Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego powołującego się na dane organizacji europejskich producentów ACEA, popyt wystrzelił w górę zwłaszcza na tych rynkach, które w czasie kryzysu odczuwały największe spadki. We wrześniu sprzedaż w Hiszpanii podskoczyła o ponad 22 proc., a we Włoszech o przeszło 17 proc. Niezłe wyniki osiągnęli dealerzy na rynku francuskim, gdzie liczba rejestracji wzrosła w ubiegłym miesiącu o 9,1 proc. rok do roku, z kolei w Wielkiej Brytanii wyniki sprzedażowe polepszyły się o 8,6 proc. Na największym europejskim rynku motoryzacyjnym – w Niemczech – sprzedaż aut wzrosła o 4,8 proc.
PZPM zaznacza jednak, że mimo dużych wzrostów sprzedaż w Europie wciąż jest daleka od poziomu sprzed kryzysu, kiedy w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2007 roku sprzedano prawie 12 mln samochodów. Ale dobre perspektywy branży wzmacnia fakt, że trzy kwartały obecnego roku przyniosły mocne wzrosty na wszystkich znaczących w Europie rynkach.
Na tle europejskich wzrostów dobrze wygląda rynek polski, gdzie wrzesień był szóstym z rzędu miesiącem poprawy sprzedaży aut osobowych i dostawczych. Według Instytutu Samar, we wrześniu liczba rejestracji aut osobowych i dostawczych przekroczyła 32 tys. sztuk. W porównaniu z wrześniem ubiegłego roku była wyższa o 16 proc. Natomiast w porównaniu do sierpnia wzrosła o 18 proc. Z kolei rejestracje liczone od stycznia pokazują w ujęciu rocznym wzrost o 6,5 proc. do poziomu 295,2 tys. sztuk.
Dane skumulowane w grupie samochodów osobowych pokazały, że z pierwszej dziesiątki najpopularniejszych na polskim rynku marek tylko dwie odnotowały spadek: to lider rankingu Skoda (zmniejszyła rejestracje w okresie styczeń-wrzesień o 1,72 proc. do poziomu 32,7 tys. aut) oraz Dacia (spadek o 3,5 proc., 9,5 tys. zarejestrowanych samochodów).
Największym, bo prawie 29-procentowym wzrostem rejestracji może pochwalić się Nissan, który do końca września sprzedał prawie 10,8 tys. samochodów. Przeszło 15-procentowy wzrost wypracował Opel ze sprzedażą 21,7 tys. aut. O 14,7 proc. zwiększyła liczbę rejestracji Toyota, która w rankingu popularności jest druga z przeszło 10-procentowym udziałem w rynku. Trzecią pozycję zajmuje Volkswagen.