Ćwierć miliona elektrycznych aut dla Chin

Konsorcjum, które przejęło szwedzkiego Saaba z zamiarem produkcji aut elektrycznych podało o pierwszym kontrakcie, ogromnym zamówieniu takich pojazdów za 12 mld dolarów dla chińskiej firmy rent-a-car

Publikacja: 20.12.2015 17:17

Ćwierć miliona elektrycznych aut dla Chin

Foto: Bloomberg

Zamówienie 250 tys. samochodów elektrycznych, w tym 150 tys. będących pochodną modelu 9-3, jest bez precedensu, bo w końcu 2014 r. było na świecie tylko 665 tys. samochodów elektrycznych i 83 tys. w Chinach — według Międzynarodowej Agencji Energetycznej MAE.

Spółka NEVS (National Electric Vehicle Sweden) powstała z części aktywów Saaba, jest kontrolowana przez chińskich inwestorów, spółkę holdingową National Modern Energy Holdings z Hongkongu, Państwowy Ośrodek Badania IT SRIT z Pekinu i wolnocłową strefę rozwoju przemysłu high-tech Bonhai THT z Tiencinu. Poinformowała, że natychmiast zatrudni w Szwecji kilkuset pracowników, aby wywiązać się z zamówienia złożonego przez chińską firmę wynajmu ekologicznych pojazdów, Panda New Energy.

Pojazd pochodny Saaba 9-3 będzie mieć nową płytę podłogową, elementy powstaną i zostaną pomalowane w Szwecji, a końcowy montaż będzie odbywać się w Chinach. Pozostałe 100 tys. sztuk, o których nie podano szczegółów, zostanie w większości wyprodukowane w Chinach.

NEVS wykupiła aktywa Saaba w 2012 r., po bankructwie szwedzkiego producenta, z zamiarem uczynienia z niego światowego lidera pojazdów elektrycznych. Podczas przejmowania Saaba nowi właściciele zapowiedzieli prace nad nowym samochodem elektrycznym montowanym w Szwecji z przeznaczeniem na rynek europejski i w Chinach na tamtejszy.

„To strategiczna współpracą z NEVS nie tylko pod względem liczby zamówionych pojazdów, ale także dlatego, że jest to istotny etap konkretyzacji naszej wizji i realizacji naszego biznes planu”— oświadczył w komunikacie wiceprezes NEVS, Stefan Tilk. — „Dzięki współpracy z wieloma operatorami oferującymi samochody z kierowcami, Panda chce stać się jedną z największych na świecie firm leasingu samochodów elektrycznych” — dodała spółka o swym kliencie.

Spółka sprzedała dotąd niewielką liczbę samochodów benzynowych powstałych na bazie ostatniego modelu Saaba.

– To będzie gigantyczne wyzwanie — wyprodukować taką liczbę. Około 800 kooperantów i dostawców będzie musiało uczestniczyć w tym wyzwaniu — stwierdził profesor od administracji biznesowej na Uniwersytecie w Skövde, Mikael Wickelgren.

Zamówienie 250 tys. samochodów elektrycznych, w tym 150 tys. będących pochodną modelu 9-3, jest bez precedensu, bo w końcu 2014 r. było na świecie tylko 665 tys. samochodów elektrycznych i 83 tys. w Chinach — według Międzynarodowej Agencji Energetycznej MAE.

Spółka NEVS (National Electric Vehicle Sweden) powstała z części aktywów Saaba, jest kontrolowana przez chińskich inwestorów, spółkę holdingową National Modern Energy Holdings z Hongkongu, Państwowy Ośrodek Badania IT SRIT z Pekinu i wolnocłową strefę rozwoju przemysłu high-tech Bonhai THT z Tiencinu. Poinformowała, że natychmiast zatrudni w Szwecji kilkuset pracowników, aby wywiązać się z zamówienia złożonego przez chińską firmę wynajmu ekologicznych pojazdów, Panda New Energy.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego