Carlos Ghosn zarobi mniej

Prezes Renaulta spodziewa się, że skarb państwa sprzeciwi się proponowanej wysokości jego zarobków w 2017 r., wywołując kolejne spięcia podczas WZA w roku wyborów prezydenckich we Francji.

Publikacja: 20.11.2016 12:18

Carlos Ghosn, prezes Renault

Carlos Ghosn, prezes Renault

Foto: Bloomberg

Dochody Carlosa Ghosna za 2015 r. (7,2 mln euro) zostały odrzucone przez akcjonariuszy na walnym zgromadzeniu wywołując burzliwą debatę w tym roku. — Nie sądzę, by była najmniejsza szansa zatwierdzenia przez rząd proponowanego wynagrodzenia — powiedział sam zainteresowany agencji Reutera, ale dodał, że naszym celem jest uzyskanie większości w głosowaniu akcjonariuszy nad propozycją grupy.

W kwietniu akcjonariusze odrzucili proponowane wynagrodzenie Ghosna za 2015 r. Głosowanie miało wyłącznie charakter opiniujący, ale wywołało burzę polityczną, oburzenie związków zawodowych i skłoniło organizację pracodawców MEDEF do zażądania od Renaulta zmiany polityki wynagradzania kierownictwa.

W końcu lipca rada administracyjna Renaulta postanowiła ostatecznie obniżyć o 20 proc. ruchomą część wynagrodzenia prezesa, którą w przyszłym roku przegłosują akcjonariusze na WZA. To ustępstwo zostało uznane w resorcie gospodarki i finansów za niedostateczne. — Trzeba będzie przedyskutować to, bo nowe propozycje przedstawione przez radę administracyjną nie są jeszcze wystarczające — stwierdził przedstawiciel tego resortu.

Będzie to gorący temat tym bardziej, że WZA Renaulta odbywa się zwykle pod koniec kwietnia, co oznacza, że w 2017 r. odbędzie się między pierwszą a drugą turą wyborów prezydenckich, choć ich dat jeszcze nie ogłoszono.

C. Ghosn powiedział Reuterowi, że wynagrodzenia szefów pokazują logikę przedsiębiorstwa związaną z konkurencją na świecie. Sytuacja we Francji zmieniła się jednak, bo ustawa ministra Michela Sapina o przejrzystości, walce z korupcją i modernizacją życia gospodarczego przyjęta na początku listopada nadała obwiązującej mocy głosowaniom akcjonariuszy wysokości wynagrodzeń szefów.

Skutki tej ustawy będą znane w pełni dopiero w 2018 r., gdy akcjonariusze będą mogli odrzucić wyliczenia i ostateczną wielkość wynagrodzenia. Wówczas C. Ghosn będzie mógł otrzymać za 2017 r. jedynie stałą część zarobków czyli 1,23 mln euro. W przyszłym roku głosowanie będzie mieć wiążącą moc tylko do dla metody wyliczania dochodów, a nie dla wypłacanej sumy, aby nie doszło do działania prawa wstecz. W razie negatywnego głosowania prezes otrzyma wypłatę według formuły z poprzedniego roku.

Skarb państwa jest głównym akcjonariuszem Renaulta po podwyższeniu udziału z 15 do prawie 20 proc., aby zapewnić sobie podwójne prawa głosu przy podejmowaniu strategicznych decyzji przez grupę samochodową. Na mocy umowy z końca 2015 r. Renaulta z resortem finansów nie będzie jednak mógł zawetować wynagrodzenia prezesa.

Według ostatniego, 18. raportu firmy Proxinvest, wyliczającej zarobki szefów 120 największych firm francuskich notowanych na giełdzie, dochody prezesów wzrosły w 2015 r. o 20 proc., pierwszych pięciu na liście dostało po ponad 10 mln euro.

Carlos Ghosn uplasował się na trzecim miejscu, z sumą 15,6 mln euro, w której znajduje się też wynagrodzenie jako prezesa Nissana. W następnym roku może jednak awansować na pierwsze miejsce rankingu, bo został także szefem Mitsubishi Motors.

Za 2015 r. najwięcej otrzymał dyrektor generalny Sanofi, Olivier Brandicourt — 16,8 mln euro, w tym 7,2 mln na powitanie w firmie, wyprzedził założyciela Rubis, Gillesa Gobina, 16,4 mln euro. Na czwartym miejscu uplasował się Bernard Charles z Dassault Systemes z sumą 14,1 mln euro, po podwyżce o 31 proc. Piąty jest szef Schneider Electric, Jean-Pascal Tricoire, 10,4 mln euro, co oznacza podwyżkę o 86 proc., bo zrezygnował z dodatkowego funduszu emerytalnego.

Dochody Carlosa Ghosna za 2015 r. (7,2 mln euro) zostały odrzucone przez akcjonariuszy na walnym zgromadzeniu wywołując burzliwą debatę w tym roku. — Nie sądzę, by była najmniejsza szansa zatwierdzenia przez rząd proponowanego wynagrodzenia — powiedział sam zainteresowany agencji Reutera, ale dodał, że naszym celem jest uzyskanie większości w głosowaniu akcjonariuszy nad propozycją grupy.

W kwietniu akcjonariusze odrzucili proponowane wynagrodzenie Ghosna za 2015 r. Głosowanie miało wyłącznie charakter opiniujący, ale wywołało burzę polityczną, oburzenie związków zawodowych i skłoniło organizację pracodawców MEDEF do zażądania od Renaulta zmiany polityki wynagradzania kierownictwa.

Pozostało 81% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana