Motoryzacja zapomina o kryzysie

W Stanach 2015 r. był rekordowy, w najważniejszych krajach Europy sprzedaż była nareszcie dobra, po latach zapaści

Publikacja: 06.01.2016 10:19

Motoryzacja zapomina o kryzysie

Foto: Bloomberg

Amerykański sektor motoryzacji osiągnął w 2015 r. wynik najlepszy od 2000 r., co dobrze wróży salonowi w Detroit (od 11 stycznia). W grudniu sprzedano 1,64 mln pojazdów, o 9 proc. więcej niż przed rokiem — wynika z danych Auto Data. W całym roku było to 17,47 mln sztuk wobec 17,4 mln z 2000 r. — Był to wyjątkowy rok dla całej branży — stwierdził Bill Fay z Toyota USA. Wielka trójka z Detroit — GM, Ford i FCA — osiągnęła historyczne wyniki dzięki tanim paliwom płynnym, korzystnym warunkom sprzedaży ratalnej i umiarkowanemu wzrostowi gospodarki.

General Motors, który awansował Mary Barra na stanowisko prezesa zwiększył w grudniu sprzedaż o 8 proc. do 290 230, a w ciągu roku o 5 proc. do 3,1 mln. Ford uzyskał w grudniu poprawę o 8 proc. do 239 242, a w po 12 miesiącach 5 proc. i 2,61 mln pojazdów. FCA wypadł jeszcze lepiej: w grudniu sprzedał 217 527 aut (+13 proc.) osiągając najlepszy wynik tego miesiąca od 24 lat, a w całym roku ponad 2 mln (+7 proc.) dzięki popularności Jeepa.

– Warto podkreślić, że sektor samochodowy notuje najlepszy rok zaledwie po 6 latach od głębokiej recesji — stwierdziła analityczka Jessica Caldwell. — Spadek cen ropy, niskie oprocentowanie i solidny wzrost gospodarczy sprzyjały kupowaniu albo leasingowi pojazdów — dodała. Producenci skorzystali też na tym, że firmy i urzędy zaczęły znów kupować po latach oszczędzania.

Klienci szukali pojazdów coraz sprawniejszych i niezawodnych, sprzedaż napędzały pojazdy o wyższej marży zysku: SUV, krzyżówki i furgonetki (pickup trucks); w przypadku GM te ostatnie stanowiły 30 proc. sprzedaży.

Największy koncern w USA przewiduje kolejny rekord sprzedaży w 2016 r. — Gospodarka stale rośnie, istnieją główne czynniki wspierające popyt, a to wszystko sprawia, że spodziewamy się kolejnego rekordowego roku pod względem sprzedaży w 2016 r. — stwierdził główny ekonomista GM, Mustafa Mohatarem.

Z poprawy skorzystali też producenci zagraniczni. Toyota sprzedała 238 350 aut (+10,6) i 2,5 mln (+5,3) proc., Nissan 139 300 (+18,7) i 1,48 mln (+7,1), BMW 346 023, Lexus 344 601, Mercedes-Benz 343 088, Audi 202 202. Volkswagen nadal tracił rynek, w grudniu o 9,1 proc i w całym roku o 5 proc.

Niemcy

Na największym rynku w Europie sprzedaż w grudniu wzrosła o 7 proc. do 229 700, co pozwoliło osiągnąć w całym roku poprawę o 3 proc. do 3,04 mln po 2 poprzednich latach spadku — podała organizacja producentów VDA. Liczba ta jest mniejsza o ok. 45 tys. z 2012 r. — zauważył analityk w EY, Peter Fuss.

Pojazdy dla firm i furgonetki napędzały sprzedaż, bo osoby fizyczne zmniejszyły zakupy do 1,02 mln sztuk, do poziomu najniższego od 2000 r. — dodał Fuss.

Na rynku dominowały krajowe marki, VW, BMW i Mercedes.

Francja

W grudniu nastąpił skok sprzedaży o 12,5 proc. dając w całym roku poprawę o 6,8 proc. do 1,91 mln nowych pojazdów — podała organizacja producentów CCFA. W 2014 r. poprawa była nikła, o 0,4 proc. — Zaczynamy z dobrej podstawy. Może uda się nawet przekroczyć 2 mln sztuk w tym roku — stwierdził jej rzecznik Francois Roudier. — W 2011 i 2012 było lepiej dzięki dopłatom za złomowanie, ale skończyły się.

Poprawę zapewnił powrót osób fizycznych na rynek, a także nie malejąca atrakcyjność krzyżówek i SUV-ów (Renault Captur, Peugeot 2008).

W grudniu Renault zwiększył sprzedaż o 26,7 proc. dzięki własnej marce (+26,3) i Daci (+28,2). PSA osiągnął wzrost o 7,7 proc., bo dynamika sprzedaży Peugeota była nieco mniejsza niż w listopadzie (+2,4). W całym roku wypadły lepiej — Renault o 5,2 proc., a PSA o 4,2 proc. Grupa VW zmniejszyła wynik w grudniu o 8,9 proc., ale po 12 miesiącach jest nadal największą marką zagraniczną, ze wzrostem o 3,9 proc.

Włochy

Sprzedaż w grudniu zwiększyła się o 18,7 proc. do 109 395 pojazdów dając po 12 miesiącach rynek 1 574 872 (+15,8 proc.) — wynika z komunikatu zrzeszenia producentów ANFIA.

Włoskie marki poprawiły się o 27,1 proc. sprzedając 32 344 pojazdy, co dało im 29,6 proc. udziału rynkowego, 2 pkty więcej niż rok temu. Po 12 miesiącach sprzedały 448 105 sztuk (+18,3 proc.) zapewniając sobie udział 27,4 proc. w rynku, o 0,6 pkt proc. więcej.

FCA bez Ferrari i Maserati sprzedała w grudniu 37 228 sztuk (+27,1 proc.) i w całym roku 445 105 (+18,3). W grudniu najbardziej popularne były Fiat Panda (8867), Lancia Ypsilon (4202) i Fiat 500X (3828); w całym roku Panda była zdecydowanym liderem (126 326 szt.), przed Punto (56 501) i Ypsilon (55 831).

Marki zagraniczne sprzedały w grudniu 77 051 sztuk (+15,4) i w roku 1 126 767.

Rynek aut używanych jest w pełnym rozkwicie. W grudniu właścicieli zmieniło 418 545 samochodów (+10,4 por.), a w całym roku 3 589 823 (+8 proc.).

Hiszpania

Grudzień był kolejnym 16. miesiącem wzrostu sprzedaży, tym razem aż o 20,7 proc. do 88 609 pojazdów, po skoku o 25,4 proc. w listopadzie oraz w całym roku o 20,9 proc. do 1,034 mln sztuk — podała organizacja producentów ANFAC. W 2014 r. sprzedano 855 308 pojazdów.

Hiszpanie korzystają z rządowego programu dopłat za złomowanie starych pojazdów przy kupnie nowych, bardziej ekologicznych PIVE, w maju został przedłużony siódmy raz w ramach wspierania sektora motoryzacji i pobudzania gospodarki kraju.

Amerykański sektor motoryzacji osiągnął w 2015 r. wynik najlepszy od 2000 r., co dobrze wróży salonowi w Detroit (od 11 stycznia). W grudniu sprzedano 1,64 mln pojazdów, o 9 proc. więcej niż przed rokiem — wynika z danych Auto Data. W całym roku było to 17,47 mln sztuk wobec 17,4 mln z 2000 r. — Był to wyjątkowy rok dla całej branży — stwierdził Bill Fay z Toyota USA. Wielka trójka z Detroit — GM, Ford i FCA — osiągnęła historyczne wyniki dzięki tanim paliwom płynnym, korzystnym warunkom sprzedaży ratalnej i umiarkowanemu wzrostowi gospodarki.

Pozostało 88% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką