Związkowcy w Renault przeciwni reformie

Kilka związków zawodowych Renaulta wezwało do strajków w fabryce we Flins pod Paryżem, aby protestować przeciwko reformie czasu pracy, znajdującej się w nowej, negocjowanej umowie o konkurencyjności.

Publikacja: 15.11.2016 17:57

Związkowcy w Renault przeciwni reformie

Foto: Bloomberg

Do mobilizacji z inicjatywy lewicowego CGT, lewackiego FO i najbardziej pragmatycznego CFDT dochodzi na skutek negocjacji nowej umowy, podjętych w końcu września. Na dziesięć zaplanowanych spotkań odbyło się dotąd pięć, szóste było przewidziane 15 listopada.

Projekt płynnej organizacji czasu pracy, aby lepiej dostosować go do zmian popytu jest trudny do przyjęcia, bo przewidziano rezygnację z dobrowolności, odroczenie na koniec roku wypłat za nadgodziny i zredukowano czas na ogłaszanie pracy w godzinach nadliczbowych.

W poprzedniej umowie z załogą podpisanej w 2013 r. dyrekcja Renaulta zobowiązała się zwiększyć produkcję we Francji w zamian za znaczne ustępstwa w zakresie wynagrodzeń, czasu pracy i  wielkości zatrudnienia. Po 3 latach grupa zmniejszyła załogę o 7200 osób nie obsadzając stanowisk zwalnianych w sposób naturalny (emerytury, wypowiedzenia).

Tym razem restrukturyzacja będzie mniej drastyczna dla zatrudnionych bezterminowo, odczują ją bardziej pracownicy na umowach terminowych;  umowa dotyczy ok. 8 tys. z  nich, ale pracodawca chce zmniejszyć ich liczbę o połowę w latach 2017-19. Chce ponadto zwiększyć o 40 proc. wydajność swych fabryk i dojść do produkowania w końcu 2019 r. po 90 pojazdów rocznie na osobę  wobec obecnych 64.

Aby to osiągnąć, Renault obiecał 500 mln euro na modernizację zakładów i 220 mln na szkolenie zawodowe. W odróżnieniu od poprzedniej umowy, w której zobowiązał się do zwiększenia produkcji we Francji z 530 tys. do 710 tys. pojazdów, teraz obiecał utrzymanie  średniej rocznej produkcji na poziomie co najmniej 2016 r. pod warunkiem identycznej sytuacji na rynku.

Wszystkie montownie otrzymają jednak nowy model do produkcji, co zapewni ich przyszłość po 2019 r. Grupa przyjęła zobowiązania liczbowe dotyczące średniej rocznej produkcji silników, skrzyń biegów i podwozi w zakładach mechanicznych.

Renault ma nadzieję zawrzeć tę umowę do końca roku, ostatnie spotkanie ze związkowcami przewidziano na 13 grudnia. Poprzednią umowę podpisały trzy związki zawodowe, czwarty CGT nie, bo był przeciwny.

Do mobilizacji z inicjatywy lewicowego CGT, lewackiego FO i najbardziej pragmatycznego CFDT dochodzi na skutek negocjacji nowej umowy, podjętych w końcu września. Na dziesięć zaplanowanych spotkań odbyło się dotąd pięć, szóste było przewidziane 15 listopada.

Projekt płynnej organizacji czasu pracy, aby lepiej dostosować go do zmian popytu jest trudny do przyjęcia, bo przewidziano rezygnację z dobrowolności, odroczenie na koniec roku wypłat za nadgodziny i zredukowano czas na ogłaszanie pracy w godzinach nadliczbowych.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Archiwum
Toyota wstrzymuje testy po tragicznym wypadku Ubera