Reklama
Rozwiń

Hiszpanie mogą nie dostać nowej Corsy do produkcji

Opel zamierza zmniejszyć inwestycję w jednej z 3 fabryk w Hiszpanii, bo nie doszedł ze związkami zawodowymi do porozumienia o zarobkach i warunkach pracy.

Publikacja: 25.01.2018 18:07

Hiszpanie mogą nie dostać nowej Corsy do produkcji

Foto: Bloomberg

– Będą jedynie inwestycje, jeśli dana fabryka jest rentowna, ale ten zakład Opla w Hiszpanii wypada gorzej od innych fabryk grupy PSA w Hiszpanii – powiedziała rzeczniczka Opel Espana. Dodała, że mimo kilku miesięcy negocjacji dyrekcji ze związkami nie udało się uzgodnić nowej umowy gwarantującej poprawę konkurencyjności zakładu w Figueruelas.

Fabryka Opla w Aragonii istniejąca od 1982 r. zatrudnia ok.5300 ludzi i wykorzystała w 2017 r. ok.80 proc. swych mocy wypuszczając 382 250 samochodów, w tym niemal 200 tys. aut Corsa. PSA twierdzi, że zakład jest mniej rentowny od 2 pozostałych fabryk Opla w Hiszpanii z powodu wyższych płac, krótszego czasu pracy i ograniczonej elastyczności.

W związku z tym produkcja następnych wersji aut Corsa powstających pod Saragossą od 1982 r. może zostać przeniesiona do innej fabryki, jeśli nie dojdzie do porozumienia – dodała rzeczniczka.

Zakład odgrywa ważną rolę w gospodarce Aragonii, regionalne władze zapowiedziały zwołanie pilnego posiedzenia z udziałem członków kierownictwa Opla dla oceny powagi sytuacji.

Komitet zakładowy z Figueruelas uprzedził w komunikacie, że „jednostronna decyzja dyrekcji w sprawie negocjacji w zakładzie będzie mieć poważne konsekwencje dla załogi i dla przemysłu Aragonii”. Dodał, że jest gotowy wrócić do stołu negocjacji, aby doprowadzić do umowy zbiorowej upragnionej przez wszystkich, która zagwarantuj inwestycje i przyszłość zakładu, a jednocześnie będzie zgodna z warunkami godnej pracy.

Produkcja maleje

Produkcja samochodów w 17 hiszpańskich fabrykach zmalała lekko w 2017 r. z powodu spadku popytu na niektórych rankach zagranicznych i na skutek przerw wynikających z wprowadzania do produkcji nowych modeli.

Według danych organizacji producentów ANFAC, łączna produkcja zmalała o 1,5 proc. do 2 848 335 sztuk. Po dobrym początku roku nastąpił spadek popytu w W.Brytanii (Brexit, słabnący funt) – wyjaśniła. Eksport do Turcji, największego hiszpańskiego rynku poza Unią, spadek wyniósł 11,8 proc. z powodu napięcia politycznego i dewaluacji waluty.

– Będą jedynie inwestycje, jeśli dana fabryka jest rentowna, ale ten zakład Opla w Hiszpanii wypada gorzej od innych fabryk grupy PSA w Hiszpanii – powiedziała rzeczniczka Opel Espana. Dodała, że mimo kilku miesięcy negocjacji dyrekcji ze związkami nie udało się uzgodnić nowej umowy gwarantującej poprawę konkurencyjności zakładu w Figueruelas.

Fabryka Opla w Aragonii istniejąca od 1982 r. zatrudnia ok.5300 ludzi i wykorzystała w 2017 r. ok.80 proc. swych mocy wypuszczając 382 250 samochodów, w tym niemal 200 tys. aut Corsa. PSA twierdzi, że zakład jest mniej rentowny od 2 pozostałych fabryk Opla w Hiszpanii z powodu wyższych płac, krótszego czasu pracy i ograniczonej elastyczności.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana