Fiat Chrysler: skromniej w 2018 r., ale bez długu

Fiat Chrysler wypadł lepiej niż zakładał w IV kwartale w Ameryce Płn,, w tym roku przewiduje nieco mniejszy zysk operacyjny, ale zamierza pozbyć się swego długu przemysłowego.

Publikacja: 28.01.2018 16:19

Fiat Chrysler: skromniej w 2018 r., ale bez długu

Foto: AFP

Położenie nacisku na furgonetki i pojazdy sportowo-użytkowe zwiększył znów marżę w Ameryce Płn,. w głównym regionie zarabiania siódmej grupy samochodowej na świecie. Na ten region przypadło 71 proc. zysków IV kwartału, marża wzrosła do 8 proc. z 7,1 rok wcześniej mimo zmniejszenia obrotów o 3 proc. do 28,9 mld euro. Sergio Marchionne jest coraz bardziej pewny, że uda mu się dotrzymać większości założeń finansowych 5-letniego planu ożywienia: dogonić marżą rywali GM i Forda (6,8 proc. w IV kwartale) i zakończyć ten rok bez długu.

Dla analityków imponująca była poprawa marży operacyjnej, zwłaszcza że grupa jest w trakcie wymiany Jeepa Wranglera i Cherokee oraz furgonetki Ram 1500 na nowsze wersje.

W IV kwartale zysk EBIT zwiększył się o 22 proc. przy spadku obrotów o 3 proc. FCA poprawiła wyniki także w Europie, Ameryce Łacińskiej i w Azji.

Jej dług przemysłowy netto zmalał do 2,4 mld euro z 4,6 mld w końcu 2016 r. — Wyniki są niezłe, a dług mimo, że zmalał mniej niż spodziewali się analitycy, jest pozytywnym zaskoczeniem — stwierdził jeden z mediolańskich analityków.

W bieżącym roku FCA przewiduje obroty 125 mld euro wobec wcześniej zakładanych 136 mld, zysk operacyjny co najmniej 8,7 mld wobec poprzednich widełek 8,7-9,8 mld euro.

Grupa zamierza pozbyć się całego długu, być może już do końca czerwca i wypracować do końca roku ok. 4 mld euro gotówki netto. — Prognoza na 2018 r. jest wskazówką tego, co ta machina jest w stanie osiągnąć. Będziemy kierować naszym biznesem i to twardą ręką — powiedział Marchionne. Dodał, że prognozo gotówkowa nie uwzględnia jednorazowych elementów ani wpływu ewentualnego wyodrębnienia producenta podzespołów Magneti Marelli. Reforma podatkowa w Stanach da grupie w tym roku ok. miliarda dolarów.

Marchionne przedstawi w czerwcu strategię grupy do 2022 r.

Położenie nacisku na furgonetki i pojazdy sportowo-użytkowe zwiększył znów marżę w Ameryce Płn,. w głównym regionie zarabiania siódmej grupy samochodowej na świecie. Na ten region przypadło 71 proc. zysków IV kwartału, marża wzrosła do 8 proc. z 7,1 rok wcześniej mimo zmniejszenia obrotów o 3 proc. do 28,9 mld euro. Sergio Marchionne jest coraz bardziej pewny, że uda mu się dotrzymać większości założeń finansowych 5-letniego planu ożywienia: dogonić marżą rywali GM i Forda (6,8 proc. w IV kwartale) i zakończyć ten rok bez długu.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana