Motoryzacja zapomina o kryzysie

W Stanach 2015 r. był rekordowy, w najważniejszych krajach Europy sprzedaż była nareszcie dobra, po latach zapaści

Publikacja: 06.01.2016 10:19

Motoryzacja zapomina o kryzysie

Foto: Bloomberg

Amerykański sektor motoryzacji osiągnął w 2015 r. wynik najlepszy od 2000 r., co dobrze wróży salonowi w Detroit (od 11 stycznia). W grudniu sprzedano 1,64 mln pojazdów, o 9 proc. więcej niż przed rokiem — wynika z danych Auto Data. W całym roku było to 17,47 mln sztuk wobec 17,4 mln z 2000 r. — Był to wyjątkowy rok dla całej branży — stwierdził Bill Fay z Toyota USA. Wielka trójka z Detroit — GM, Ford i FCA — osiągnęła historyczne wyniki dzięki tanim paliwom płynnym, korzystnym warunkom sprzedaży ratalnej i umiarkowanemu wzrostowi gospodarki.

General Motors, który awansował Mary Barra na stanowisko prezesa zwiększył w grudniu sprzedaż o 8 proc. do 290 230, a w ciągu roku o 5 proc. do 3,1 mln. Ford uzyskał w grudniu poprawę o 8 proc. do 239 242, a w po 12 miesiącach 5 proc. i 2,61 mln pojazdów. FCA wypadł jeszcze lepiej: w grudniu sprzedał 217 527 aut (+13 proc.) osiągając najlepszy wynik tego miesiąca od 24 lat, a w całym roku ponad 2 mln (+7 proc.) dzięki popularności Jeepa.

– Warto podkreślić, że sektor samochodowy notuje najlepszy rok zaledwie po 6 latach od głębokiej recesji — stwierdziła analityczka Jessica Caldwell. — Spadek cen ropy, niskie oprocentowanie i solidny wzrost gospodarczy sprzyjały kupowaniu albo leasingowi pojazdów — dodała. Producenci skorzystali też na tym, że firmy i urzędy zaczęły znów kupować po latach oszczędzania.

Klienci szukali pojazdów coraz sprawniejszych i niezawodnych, sprzedaż napędzały pojazdy o wyższej marży zysku: SUV, krzyżówki i furgonetki (pickup trucks); w przypadku GM te ostatnie stanowiły 30 proc. sprzedaży.

Największy koncern w USA przewiduje kolejny rekord sprzedaży w 2016 r. — Gospodarka stale rośnie, istnieją główne czynniki wspierające popyt, a to wszystko sprawia, że spodziewamy się kolejnego rekordowego roku pod względem sprzedaży w 2016 r. — stwierdził główny ekonomista GM, Mustafa Mohatarem.

Z poprawy skorzystali też producenci zagraniczni. Toyota sprzedała 238 350 aut (+10,6) i 2,5 mln (+5,3) proc., Nissan 139 300 (+18,7) i 1,48 mln (+7,1), BMW 346 023, Lexus 344 601, Mercedes-Benz 343 088, Audi 202 202. Volkswagen nadal tracił rynek, w grudniu o 9,1 proc i w całym roku o 5 proc.

Niemcy

Na największym rynku w Europie sprzedaż w grudniu wzrosła o 7 proc. do 229 700, co pozwoliło osiągnąć w całym roku poprawę o 3 proc. do 3,04 mln po 2 poprzednich latach spadku — podała organizacja producentów VDA. Liczba ta jest mniejsza o ok. 45 tys. z 2012 r. — zauważył analityk w EY, Peter Fuss.

Pojazdy dla firm i furgonetki napędzały sprzedaż, bo osoby fizyczne zmniejszyły zakupy do 1,02 mln sztuk, do poziomu najniższego od 2000 r. — dodał Fuss.

Na rynku dominowały krajowe marki, VW, BMW i Mercedes.

Francja

W grudniu nastąpił skok sprzedaży o 12,5 proc. dając w całym roku poprawę o 6,8 proc. do 1,91 mln nowych pojazdów — podała organizacja producentów CCFA. W 2014 r. poprawa była nikła, o 0,4 proc. — Zaczynamy z dobrej podstawy. Może uda się nawet przekroczyć 2 mln sztuk w tym roku — stwierdził jej rzecznik Francois Roudier. — W 2011 i 2012 było lepiej dzięki dopłatom za złomowanie, ale skończyły się.

Poprawę zapewnił powrót osób fizycznych na rynek, a także nie malejąca atrakcyjność krzyżówek i SUV-ów (Renault Captur, Peugeot 2008).

W grudniu Renault zwiększył sprzedaż o 26,7 proc. dzięki własnej marce (+26,3) i Daci (+28,2). PSA osiągnął wzrost o 7,7 proc., bo dynamika sprzedaży Peugeota była nieco mniejsza niż w listopadzie (+2,4). W całym roku wypadły lepiej — Renault o 5,2 proc., a PSA o 4,2 proc. Grupa VW zmniejszyła wynik w grudniu o 8,9 proc., ale po 12 miesiącach jest nadal największą marką zagraniczną, ze wzrostem o 3,9 proc.

Włochy

Sprzedaż w grudniu zwiększyła się o 18,7 proc. do 109 395 pojazdów dając po 12 miesiącach rynek 1 574 872 (+15,8 proc.) — wynika z komunikatu zrzeszenia producentów ANFIA.

Włoskie marki poprawiły się o 27,1 proc. sprzedając 32 344 pojazdy, co dało im 29,6 proc. udziału rynkowego, 2 pkty więcej niż rok temu. Po 12 miesiącach sprzedały 448 105 sztuk (+18,3 proc.) zapewniając sobie udział 27,4 proc. w rynku, o 0,6 pkt proc. więcej.

FCA bez Ferrari i Maserati sprzedała w grudniu 37 228 sztuk (+27,1 proc.) i w całym roku 445 105 (+18,3). W grudniu najbardziej popularne były Fiat Panda (8867), Lancia Ypsilon (4202) i Fiat 500X (3828); w całym roku Panda była zdecydowanym liderem (126 326 szt.), przed Punto (56 501) i Ypsilon (55 831).

Marki zagraniczne sprzedały w grudniu 77 051 sztuk (+15,4) i w roku 1 126 767.

Rynek aut używanych jest w pełnym rozkwicie. W grudniu właścicieli zmieniło 418 545 samochodów (+10,4 por.), a w całym roku 3 589 823 (+8 proc.).

Hiszpania

Grudzień był kolejnym 16. miesiącem wzrostu sprzedaży, tym razem aż o 20,7 proc. do 88 609 pojazdów, po skoku o 25,4 proc. w listopadzie oraz w całym roku o 20,9 proc. do 1,034 mln sztuk — podała organizacja producentów ANFAC. W 2014 r. sprzedano 855 308 pojazdów.

Hiszpanie korzystają z rządowego programu dopłat za złomowanie starych pojazdów przy kupnie nowych, bardziej ekologicznych PIVE, w maju został przedłużony siódmy raz w ramach wspierania sektora motoryzacji i pobudzania gospodarki kraju.

Amerykański sektor motoryzacji osiągnął w 2015 r. wynik najlepszy od 2000 r., co dobrze wróży salonowi w Detroit (od 11 stycznia). W grudniu sprzedano 1,64 mln pojazdów, o 9 proc. więcej niż przed rokiem — wynika z danych Auto Data. W całym roku było to 17,47 mln sztuk wobec 17,4 mln z 2000 r. — Był to wyjątkowy rok dla całej branży — stwierdził Bill Fay z Toyota USA. Wielka trójka z Detroit — GM, Ford i FCA — osiągnęła historyczne wyniki dzięki tanim paliwom płynnym, korzystnym warunkom sprzedaży ratalnej i umiarkowanemu wzrostowi gospodarki.

Pozostało 88% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana