W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2017 r. wartość produkcji sprzedanej w branży motoryzacyjnej (grupa PKD 29 – produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) w zakładach zatrudniających powyżej dziewięciu osób wyniosła 111,91 mld zł, rosnąc w porównaniu z rokiem wcześniejszym o 7,5 proc. Jak informuje firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, przypadku zakładów o zatrudnieniu powyżej 49 osób wartość produkcji wyniosła 108,56 mld zł i zwiększyła się rok do roku o 7,8 proc. Większościowy udział stanowiła produkcja części i akcesoriów (PKD 29.3) o wartości 63,25 mld zł. W tej grupie produktów dynamika wzrostu okazała się największa i wyniosła 10,8 proc.
To właśnie części i akcesoria stanowią siłę napędową polskiej motoryzacji. Gdy produkcja w ulokowanych w Polsce fabrykach samochodów osobowych maleje – według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i globalnej firmy doradczej KPMG liczba aut opuszczających w ub. roku linie produkcyjne stopniała w porównaniu z 2016 r. o 7,2 proc., do 514,7 tys. sztuk – firmy zajmujące się wytwarzaniem komponentów do produkcji zwiększają sprzedaż.
Zamówienia będą rosły
W rezultacie cała branża motoryzacyjna stanowi ok. 8 proc. polskiego PKB, jest drugą pod względem produkcji zaraz po przemyśle spożywczym i odpowiada za ok. 13 proc. całego eksportu Polski.
W Polsce są już obecni najwięksi producenci elementów i podzespołów, które dostarczane są do fabryk samochodów. Jesteśmy poddostawcą zarówno dla marek aut popularnych, jak i dla prestiżowych marek premium. Atutem działających w Polsce producentów są niskie koszty pracy przy wysokich kwalifikacjach pracowników. To one są magnesem dla nowych inwestycji, podobnie jak dobra koniunktura europejskiej branży samochodowej, gdzie sprzedaż aut rośnie. Jak podaje organizacja producentów ACEA, liczba rejestracji samochodów osobowych w całym 2017 r. przekroczyła 15 mln, co w porównaniu z wcześniejszym rokiem daje wzrost o 3,4 proc. Jeśli ten trend będzie się utrzymywał, będą rosły zamówienia na części i podzespoły z polskich fabryk.
Duża część produkcji w segmencie części i komponentów, a zarazem większość eksportu pochodzi z zakładów należących do zagranicznych inwestorów. To zarówno firmy, które kupiły polskie przedsiębiorstwa należące wcześniej od państwa lub prywatnych właścicieli, jak i te, które wybudowały fabryki w Polsce od podstaw. Natomiast z opublikowanego w ub. roku raportu Agencji Rozwoju Przemysłu („Ile polskiego genu w polskim przemyśle motoryzacyjnym”) wynika, że większość polskich producentów specjalizuje się w produktach i usługach o relatywnie mniejszym stopniu przetworzenia.