Carlos Ghosn zarobi mniej

Prezes Renaulta spodziewa się, że skarb państwa sprzeciwi się proponowanej wysokości jego zarobków w 2017 r., wywołując kolejne spięcia podczas WZA w roku wyborów prezydenckich we Francji.

Publikacja: 20.11.2016 12:18

Carlos Ghosn, prezes Renault

Carlos Ghosn, prezes Renault

Foto: Bloomberg

Dochody Carlosa Ghosna za 2015 r. (7,2 mln euro) zostały odrzucone przez akcjonariuszy na walnym zgromadzeniu wywołując burzliwą debatę w tym roku. — Nie sądzę, by była najmniejsza szansa zatwierdzenia przez rząd proponowanego wynagrodzenia — powiedział sam zainteresowany agencji Reutera, ale dodał, że naszym celem jest uzyskanie większości w głosowaniu akcjonariuszy nad propozycją grupy.

W kwietniu akcjonariusze odrzucili proponowane wynagrodzenie Ghosna za 2015 r. Głosowanie miało wyłącznie charakter opiniujący, ale wywołało burzę polityczną, oburzenie związków zawodowych i skłoniło organizację pracodawców MEDEF do zażądania od Renaulta zmiany polityki wynagradzania kierownictwa.

W końcu lipca rada administracyjna Renaulta postanowiła ostatecznie obniżyć o 20 proc. ruchomą część wynagrodzenia prezesa, którą w przyszłym roku przegłosują akcjonariusze na WZA. To ustępstwo zostało uznane w resorcie gospodarki i finansów za niedostateczne. — Trzeba będzie przedyskutować to, bo nowe propozycje przedstawione przez radę administracyjną nie są jeszcze wystarczające — stwierdził przedstawiciel tego resortu.

Będzie to gorący temat tym bardziej, że WZA Renaulta odbywa się zwykle pod koniec kwietnia, co oznacza, że w 2017 r. odbędzie się między pierwszą a drugą turą wyborów prezydenckich, choć ich dat jeszcze nie ogłoszono.

C. Ghosn powiedział Reuterowi, że wynagrodzenia szefów pokazują logikę przedsiębiorstwa związaną z konkurencją na świecie. Sytuacja we Francji zmieniła się jednak, bo ustawa ministra Michela Sapina o przejrzystości, walce z korupcją i modernizacją życia gospodarczego przyjęta na początku listopada nadała obwiązującej mocy głosowaniom akcjonariuszy wysokości wynagrodzeń szefów.

Skutki tej ustawy będą znane w pełni dopiero w 2018 r., gdy akcjonariusze będą mogli odrzucić wyliczenia i ostateczną wielkość wynagrodzenia. Wówczas C. Ghosn będzie mógł otrzymać za 2017 r. jedynie stałą część zarobków czyli 1,23 mln euro. W przyszłym roku głosowanie będzie mieć wiążącą moc tylko do dla metody wyliczania dochodów, a nie dla wypłacanej sumy, aby nie doszło do działania prawa wstecz. W razie negatywnego głosowania prezes otrzyma wypłatę według formuły z poprzedniego roku.

Skarb państwa jest głównym akcjonariuszem Renaulta po podwyższeniu udziału z 15 do prawie 20 proc., aby zapewnić sobie podwójne prawa głosu przy podejmowaniu strategicznych decyzji przez grupę samochodową. Na mocy umowy z końca 2015 r. Renaulta z resortem finansów nie będzie jednak mógł zawetować wynagrodzenia prezesa.

Według ostatniego, 18. raportu firmy Proxinvest, wyliczającej zarobki szefów 120 największych firm francuskich notowanych na giełdzie, dochody prezesów wzrosły w 2015 r. o 20 proc., pierwszych pięciu na liście dostało po ponad 10 mln euro.

Carlos Ghosn uplasował się na trzecim miejscu, z sumą 15,6 mln euro, w której znajduje się też wynagrodzenie jako prezesa Nissana. W następnym roku może jednak awansować na pierwsze miejsce rankingu, bo został także szefem Mitsubishi Motors.

Za 2015 r. najwięcej otrzymał dyrektor generalny Sanofi, Olivier Brandicourt — 16,8 mln euro, w tym 7,2 mln na powitanie w firmie, wyprzedził założyciela Rubis, Gillesa Gobina, 16,4 mln euro. Na czwartym miejscu uplasował się Bernard Charles z Dassault Systemes z sumą 14,1 mln euro, po podwyżce o 31 proc. Piąty jest szef Schneider Electric, Jean-Pascal Tricoire, 10,4 mln euro, co oznacza podwyżkę o 86 proc., bo zrezygnował z dodatkowego funduszu emerytalnego.

Dochody Carlosa Ghosna za 2015 r. (7,2 mln euro) zostały odrzucone przez akcjonariuszy na walnym zgromadzeniu wywołując burzliwą debatę w tym roku. — Nie sądzę, by była najmniejsza szansa zatwierdzenia przez rząd proponowanego wynagrodzenia — powiedział sam zainteresowany agencji Reutera, ale dodał, że naszym celem jest uzyskanie większości w głosowaniu akcjonariuszy nad propozycją grupy.

W kwietniu akcjonariusze odrzucili proponowane wynagrodzenie Ghosna za 2015 r. Głosowanie miało wyłącznie charakter opiniujący, ale wywołało burzę polityczną, oburzenie związków zawodowych i skłoniło organizację pracodawców MEDEF do zażądania od Renaulta zmiany polityki wynagradzania kierownictwa.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego