Francuskie Dieselgate z PSA

Francuski urząd ścigania oszustw DGCCRF zarzuca grupie PSA Peugeot Citroen sprzedanie prawie 2 mln pojazdów (dokładnie 1 914 965) z systemami w silnikach zakłamującymi emisję spalin — ujawnił dziennik „Le Monde”. Grupa zaprzecza temu

Publikacja: 10.09.2017 14:26

Francuskie Dieselgate z PSA

Foto: AFP

Według dziennika, urząd w swym raporcie mówi o „globalnej strategii produkowania oszukańczych silników i sprzedawania ich”. Uważa, że PSA osiągnęła w ten sposób „oszukańczą oszczędność inwestycyjną” instalując urządzenie zmieniające pracę silnika, aby była zgodna z normami emisji spalin tylko podczas testów homologacyjnych, zamiast inwestować w uczciwe zaprojektowanie silnika zgodnie z przepisami i w ramach najskuteczniejszych technologii ograniczania szkodliwych cząstek” — dodaje dziennik.

„Le Monde” pisze, że miał dostęp do raportu GDCCRF przekazanego prokuraturze, która postanowiła wszcząć śledztwo wobec PSA. Doliczono się 1 914 965 samochodów spełniających normę Euro 5, które zostały sprzedane od wrześnaai 2009 do września 2015, gdy zaczęła obowiązywać norma Euro 6.

Oszustwo odpowiadało obrotom 33,86 mld euro, czyli więcej od tego co uzyskał Volskwagen (22,78 mld) czy Renault za swe 900 tys. pojazdów nie spełniających norm (16,85 mld). Tym samym PSA grozi grzywna nawet 5 mld euro, 10 proc. jej obrotów z lat 2013, 2014, i 2015 — według wyliczę DGCCRF.

– PSA dementuje wszelką oszukańczą strategię i potwierdza za całą mocą uczciwość swych decyzji technologicznych — oświadczył jeden z rzeczników grupy. Zapowiedziała złożenie w prokuraturze skargi na naruszenie tajemnicy śledztwa. PSA powtórzyła, że przestrzega przepisów we wszystkich krajach swego działania i że nie instalowała w swych pojazdach zakłamujących urządzeń (defeat devices) nawiązując do programu, który wywołał skandal z Volkswagenem.

Według „La Tribune” PSA jest wściekła, bo nie zawsze miała dostęp do dokumentów sprawy i nie mogła przedstawiać swych argumentów. Podtrzymuje swe oficjalne stanowisko, że nigdy nie instalowała oszukańczych programów. Wyjaśnia, że jej system pozwala uruchamiać lub nie układy dezaktywacji spalin EGR nie podczas testów na homologację ale dla zachowania sprawności i Bezpieczenstwa pracy silnika zalegnie od temperatury otoczenia.

Francuski dziennik dodaje, że PSA jest wymieniona jako osoba prawna reprezentowana przez obecnego prezesa zarządu Carlosa Tavaresa, ale raport stawia zarzuty poprzednim szefom Jean-Martin Folz (1997-2007), Christian Streiff (2007-9) i Philippe Varin (2009-14) jako osobom fizycznym.

Prokuratura paryska wszczęła w kwietniu postępowanie wyjaśniające wobec PSA w związku z „oszustwem dotyczącym jakości i dokonywanych kontroli uwzględniając, że konsekwencją tych faktów było powstanie towarów niebezpiecznych dla zdrowia ludzi lub zwierząt”. Trwają również podobne postępowania wobec Volkswagena, Renaulta i Fiata po przekazaniu przez urząd wymiarowi sprawiedliwości wyników śledztw o rozbieżnościach w emisji spalin na drodze i podczas.

– Nie można czekać, aż dojdzie do śmierci z wprowadzaniem zakazu ruchu pojazdów z dieslami. Ten problem ma wymiar międzynarodowy. Dotyczy to całego przemysłu motoryzacyjnego — podkreślił mecenas Frederik Karel-Canoy, obrońca powództwa cywilnego w sprawie Dieselgate.

Według dziennika, urząd w swym raporcie mówi o „globalnej strategii produkowania oszukańczych silników i sprzedawania ich”. Uważa, że PSA osiągnęła w ten sposób „oszukańczą oszczędność inwestycyjną” instalując urządzenie zmieniające pracę silnika, aby była zgodna z normami emisji spalin tylko podczas testów homologacyjnych, zamiast inwestować w uczciwe zaprojektowanie silnika zgodnie z przepisami i w ramach najskuteczniejszych technologii ograniczania szkodliwych cząstek” — dodaje dziennik.

Pozostało 84% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką