To wzrost o 6,9 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku – podały Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i KPMG w kwartalnym raporcie. Pierwsze dziewięć miesięcy przyniosło także zwyżki w rejestracjach pojazdów. Zarejestrowano 355,5 tys. samochodów osobowych. To wynik o 17,3 proc. lepszy niż w tym samym czasie przed rokiem. Przy tym jeszcze bardziej umocniła się dotychczasowa dominacja przedsiębiorców w zakupach: rejestracje aut firmowych wzrosły w ujęciu rocznym o przeszło jedną piątą. Wyjątkowo dynamicznie rosła sprzedaż samochodów z segmentu premium: od stycznia do końca września rejestracje tego rodzaju aut podskoczyły w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku o prawie jedną czwartą.

Według Mirosława Michny, partnera w dziale doradztwa podatkowego i szefa zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej KPMG w Polsce, rejestracje rosły w większości segmentów: – Najpopularniejszy segment kompaktów odnotował 15-procentowy wzrost, a segment B wzrósł o 20 proc. Z kolei małych i średnich SUV-ów zarejestrowano o blisko 27 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – powiedział Michna.

Polski rynek samochodów osobowych rozkręca się w tym roku szybciej niż w pozostałych krajach Europy. Przeszło 17-procentowy wzrost nowych rejestracji jest najwyższym spośród dziesięciu największych rynków w UE. Na drugim miejscu pod względem dynamiki wzrostu znalazła się Holandia (14 proc.), a na trzecim Włochy (9 proc.). Liderami pod względem liczby nowo rejestrowanych samochodów pozostają Niemcy i Wielka Brytania.

Mniej dynamicznie rozwija się sytuacja na polskim rynku samochodów użytkowych. Zaważył na tym fakt, że w trzecim kwartale zmalał popyt w segmencie samochodów dostawczych. Zarejestrowano 14,4 tys. tego rodzaju aut, co oznacza spadek o prawie 1 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. – Był to pierwszy od 2012 r. spadek zanotowany w III kwartale 2017 r. – podkreślają w raporcie PZPM i KPMG. Mocno za to wzrosła (o 17,4 proc., do 1684 szt.) liczba nowych autobusów.

Szybko rośnie także sprzedaż samochodów z napędem alternatywnym. Według PZPM i KPMG w pierwszych trzech kwartałach zarejestrowano ponad 12,7 tys. tego rodzaju aut, o 70 proc. więcej niż przed rokiem. Zdecydowana większość to jednak samochody hybrydowe. Aut z napędem wyłącznie bateryjnym zarejestrowano niecałe 700 sztuk.