Ćwierć miliona elektrycznych aut dla Chin

Konsorcjum, które przejęło szwedzkiego Saaba z zamiarem produkcji aut elektrycznych podało o pierwszym kontrakcie, ogromnym zamówieniu takich pojazdów za 12 mld dolarów dla chińskiej firmy rent-a-car

Publikacja: 20.12.2015 17:17

Ćwierć miliona elektrycznych aut dla Chin

Foto: Bloomberg

Zamówienie 250 tys. samochodów elektrycznych, w tym 150 tys. będących pochodną modelu 9-3, jest bez precedensu, bo w końcu 2014 r. było na świecie tylko 665 tys. samochodów elektrycznych i 83 tys. w Chinach — według Międzynarodowej Agencji Energetycznej MAE.

Spółka NEVS (National Electric Vehicle Sweden) powstała z części aktywów Saaba, jest kontrolowana przez chińskich inwestorów, spółkę holdingową National Modern Energy Holdings z Hongkongu, Państwowy Ośrodek Badania IT SRIT z Pekinu i wolnocłową strefę rozwoju przemysłu high-tech Bonhai THT z Tiencinu. Poinformowała, że natychmiast zatrudni w Szwecji kilkuset pracowników, aby wywiązać się z zamówienia złożonego przez chińską firmę wynajmu ekologicznych pojazdów, Panda New Energy.

Pojazd pochodny Saaba 9-3 będzie mieć nową płytę podłogową, elementy powstaną i zostaną pomalowane w Szwecji, a końcowy montaż będzie odbywać się w Chinach. Pozostałe 100 tys. sztuk, o których nie podano szczegółów, zostanie w większości wyprodukowane w Chinach.

NEVS wykupiła aktywa Saaba w 2012 r., po bankructwie szwedzkiego producenta, z zamiarem uczynienia z niego światowego lidera pojazdów elektrycznych. Podczas przejmowania Saaba nowi właściciele zapowiedzieli prace nad nowym samochodem elektrycznym montowanym w Szwecji z przeznaczeniem na rynek europejski i w Chinach na tamtejszy.

„To strategiczna współpracą z NEVS nie tylko pod względem liczby zamówionych pojazdów, ale także dlatego, że jest to istotny etap konkretyzacji naszej wizji i realizacji naszego biznes planu”— oświadczył w komunikacie wiceprezes NEVS, Stefan Tilk. — „Dzięki współpracy z wieloma operatorami oferującymi samochody z kierowcami, Panda chce stać się jedną z największych na świecie firm leasingu samochodów elektrycznych” — dodała spółka o swym kliencie.

Spółka sprzedała dotąd niewielką liczbę samochodów benzynowych powstałych na bazie ostatniego modelu Saaba.

– To będzie gigantyczne wyzwanie — wyprodukować taką liczbę. Około 800 kooperantów i dostawców będzie musiało uczestniczyć w tym wyzwaniu — stwierdził profesor od administracji biznesowej na Uniwersytecie w Skövde, Mikael Wickelgren.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana