S. Marchionne: kandydaci do mariażu z FCA

Toyota, Vokswagen i Ford to jedyni pozostali kandydaci do fuzji z Fiatem Chryslerem po odrzuceniu przez General Motors prób FCA związania się z Amerykanami — stwierdził Sergio Marchionne

Publikacja: 16.04.2016 08:07

S. Marchionne: kandydaci do mariażu z FCA

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

Firmy koreańskie też należą do grona ważnych uczestników sektora motoryzacji, z którymi można by osiągnąć dostateczne synergie sprawiające, że fuzja byłaby interesująca, „ale Koreańczycy nie żenią się” — dodał.

– Drzwi nigdy nie były zamknięte, potrzeba konsolidacji nie znikła — powiedział dziennikarzom na marginesie WZA w Amsterdamie. Kierowałby firmą powstałą z fuzji, gdyby do niej doszło za jego kadencji, która kończy się 31 grudnia 2018. Gdyby miało do niej dojść później, to inni się tym zajmą — stwierdził.

Ford natychmiast wyjaśnił, że nie jest zainteresowany związkiem z FCA. „Twierdziliśmy konsekwentnie, że jedynym planem i interesem Forda jest dalsze przyspieszanie realizacji naszego planu One Ford, dostarczanie doskonałych produktów i wdrażanie innowacji w każdej części naszej działalności” — stwierdził koncern w komunikacie.

Marchionne od dawna namawiał do fuzji dużych producentów, aby podzielić się kosztami projektowania bardziej zaawansowanych technologicznie samochodów, mniej skażających środowisko, ale faworyzowany przez niego GM stale odmawiał podjęcia rozmów. Z braku partnera do fuzji skupił swe działania na realizacji ambitnego planu inwestycyjnego mającego odrodzić Jeepa, Alfę Romeo i Maserati oraz zlikwidować dług FCVA.

Teraz powiedział, że jest otwarty na możliwość wznowienia wypłat dywidendy przed 2018 r., o ile wcześniej grupa pozbędzie się długu. Na koniec 2015 r. FCA miała 5 mld euro długu netto z działalności przemysłowej, a do końca  2018 r. spodziewa się dojść do rezerwy gotówki 4-5 mld euro.

Kolejna wzmianka Marchionne o konsolidacji w sektorze wynikła z wypowiedzi szefa rady dyrektorów FCA, Johna Elkanna, który dzień wcześniej stwierdził, że połączenie FCA z jednym z tych wielkich partnerów mogłoby dać roczne oszczędności do 10 mld dolarów. „Ale do tanga trzeba dwojga, a większość naszych konkurentów zajmuje się wykorzystywaniem możliwości przełomu technologicznego”— napisał w liście do udziałowców wektora inwestycyjnego, którym rodzina Agnellich kontroluje FCA, Exor, mając na myśli zjawisko car sharing i pojazdy autonomiczne.

Włoski konkurent Modelu 3?

FCA mógłby uruchomić w ciągu 12 miesięcy produkcję włoskiego rywala elektrycznego Modelu 3 Tesli, jeśli Amerykanie potrafią udowodnić, że taki samochód jest uzasadniony biznesowo — stwierdził odrębnie S. Marchionne.

Tesla uzyskała w pierwszym tygodniu ponad 325 tys. zamówień na najnowszą wersję elektrycznego sedana, choć jest pewne, czy wszystkie rezerwacje zostaną wykupione.

– Nie jestem zaskoczony dużą liczbą rezerwacji — — powiedział Marchionne dziennikarzom po WZA i dodał, że bardzo szanuje szefa Tesli, Elona Muska. — Ale w końcu przychodzi twarda rzeczywistość produkowania samochodów, sprzedawania ich i zarabiania na nich.

Szef FCA nie rozumie, jak pierwszy masowo produkowany model w cenie 35 tys. euro może dać zysk. — Jeśli on pokaże, że jest to do osiągnięcia, to ja zrobię to samo, skopiuję go, dodam włoskiego stylu i wprowadzę na rynek w ciągu 12 miesięcy.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana