania

189 5050 zarejestrowanych nowych samochodów oznacza, że kwiecień był na Wyspach najlepszym miesiącem od 13 lat — opadała organizacja producentów i dealerów SMMT. Sprzedaż samochodów benzynowych zwiększyła się o 3,4 proc., na paliwa alternatywne o 26,8 proc., a z silnikami Diesla lekko zmalała.

– Zaufanie konsumentów jest nadal duże, kupujący korzystają z atrakcyjnych warunków finansowych, jakkolwiek to może zmienić się z powodu niepewności polityczno-gospodarczej w najbliższych miesiącach — stwierdził prezes SMMT, Mike Hawes.

Włochy

Z komunikatu resortu transportu wynika, że Włosi kupili 166 966 samochodów, o 11,53 proc. więcej niż w kwietniu 2015. Po 4 miesiącach poprawa jest jeszcze większa, o 18,6 proc. do 687 021 sztuk. To najlepszy wynik od 2010 r., gdy rząd zakończył program dopłat za złomowanie starych pojazdów. Osoby fizyczne zwiększyły zakupy w kwietniu o 14 proc. i o 25,6 proc. w ciągu 4 miesięcy.

W kwietniu zwiększyły sprzedaż Fiat o 10,1 proc., Lancia o 25,5, Audi o 17,1, Citroen o 15,4, VW o 9,7, GM o 12, Toyota o 11,3 proc. Największy skok osiągnęły Jaguar o 681,48 proc., Lamborghini o 228,6 i Honda o 120,21 proc. Zmniejszyły ją z kolei DS o 18,1 i Seat o 17,3 proc,

Po 4 miesiącach najlepiej wypada grupa Fiata z 21,3 proc., przed Renault z 14,9, Daimlerem z 23,8 proc., BMW z 21,4, PSA z 19,2 i grupą VW z 19,14 proc.

Hiszpania

Hiszpanie obudzili się w kwietniu, sprzedaż nowych samochodów skoczyła o 21,2 proc. po spadku o 0,7 proc. w marcu — podała organizacja producentów ANFAC. Kupiono 100 281 sztuk wobec 82 716 rok temu.

Po 4 miesiącach rynek wzrósł o 10,3 proc. do 385 775 sztuk.

reuters, afp, p. r.

USA

Na drugim na świecie rynku sprzedaż wypadła obiecująco, lepiej niż rok temu i sektor motoryzacji może pokonać rekord z ubiegłego roku 17,4 mln sztuk. General Motors przewiduje dla całego roku 17,6 mln samochodów, nieco więcej od 17,5 mln zakładanych przez analityków

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana