Zamówienie 250 tys. samochodów elektrycznych, w tym 150 tys. będących pochodną modelu 9-3, jest bez precedensu, bo w końcu 2014 r. było na świecie tylko 665 tys. samochodów elektrycznych i 83 tys. w Chinach — według Międzynarodowej Agencji Energetycznej MAE.
Spółka NEVS (National Electric Vehicle Sweden) powstała z części aktywów Saaba, jest kontrolowana przez chińskich inwestorów, spółkę holdingową National Modern Energy Holdings z Hongkongu, Państwowy Ośrodek Badania IT SRIT z Pekinu i wolnocłową strefę rozwoju przemysłu high-tech Bonhai THT z Tiencinu. Poinformowała, że natychmiast zatrudni w Szwecji kilkuset pracowników, aby wywiązać się z zamówienia złożonego przez chińską firmę wynajmu ekologicznych pojazdów, Panda New Energy.
Pojazd pochodny Saaba 9-3 będzie mieć nową płytę podłogową, elementy powstaną i zostaną pomalowane w Szwecji, a końcowy montaż będzie odbywać się w Chinach. Pozostałe 100 tys. sztuk, o których nie podano szczegółów, zostanie w większości wyprodukowane w Chinach.
NEVS wykupiła aktywa Saaba w 2012 r., po bankructwie szwedzkiego producenta, z zamiarem uczynienia z niego światowego lidera pojazdów elektrycznych. Podczas przejmowania Saaba nowi właściciele zapowiedzieli prace nad nowym samochodem elektrycznym montowanym w Szwecji z przeznaczeniem na rynek europejski i w Chinach na tamtejszy.
„To strategiczna współpracą z NEVS nie tylko pod względem liczby zamówionych pojazdów, ale także dlatego, że jest to istotny etap konkretyzacji naszej wizji i realizacji naszego biznes planu”— oświadczył w komunikacie wiceprezes NEVS, Stefan Tilk. — „Dzięki współpracy z wieloma operatorami oferującymi samochody z kierowcami, Panda chce stać się jedną z największych na świecie firm leasingu samochodów elektrycznych” — dodała spółka o swym kliencie.