Koreański gigant chce rzucić wyzwanie koncernom, takim jak Apple czy Google, które aktywnie penetrują rynek technologii dla przemysłu motoryzacyjnego. Dzięki przejęciu amerykańskiego producenta samochodowego wyposażenia (i zarazem właściciela marek tj.: JBL, Bang & Olufsen czy Harman Kardon), Samsung może stać się atrakcyjnym dostawcą produktów dla producentów aut segmentu Premium jka np.: BMW czy Audi. Na rynku samochodowych zestawów audio amerykański Harman ma 65 proc. udziałów w globalnej sprzedaży.
Od smartfonów do samochodów
Jest to pierwsza transakcja przejęcia, odkąd do zarządu na stanowisko wiceprezesa Samsunga trafił Lee Jae-yong, syn obecnego prezesa spółki Lee Kun-hee. Jak twierdzi Park Kang-ho analityka Daishin Securities Co nowy wiceprezes prezentuje bardziej agresywną taktykę na rynku fuzji i przejęć. „ W długim terminie po smartfonach nacisk przejdzie na pojazdy elektryczne” – dodaje. Koreańczycy chcą poważnie wejść w przemysł motoryzacyjny. Według nich nowe technologie jeszcze się nie zakorzeniły w branży. Jak dotąd wszyscy liczący się technologiczni gracze jeszcze nie przebili się ze swoimi pomysłami do szerokiego grona odbiorców. Elektryczne auta Tesli są niszowe, a Google nie przekonał jeszcze zmotoryzowanych do autonomicznych pojazdów.
Po nitce do miliardowego kłębka
To jest niepierwsze podejście Samsung Electronics Co. do zagadnień związanych z autami. Po udanym nabyciu części akcji chińskiego producenta BYD i nieudanej próbie wykupienia części sekcji produkcyjnych od koncernu Fiat-Chrysler, teraz Samsung i Harman chce skupić się na samochodowych systemów rozrywki pokładowej i dedykowanych zmotoryzowanym aplikacji mobilnych. Dopiero po nabraniu doświadczenia w tworzeniu i dostarczaniu komponentów do aut ma nastąpić tworzenie własnych pojazdów. Według raportu firmy doradczej McKinsley & Co, rynek aplikacji i systemów multimedialnych w samochodach ma osiągnąć wartość 200 mld dol. do 2020 roku. Dlatego Greg Roh analityk z HMC Investment Securities Co jest zdania, że przejęcie rozpoznawalnego Harmana umożliwi Koreańczykom wejście na rynek samochodowy. Amerykański koncern, który został założony w 1950 roku, dostarcza swoje systemy i rozwiązania multimedialne do blisko 30 mln samochodów rocznie.