Rekordowe wyniki polskiego rynku autobusów

Ten rok jest bardzo dobry dla polskiego rynku autobusów. W ciągu trzech kwartałów liczba zarejestrowanych nowych autobusów wzrosła do 1687 sztuk. To o 17,6 proc. więcej niż w pierwszych dziewięciu miesiącach ubiegłego roku.

Publikacja: 25.10.2017 12:08

Volvo Hybrid z fabryki z Wrocławia

Volvo Hybrid z fabryki z Wrocławia

Foto: materiały prasowe

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i branżowej firmy analitycznej JMK, sprzedaż od stycznia zwiększyła się w ujęciu rocznym o prawie ćwierć tysiąca sztuk. Na przestrzeni ostatnich 10 lat to najwyższy o tej porze rezultat w rejestracjach nowych autobusów. – Warto pamiętać, że tegoroczne dane porównujemy ze świetnymi wynikami z zeszłego roku, który okazał się rekordowy dla krajowego rynku autobusów – komentuje PZPM.

Ocenia się, że obecny rok powinien być jeszcze lepszy od ubiegłego m.in. z uwagi na fakt, że na początku listopada wchodzą w życie większe wymagania homologacyjne przy rejestracji. Dotyczą wytrzymałości konstrukcji nośnej dla autobusów. To przyczynia się do przyspieszenia rejestracji pojazdów.

– Spodziewamy się, że 2017 rok zamknie się na poziomie ok. 2200 autobusów. To jednocześnie oznacza przekroczenie zaporowej dotychczas bariery 2 tys. sprzedanych nowych pojazdów w ciągu jednego roku – zapowiada PZPM w comiesięcznym raporcie.

Motorem napędowym rynku mają być autobusy miejskie. Samorządy zwiększyły zamówienia dzięki uruchomieniu dotacji unijnych. Do tej pory w segmencie miejskim zarejestrowano 474 pojazdy. To o 5,3 proc. więcej niż przed rokiem. Największe zamówienia zrealizowano od początku roku w Krakowie, Sosnowcu i Grodzisku Mazowieckim. Największy udział w tej części rynku ma Solaris – 72,6 proc.

Swoją pozycję umacnia w tym roku segment Mini, w którym zarejestrowano 802 pojazdy. To wynik o 31 proc. lepszy w porównaniu z ub. rokiem. Liderem tego rodzaju autobusów jest Mercedes-Benz z rynkowym udziałem na poziomie 73,3 proc. Drugą marką w segmencie jest Ford. PZPM zwraca uwagę, że sprzedaż autobusów mini jest napędzana zamówieniami z PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych.

Niemały, 11-procentowy wzrost notuje także segment autobusów turystycznych. Jest to rezultat dynamicznego rozwoju turystyki przyjazdowej, ale realizowanej przez polskich przewoźników poza granicami naszego kraju. Poprawił się także wynik rejestracji autobusów międzymiastowych, których sprzedaż w ubiegłym roku miała jeszcze tendencję spadkową.

W tym roku na rynku autobusowym wyraźnie widoczny jest trend ekologiczny. W zakupach przedsiębiorstw komunikacji miejskiej rośnie bowiem udział pojazdów z napędem gazowym, hybrydowym lub elektrycznym. W całym 2016 r. na niespełna 2 tys. autobusów 42 sztuki miały taki napęd. W tym roku tylko do sierpnia zarejestrowano już 58 ekologicznych autobusów, z tego najwięcej elektrycznych.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana