Volkswagen nie ujawni raportu o Dieselgate

Volkswagen odrzucił apele niektórych inwestorów o ujawnienie raportu zamówionego przez tę grupę nt. skandalu z emisjami spalin diesli

Publikacja: 11.05.2017 12:45

Volkswagen nie ujawni raportu o Dieselgate

Foto: 123rf.com

Kierownictwo grupy oświadczyło na WZA w Hanowerze, że względy prawne nie pozwalają na publikację wniosków z postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego przez amerykańską kancelarię prawną Jones Day. — Nie ma i nie będzie pisemnych wniosków ze strony Jones Day — oświadczył przewodniczący rady nadzorczej Hans Dieter Pötsch. — Proszę was o zrozumienie, że VW z powodów prawnych nie ma prawa publikowania takiego definitywnego raportu — dodał zwracając się do ok. 3 tys. akcjonariuszy.

Firma doradcza Hermes EOS wezwała wcześniej Volkswagena do upublicznienia raportu, aby definitywnie zamknąć ten skandal, który zaczął się w USA. Grupa z Wolfsburga zobowiązała się początkowo do poinformowania akcjonariuszy o wnioskach Jones Day, które stanowiły podstawę dojścia do ugody VW z resortem sprawiedliwości USA i zapłacenia przez Niemców 4,3 mld dolarów. Później grupa zmieniła jednak zdanie.

Według Volkswagena, ten raport został dołączony do zestawienia faktów opublikowanego przez resort sprawiedliwości USA i stanowi część porozumienia o ugodzie, więc nie może być publikowany odrębnie.

Te wyjaśnienia nie przekonały wszystkich akcjonariuszy. Członek rady nadzorczej DWS Deutsche Asset Management, Christian Strenger oświadczył, że „pańskie nawiązanie do stwierdzenia faktów uzgodnionego w USA jest całkowicie niewystarczające i niemal obraźliwe dla tych wszystkich, którzy są zainteresowani całkowitym wyjaśnieniem zakresu odpowiedzialności”.

Prezes VW, Matthias Múller oświadczył, że VW wesprze bez zastrzeżeń b. zastępcę prokuratora genitalnego USA, Larry Thompsona, wybranego przez resort sprawiedliwości do nadzorowania przez 3 lata zgodności działań VW z ustaleniami z Amerykanami. Thompson i jego ekipa będą mieć dostęp do dokumentów grupy i oceniać działania zarządu i wyższego kierownictwa w zakresie zgodności z przepisami o środowisku. — Uważamy to za dobrą okazję. Praca takiego nadzorcy może i przyczyni się do sprowadzenia na nowy poziom ryzyka w zarządzaniu, przestrzegania reguł i uczciwości w samej grupie — powiedział Müller.

W wewnętrznym zakresie dyrekcja VW spodziewa się nowych konfliktów z działaczami związkowymi dotyczących zmniejszania kosztów, aby poprawić skuteczność grupy i finansować nową strategię po Dieselgate. — Nasza dogra jest bez wątpienia trudna, dochodzi do tarć i nawet czasem do konfliktów, ale wszystscy zainteresowani mają świadomość, o jaką chodzi stawkę — stwierdził prezes VW.

Wyjaśnił, że grupa postawiła na pojazdy o małej emisji spalin i kontynuuje intensywne negocjacje z ewentualnymi partnerami w Europie i w Chinach w sektorze baterii. Nie ujawnił innych szczegółów, ale zapowiedział je wkrótce. Grupa chce produkować własne baterie w nowym ośrodku badawczym w Salzgitter w ramach projektów inwestycyjnych za ok. 9 mld euro do 2022 r.

Odrębnie podani w Paryżu o odejściu ze stanowiska w trybie natychmiastowym prezesa zarządu VW we Francji, Jacquesa Rivoala z powodu różnic strategicznych. Dymisja nastąpiła za porozumieniem stron. p. o. prezesa będzie dyrektor finansowo-administracyjny Karl Sempf do czasu znalezienia następcy.

Rivoal kierował filią od 2013 r., zajmował się francuskimi implikacjami skandalu z emisją spalin diesli w Stanach. Prokuratura paryska bada sprawę emisji pojazdów VW, Renaulta, PSA i Fiata.

Kierownictwo grupy oświadczyło na WZA w Hanowerze, że względy prawne nie pozwalają na publikację wniosków z postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego przez amerykańską kancelarię prawną Jones Day. — Nie ma i nie będzie pisemnych wniosków ze strony Jones Day — oświadczył przewodniczący rady nadzorczej Hans Dieter Pötsch. — Proszę was o zrozumienie, że VW z powodów prawnych nie ma prawa publikowania takiego definitywnego raportu — dodał zwracając się do ok. 3 tys. akcjonariuszy.

Pozostało 85% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką