W Polsce już milion osób płaci podatki według najwyższej, drugiej skali podatkowej. Mają oni w sumie roczne przychody sięgające 171 mld zł. Z szacunków KPMG wynika, że osób mających co najmniej 1 mln dol. kapitału jest 40 tys. Jesteśmy cały czas społeczeństwem na dorobku, bo w znacznie mniejszych Czechach takich milionerów jest 30 tys., w Hiszpanii 400 tys., w Niemczech 1,6 mln, a w Wielkiej Brytanii 2 mln – porównuje Andrzej Marczak z KPMG.
Z jego badań wynika, że najbogatsi kupują luksusowe towary, ale oczekują przede wszystkim najwyższej jakości. – Nie jest łatwo nonszalancko wydawać pieniądze, bo jest to pierwsze pokolenie, które dorobiło się kapitału – zauważa Marczak.
Miliardy na luksus
Polacy na dobra luksusowe wydali w ub.r. według jego szacunków 16,4 mld zł, w tym połowę na samochody. Na odzież przeznaczyli 2,2 mld zł, na spa i hotele 1,6 mld zł, na nieruchomości 1,2 mld zł, po 0,7 mld zł na meble i alkohole.
Luksusowy samochód w polskiej skali to pojazd kosztujący co najmniej 215 tys. zł, ekskluzywne wakacje wyceniane są na co najmniej 7,2 tys. zł, zegarek na 6,1 tys. zł, torebka – 1,9 tys. zł. Butelka alkoholu, aby znaleźć się w tej kategorii, powinna kosztować co najmniej 350 zł.
Przedstawiciel KPMG uważa, że popyt na dobra luksusowe w Polsce będzie szybko rósł. Spodziewa się, że w 2020 roku liczba zarejestrowanych aut sięgnie 63,5 tys., o 21 proc. więcej niż w 2016 roku.