Słabnie wtórny rynek samochodów. W lipcu liczba rejestracji używanych aut osobowych i lekkich dostawczych sięgnęła niespełna 83,8 tys. sztuk, co jest wynikiem gorszym o 1,8 proc. od ubiegłorocznego. Jeszcze większy spadek pokazują dane skumulowane. Według Instytutu Samar od stycznia zarejestrowanych zostało 543,9 tys. aut. To o 5,7 proc. mniej niż w tym samym czasie przed rokiem. W dodatku tylko jeden z tegorocznych miesięcy – marzec – przyniósł wzrost, ale zaledwie o 0,4 proc. W rezultacie cały 2017 rok ma być słabszy od ubiegłego. Samar szacuje, że łączna liczba rejestracji sięgnie 950 tys. aut. A rok temu przebiła milion.
Zamieszali akcyzą
Za spadek popytu w głównej mierze odpowiadają ubiegłoroczne plany rządu zmierzające do podwyższenia akcyzy na najstarsze auta sprowadzane z zagranicy. Ich ujawnienie wywołało gwałtowny wzrost prywatnego importu, będącego najważniejszym źródłem zasilania wtórnego rynku. Grudzień okazał się najlepszym miesiącem dla prywatnego importu od 12 lat. Gdy w obawie przed społecznym niezadowoleniem projekt zmian podatkowych wyrzucono do kosza, liczba transakcji stopniała. Jednakże sytuacja może się jeszcze zmienić. Według Dariusza Balcerzyka, eksperta Samaru, impulsem może się okazać projektowane rozporządzenie ministra rozwoju i finansów w sprawie wzorów deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego. W nowej będzie więcej informacji dotyczących samochodu. Pozwolą oszacować jego wartość, by w ten sposób zapobiegać sztucznemu zaniżaniu cen.
Jednocześnie firmy obracające używanymi pojazdami podkreślają, że sytuację na rynku wtórnym pogarsza coraz trudniejszy dostęp do kredytów bankowych. – Do niedawna blisko połowa naszych klientów korzystała przy zakupie auta z kredytu. Ale banki zaostrzają kryteria, więc ta grupa się kurczy – mówi Arkadiusz Bałazy, prezes mysłowickiej spółki Ameks, która zajmuje się skupem i sprzedażą samochodów.
Zaczyna także słabnąć „efekt 500+”: po wprowadzeniu wiosną ubiegłego roku rządowego programu to właśnie rynek używanych samochodów stał się jednym z jego głównych beneficjentów.