Hiszpanie mogą nie dostać nowej Corsy do produkcji

Opel zamierza zmniejszyć inwestycję w jednej z 3 fabryk w Hiszpanii, bo nie doszedł ze związkami zawodowymi do porozumienia o zarobkach i warunkach pracy.

Publikacja: 25.01.2018 18:07

Hiszpanie mogą nie dostać nowej Corsy do produkcji

Foto: Bloomberg

– Będą jedynie inwestycje, jeśli dana fabryka jest rentowna, ale ten zakład Opla w Hiszpanii wypada gorzej od innych fabryk grupy PSA w Hiszpanii – powiedziała rzeczniczka Opel Espana. Dodała, że mimo kilku miesięcy negocjacji dyrekcji ze związkami nie udało się uzgodnić nowej umowy gwarantującej poprawę konkurencyjności zakładu w Figueruelas.

Fabryka Opla w Aragonii istniejąca od 1982 r. zatrudnia ok.5300 ludzi i wykorzystała w 2017 r. ok.80 proc. swych mocy wypuszczając 382 250 samochodów, w tym niemal 200 tys. aut Corsa. PSA twierdzi, że zakład jest mniej rentowny od 2 pozostałych fabryk Opla w Hiszpanii z powodu wyższych płac, krótszego czasu pracy i ograniczonej elastyczności.

W związku z tym produkcja następnych wersji aut Corsa powstających pod Saragossą od 1982 r. może zostać przeniesiona do innej fabryki, jeśli nie dojdzie do porozumienia – dodała rzeczniczka.

Zakład odgrywa ważną rolę w gospodarce Aragonii, regionalne władze zapowiedziały zwołanie pilnego posiedzenia z udziałem członków kierownictwa Opla dla oceny powagi sytuacji.

Komitet zakładowy z Figueruelas uprzedził w komunikacie, że „jednostronna decyzja dyrekcji w sprawie negocjacji w zakładzie będzie mieć poważne konsekwencje dla załogi i dla przemysłu Aragonii”. Dodał, że jest gotowy wrócić do stołu negocjacji, aby doprowadzić do umowy zbiorowej upragnionej przez wszystkich, która zagwarantuj inwestycje i przyszłość zakładu, a jednocześnie będzie zgodna z warunkami godnej pracy.

Produkcja maleje

Produkcja samochodów w 17 hiszpańskich fabrykach zmalała lekko w 2017 r. z powodu spadku popytu na niektórych rankach zagranicznych i na skutek przerw wynikających z wprowadzania do produkcji nowych modeli.

Według danych organizacji producentów ANFAC, łączna produkcja zmalała o 1,5 proc. do 2 848 335 sztuk. Po dobrym początku roku nastąpił spadek popytu w W.Brytanii (Brexit, słabnący funt) – wyjaśniła. Eksport do Turcji, największego hiszpańskiego rynku poza Unią, spadek wyniósł 11,8 proc. z powodu napięcia politycznego i dewaluacji waluty.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana