W wyniku śledztwa wytoczonego przeciwko japońskiemu koncernowi przez Departament Sprawiedliwości i Federalne Biuro Ochrony Konsumenta, Toyota Motor Credit Corp., czyli finansowy oddział producenta samochodów zobowiązał się do oddania Afroamerykanom i Azjatom sumy 21,9 miliona dolarów. Federalne agencje nie udowodniły co prawda Toyocie otwartej dyskryminacji, ustaliły jednak, że dealerzy koncernu podnosili wyżej stopy pożyczek na zakup aut klientom o innym niż biała kolorze skóry.

Powiązane z producentami samochodów serwisy finansowe, takie jak Toyota Motor Credit oferują klientom stopy oprocentowania pożyczek oparte o ich wiarygodność kredytową. Jednak dealerzy mają możliwość dodatkowego podwyższenia oprocentowania (tzw. dealer markup). To właśnie tę część produktu finansowego podnoszono wyżej przedstawicielom mniejszości niż białym – ustaliły władze regulacyjne. Afroamerykanie otrzymywali pożyczki wyższe średnio o 0,27 proc. a Azjaci o 0,18 proc.

Teraz ponad 100 tysięcy nabywców nowych aut otrzyma z powrotem tę różnicę. „Żaden z konsumentów nie powinien być zmuszany do płacenia większych sum za kredyt z powodu swoje rasy, czy pochodzenia etnicznego” – oświadczyła prokurator federalna Eileen M. Decker po ogłoszeniu zawarcia ugody. Toyota została zobowiązana do podjęcia działań mających zapobiec powtarzaniu się w przyszłości podobnych działań. Władze federalne toczyły podobne postępowania także przeciwko innym koncernom. W 2013 roku ukarano Ally Financial, czyli byłą finansową gałąź General Motors grzywną w wysokości 18 milionów dolarów i nakazało zwrot klientom 80 milionów dolarów. W ubiegłym roku podobne sankcje (24 miliony dolarów) spotkały American Honda Finance Corp. wraz z Fifth Third Bank.

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku