Duuużo pieniędzy na Model 3

Tesla Motors pozyskała 1,46 mld dolarów emitując 6,8 mln nowych akcji w cenie po 215 dolarów na prace nad nowym autem Model 3.

Publikacja: 22.05.2016 10:38

Duuużo pieniędzy na Model 3

Foto: Bloomberg

Kalifornijska firma wykonała podobne posunięcie w sierpniu emitując akcje po 242 dolary, bo chce sfinansować swe moce produkcyjne, aby dojść do wypuszczania 500 tys. samochodów elektrycznych rocznie w 2018 r. W ciągu ostatnich 6 lat Tesla pozyskała w ten sposób ponad 4,5 mld dolarów.

Środki uzyskane teraz posłużą głównie na przygotowanie przemysłowej produkcji Modelu 3, na co potrzeba 2,25 mld. Pojazd uzupełni gamę grupy ograniczoną do dwóch samochodów — większego i droższego Modelu S oraz sportowo-użytkowego Modelu X.

Na dzień 31 marca firma założona przez Elona Muska miała w kasie 1,44 mld dolarów. W I kwartale straciła 282,3 mln i musiała mocno ciąć koszty, dla uniknięcia dalszych strat.

Kooperanci zaskoczeni

Tesla zaskoczyła swymi planami dostawców podzespołów, którzy obawiają się, że przyspieszenie planów o 2 lata okazać się trudem i kosztowne. W ciągu ostatnich 3 miesięcy Tesla informowała dostawców, że chce zwiększyć produkcję Modelu 3 do 100 tys. w 2017 r. i do 400 tys. w 2018 r. Na spotkaniu z analitykami E. Musk wymienił nawet liczbę 500 tys. wszystkich trzech modeli.

Firma uzyskała zamówienia na 373 tys. tych aut w cenie od 35 tys. dolarów, prawie połowę tej co za Model S i które pojawią się na rynku pod koniec 2017 r. Musk twierdzi, że Model 3 będzie prostszej konstrukcji, nowi szefowie od produkcji i entuzjastycznie nastawieni dostawcy pozwolą firmie osiągnąć jej cele. Tesla zrezygnuje z tych, którzy nie będą w stanie dotrzymać terminów dostaw, a większą część elementów będzie produkować sama.

Musk mówi też, że ostateczny projekt techniczny auta i strona inżynieryjna będą gotowe w czerwcu, 13 miesięcy przed planowanym uruchomieniem produkcji. Model 3 będzie mieć 6-7 tys. komponentów, mniej od auta spalinowego i mniej od Modelu S, który  ma ponad 8 tys.

Eksperci mają jednak duże wątpliwości. W idealnych warunkach firmy samochodowe potrzebują 18 miesięcy na uruchomienie linii montażowych, ale zwykle mija 2-3 lata od przygotowania maszyn i podpisania kontraktów na dostawę części. Ron Harbour z firmy doradczej Oliver Wyman tłumaczy, że dojście do 500 tys. sztuk w fabryce Tesli we Fremont będzie wymagać większej tłoczni, działu spawania i sprzętu do montażu, czego nie zamówi się i nie zainstaluje w ciągu 18 miesięcy.

Zdaniem Jeffa Schustera z LMC Automotive założenia Tesli są niewiarygodne, bo np. zakład baterii w Reno w Newadzie nie jest jeszcze ukończony Brak aluminium, litu i innych materiałów może być kolejnym czynnikiem ograniczającym — stwierdził Sam Fiorani z AutoForecast Solutions.

Pomoc Panasonica

Japoński Panasonic jest gotów przyśpieszyć budowę gigantycznej fabryki baterii dla Tesli inwestując 1,6 mld dolarów z łącznej sumy 5 mld dolarów w ciągu kilku lat — poinformował dziennikarzy Yoshio Ito, szef działu systemów samochodowych i przemysłowych AIS. „Gigafabryka” powstaje etapami, produkcja baterii ma ruszyć w tym roku.

Japończycy zamierzają podwoić w ciągu 3 lat obroty swego działu samochodowego do 2 bln jenów 15 (mld dolarów), stanowiących ok. 20 proc. całych obrotów. W tym celu kupili w 2015 r. 49 proc. udziałów w hiszpańskiej Ficosa Int’l. 300-400 mld jenów mają dawać firmy, które Panasonic zamierza kupić w ciągu 3 lat.

Kalifornijska firma wykonała podobne posunięcie w sierpniu emitując akcje po 242 dolary, bo chce sfinansować swe moce produkcyjne, aby dojść do wypuszczania 500 tys. samochodów elektrycznych rocznie w 2018 r. W ciągu ostatnich 6 lat Tesla pozyskała w ten sposób ponad 4,5 mld dolarów.

Środki uzyskane teraz posłużą głównie na przygotowanie przemysłowej produkcji Modelu 3, na co potrzeba 2,25 mld. Pojazd uzupełni gamę grupy ograniczoną do dwóch samochodów — większego i droższego Modelu S oraz sportowo-użytkowego Modelu X.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej