Dobre perspektywy dla branży motoryzacyjnej

Wzrost produkcji w Polsce będzie nakręcał napływ zamówień z Europy Zachodniej na samochody oraz części i komponenty.

Publikacja: 23.05.2016 21:00

Dobre perspektywy dla branży motoryzacyjnej

Foto: Bloomberg

Polska branża motoryzacyjna ma korzystne średnioterminowe perspektywy wzrostu produkcji – oceniają analitycy Banku Zachodniego WBK. Po dobrym roku ubiegłym rosnąć ma produkcja samochodów oraz komponentów motoryzacyjnych. Popyt w sektorze będzie kształtowany nie tylko przez zamówienia z Unii Europejskiej, ale także z Ameryki Północnej oraz Azji.

Produkcja samochodów ma rosnąć m.in. w oparciu o duże zainteresowanie nowym oplem astrą produkowanym w fabryce w Gliwicach oraz perspektywą uruchomienia w IV kw. nowego zakładu Volkswagena Poznań we Wrześni, który ma budować duże samochody dostawcze Crafter.

– Spodziewamy się, że także w tym i 2017 roku produkcja samochodów będzie rosła dynamicznie, na poziomie 7–9 proc. rocznie – mówi Wojciech Żuk, dyrektor kredytowy ds. sektora motoryzacyjnego w BZ WBK.

Więcej zamówień

– Fabryki samochodów w Polsce kontynuują dobrą passę. Rezultat po pierwszych tegorocznych czterech miesiącach jest najlepszy od 2012 roku – podkreśla Instytut Samar. Od stycznia do kwietnia wyprodukowano 245,5 tys. aut, o przeszło 3,1 tys. sztuk więcej niż w okresie styczeń–kwiecień 2015 roku. Także sam ubiegły miesiąc okazał się dla producentów wyjątkowo dobry: razem osiągnęli najlepszy kwietniowy rezultat od pięciu lat.

Również produkcja części i komponentów napędzana zamówieniami z zagranicy ma spory potencjał wzrostu. W 2015 roku wartość eksportu tego sektora wyniosła prawie 9 mld euro i zwiększyła się w ujęciu rocznym o 12,6 proc.

Zdaniem branżowej firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl tendencja wzrostowa utrzyma się także w 2016 roku. Według analiz BZ WBK dobre perspektywy dla przemysłu motoryzacyjnego mają wynikać także z wysokiej rentowności działalności produkcyjnej, która zapewnia dobrą zdolność do spłaty kredytów inwestycyjnych.

– Zgodnie z opublikowanym przez Deloitte indeksem Global Manufacturing Competitiveness Index do 2020 roku Polska ma awansować na trzecią pozycję w Europie pod względem konkurencyjności produkcji i utrzyma pierwszą pozycję wśród krajów Europy Środkowej i Wschodniej – komentuje BZ WBK.

Rosną inwestycje

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), po I kwartale produkcja sprzedana całej branży sięgnęła 35,1 mld zł i okazała się wyższa niż rok wcześniej o 9,2 proc. Według danych PZPM i firmy doradczej KPMG wartość nakładów inwestycyjnych w branży w 2015 roku przekroczyła 7 mld zł i była o 23,4 proc. wyższa niż w 2014 roku.

Wyniki branży powinny się poprawiać, na co wpłyną nowe inwestycje. Od początku roku uruchomiono już dwie duże fabryki: w styczniu fabrykę wiązek kablowych PKC Group w Białogardzie, a w kwietniu zakład koncernu Nexteer Automotive produkujący układy kierownicze.

Wzrost produkcji w branży napotyka jednak coraz większe kłopoty z pozyskaniem pracowników. Występują one zwłaszcza w regionach, w których zlokalizowane są największe inwestycje motoryzacyjne, takich jak Śląsk czy Wielkopolska. W dodatku tego rodzaju problemy rosną praktycznie z miesiąca na miesiąc.

Tymczasem duża część przedsiębiorstw przemysłu samochodowego planuje zwiększenie zatrudnienia z powodu rosnących zamówień. Według analiz zajmującej się badaniem jakości produkcji firmy Exact Systems ponad jedna trzecia ankietowanych firm motoryzacyjnych planuje zwiększenie liczby pracowników.

Produkcja jest dużo tańsza, za to jakość bardzo wysoka

Niskie koszty pracy są dla trzech czwartych firm motoryzacyjnych największą zaletą ulokowania zakładów produkcyjnych w Europie Środkowej, w tym w Polsce.

Z kolei największy problem to brak przejrzystości systemu prawnego. Takie wyniki przyniosło badanie „Central Europe as a focal point of the automotive industry”, przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte. Badani menedżerowie ze spółek z branży motoryzacyjnej działających w sześciu krajach Europy Środkowej – Polsce, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii i Bułgarii – przyznali, że nie planują zmieniać lokalizacji swoich fabryk w ciągu najbliższych pięciu lat. Jednak gdyby mieli to zrobić, najchętniej wybraliby Polskę.

Polska branża motoryzacyjna ma korzystne średnioterminowe perspektywy wzrostu produkcji – oceniają analitycy Banku Zachodniego WBK. Po dobrym roku ubiegłym rosnąć ma produkcja samochodów oraz komponentów motoryzacyjnych. Popyt w sektorze będzie kształtowany nie tylko przez zamówienia z Unii Europejskiej, ale także z Ameryki Północnej oraz Azji.

Produkcja samochodów ma rosnąć m.in. w oparciu o duże zainteresowanie nowym oplem astrą produkowanym w fabryce w Gliwicach oraz perspektywą uruchomienia w IV kw. nowego zakładu Volkswagena Poznań we Wrześni, który ma budować duże samochody dostawcze Crafter.

Pozostało 85% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana