Duuużo pieniędzy na Model 3

Tesla Motors pozyskała 1,46 mld dolarów emitując 6,8 mln nowych akcji w cenie po 215 dolarów na prace nad nowym autem Model 3.

Publikacja: 22.05.2016 10:38

Duuużo pieniędzy na Model 3

Foto: Bloomberg

Kalifornijska firma wykonała podobne posunięcie w sierpniu emitując akcje po 242 dolary, bo chce sfinansować swe moce produkcyjne, aby dojść do wypuszczania 500 tys. samochodów elektrycznych rocznie w 2018 r. W ciągu ostatnich 6 lat Tesla pozyskała w ten sposób ponad 4,5 mld dolarów.

Środki uzyskane teraz posłużą głównie na przygotowanie przemysłowej produkcji Modelu 3, na co potrzeba 2,25 mld. Pojazd uzupełni gamę grupy ograniczoną do dwóch samochodów — większego i droższego Modelu S oraz sportowo-użytkowego Modelu X.

Na dzień 31 marca firma założona przez Elona Muska miała w kasie 1,44 mld dolarów. W I kwartale straciła 282,3 mln i musiała mocno ciąć koszty, dla uniknięcia dalszych strat.

Kooperanci zaskoczeni

Tesla zaskoczyła swymi planami dostawców podzespołów, którzy obawiają się, że przyspieszenie planów o 2 lata okazać się trudem i kosztowne. W ciągu ostatnich 3 miesięcy Tesla informowała dostawców, że chce zwiększyć produkcję Modelu 3 do 100 tys. w 2017 r. i do 400 tys. w 2018 r. Na spotkaniu z analitykami E. Musk wymienił nawet liczbę 500 tys. wszystkich trzech modeli.

Firma uzyskała zamówienia na 373 tys. tych aut w cenie od 35 tys. dolarów, prawie połowę tej co za Model S i które pojawią się na rynku pod koniec 2017 r. Musk twierdzi, że Model 3 będzie prostszej konstrukcji, nowi szefowie od produkcji i entuzjastycznie nastawieni dostawcy pozwolą firmie osiągnąć jej cele. Tesla zrezygnuje z tych, którzy nie będą w stanie dotrzymać terminów dostaw, a większą część elementów będzie produkować sama.

Musk mówi też, że ostateczny projekt techniczny auta i strona inżynieryjna będą gotowe w czerwcu, 13 miesięcy przed planowanym uruchomieniem produkcji. Model 3 będzie mieć 6-7 tys. komponentów, mniej od auta spalinowego i mniej od Modelu S, który  ma ponad 8 tys.

Eksperci mają jednak duże wątpliwości. W idealnych warunkach firmy samochodowe potrzebują 18 miesięcy na uruchomienie linii montażowych, ale zwykle mija 2-3 lata od przygotowania maszyn i podpisania kontraktów na dostawę części. Ron Harbour z firmy doradczej Oliver Wyman tłumaczy, że dojście do 500 tys. sztuk w fabryce Tesli we Fremont będzie wymagać większej tłoczni, działu spawania i sprzętu do montażu, czego nie zamówi się i nie zainstaluje w ciągu 18 miesięcy.

Zdaniem Jeffa Schustera z LMC Automotive założenia Tesli są niewiarygodne, bo np. zakład baterii w Reno w Newadzie nie jest jeszcze ukończony Brak aluminium, litu i innych materiałów może być kolejnym czynnikiem ograniczającym — stwierdził Sam Fiorani z AutoForecast Solutions.

Pomoc Panasonica

Japoński Panasonic jest gotów przyśpieszyć budowę gigantycznej fabryki baterii dla Tesli inwestując 1,6 mld dolarów z łącznej sumy 5 mld dolarów w ciągu kilku lat — poinformował dziennikarzy Yoshio Ito, szef działu systemów samochodowych i przemysłowych AIS. „Gigafabryka” powstaje etapami, produkcja baterii ma ruszyć w tym roku.

Japończycy zamierzają podwoić w ciągu 3 lat obroty swego działu samochodowego do 2 bln jenów 15 (mld dolarów), stanowiących ok. 20 proc. całych obrotów. W tym celu kupili w 2015 r. 49 proc. udziałów w hiszpańskiej Ficosa Int’l. 300-400 mld jenów mają dawać firmy, które Panasonic zamierza kupić w ciągu 3 lat.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana