Rozmowy w PSA ze związkami o nowym układzie

PSA Peugeot Citroen zacznie pod koniec marca nowe rozmowy ze związkami zawodowymi o umowie o konkurencyjności, która zastąpi Nową Umowę Społeczną NCS z 2013 r. — ujawnili dwaj związkowcy .

Publikacja: 23.01.2016 18:07

Porozumienie NCS podpisane na jesieni 2013 r. zmierzało do zaangażowania załogi w odrodzenie firmy samochodowej po głębokim kryzysie finansowym z jednoczesnym zachowaniem we Francji bazy przesyłowej i technologicznej. W zamian za zobowiązanie przyznania do produkcji co najmniej jednego nowego modelu każdej francuskiej montowni pracownicy poszli na ustępstwa w zakresie zarobków i czasu pracy. Dyrekcja i związki uzgodniły ponadto warunki urlopowania seniorów i dobrowolnych zwolnień w zamian za zatrudnianie młodych pracowników.

– Dyskusje o drugim NCS mogłyby zacząć się pod koniec I kwartału. Ale w odróżnieniu od ostatniego razu, gdy istniało potencjalne ryzyko likwidacji przedsiębiorstwa, tym razem będzie chodzić o to, jaki projekt przedstawi nam dyrekcja i czy w równym stopniu zmobilizuje załogę — stwierdził jeden związkowiec.

Rzecznik PSA odmówił skomentowania przyszłego harmonogramu rozmów, ale oświadczył, że istotą nowego cyklu negocjacji będą ewolucja metod pracy i wprowadzenie technologii cyfrowej.

— Naszym celem jest poszukiwanie nadal osiągów przedsiębiorstwa, a więc jego ochrony i w konsekwencji miejsc pracy. Musimy być bardziej konkurencyjni, sprawni i elastyczni, aby utrzymać się w tym chaotycznym i konkurencyjnym świecie — dodał.

Według francuskiego tygodnika gospodarczego „Challenges”, prezes Carlos Tavares przedstawi już na wiosnę nowy strategiczny plan rentownego wzrostu, a mapa drogowa zaplanowana jako kontynuacja obecnego planu odrodzenia „Back in the Race” jest przewidziana do 2019 r. Ten dystans w czasie wynika z tego, że etap ratowania firmy uznano już za zakończony.

– Wyniki PSA w I półroczu 2015 wykazują, że grupa jest na dobrej drodze w realizowaniu planu „Back in the Race” od 2015 r. — oświadczył rzecznik i podkreślił, że aby mieć wyjaśnione wszystkie wątpliwości, należy poczekać od czasu ogłoszenia bilansu całego roku 24 litego. — Wówczas będziemy mogli powiedzieć, czy ten plan został zrealizowany czy nie, czy odrodzenie podstawowych danych gospodarczych zostało zakończone czy nie — dodał.

W ramach planu z kwietnia 2014 mającego przywrócić PSA na właściwe tory Carlos Tavares założył osiągnięcie przez grupę dodatniego operacyjnego przepływu gotówki najpóźniej w 2016 r., swobodnego przepływu netto 2 mld euro w latach 1016-18 i marży operacyjnej działu samochodowego 2 proc. w 2018 r.

Wśród celów nakreślonych w następnym planie PSA chce dojść do marży 5 proc. w latach 2019-23 i przyspieszenia umiędzynarodowienia działalności poza Europę i Chiny, dwa główne rynki obecnie.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne