Rozmowy w PSA ze związkami o nowym układzie

PSA Peugeot Citroen zacznie pod koniec marca nowe rozmowy ze związkami zawodowymi o umowie o konkurencyjności, która zastąpi Nową Umowę Społeczną NCS z 2013 r. — ujawnili dwaj związkowcy .

Publikacja: 23.01.2016 18:07

Porozumienie NCS podpisane na jesieni 2013 r. zmierzało do zaangażowania załogi w odrodzenie firmy samochodowej po głębokim kryzysie finansowym z jednoczesnym zachowaniem we Francji bazy przesyłowej i technologicznej. W zamian za zobowiązanie przyznania do produkcji co najmniej jednego nowego modelu każdej francuskiej montowni pracownicy poszli na ustępstwa w zakresie zarobków i czasu pracy. Dyrekcja i związki uzgodniły ponadto warunki urlopowania seniorów i dobrowolnych zwolnień w zamian za zatrudnianie młodych pracowników.

– Dyskusje o drugim NCS mogłyby zacząć się pod koniec I kwartału. Ale w odróżnieniu od ostatniego razu, gdy istniało potencjalne ryzyko likwidacji przedsiębiorstwa, tym razem będzie chodzić o to, jaki projekt przedstawi nam dyrekcja i czy w równym stopniu zmobilizuje załogę — stwierdził jeden związkowiec.

Rzecznik PSA odmówił skomentowania przyszłego harmonogramu rozmów, ale oświadczył, że istotą nowego cyklu negocjacji będą ewolucja metod pracy i wprowadzenie technologii cyfrowej.

— Naszym celem jest poszukiwanie nadal osiągów przedsiębiorstwa, a więc jego ochrony i w konsekwencji miejsc pracy. Musimy być bardziej konkurencyjni, sprawni i elastyczni, aby utrzymać się w tym chaotycznym i konkurencyjnym świecie — dodał.

Według francuskiego tygodnika gospodarczego „Challenges”, prezes Carlos Tavares przedstawi już na wiosnę nowy strategiczny plan rentownego wzrostu, a mapa drogowa zaplanowana jako kontynuacja obecnego planu odrodzenia „Back in the Race” jest przewidziana do 2019 r. Ten dystans w czasie wynika z tego, że etap ratowania firmy uznano już za zakończony.

– Wyniki PSA w I półroczu 2015 wykazują, że grupa jest na dobrej drodze w realizowaniu planu „Back in the Race” od 2015 r. — oświadczył rzecznik i podkreślił, że aby mieć wyjaśnione wszystkie wątpliwości, należy poczekać od czasu ogłoszenia bilansu całego roku 24 litego. — Wówczas będziemy mogli powiedzieć, czy ten plan został zrealizowany czy nie, czy odrodzenie podstawowych danych gospodarczych zostało zakończone czy nie — dodał.

W ramach planu z kwietnia 2014 mającego przywrócić PSA na właściwe tory Carlos Tavares założył osiągnięcie przez grupę dodatniego operacyjnego przepływu gotówki najpóźniej w 2016 r., swobodnego przepływu netto 2 mld euro w latach 1016-18 i marży operacyjnej działu samochodowego 2 proc. w 2018 r.

Wśród celów nakreślonych w następnym planie PSA chce dojść do marży 5 proc. w latach 2019-23 i przyspieszenia umiędzynarodowienia działalności poza Europę i Chiny, dwa główne rynki obecnie.

Porozumienie NCS podpisane na jesieni 2013 r. zmierzało do zaangażowania załogi w odrodzenie firmy samochodowej po głębokim kryzysie finansowym z jednoczesnym zachowaniem we Francji bazy przesyłowej i technologicznej. W zamian za zobowiązanie przyznania do produkcji co najmniej jednego nowego modelu każdej francuskiej montowni pracownicy poszli na ustępstwa w zakresie zarobków i czasu pracy. Dyrekcja i związki uzgodniły ponadto warunki urlopowania seniorów i dobrowolnych zwolnień w zamian za zatrudnianie młodych pracowników.

Pozostało 80% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana