General Motors w Korei: akcje za dług filii

General Motors zaproponował zamianę długu ok. 2,2 mld dolarów swej filii w Korei na akcje w zamian za wsparcie finansowe od rządu w Seulu. Planuje też produkcję 2 nowych modeli.

Publikacja: 20.02.2018 16:03

General Motors w Korei: akcje za dług filii

Foto: Bloomberg

Koncern ogłosił w ubiegłym tygodniu o zamknięciu do maja fabryki w Gunsan i o podjęciu w najbliższych tygodniach decyzji o losie 3 pozostałych zakładów.

Zamiana długu na udziały pozwoli koncernowi kontynuować działalność w tym kraju. Nie wiadomo na razie, jak do tej propozycji odniesie się Korea Development Bank mający w filii GM Korea 17 proc. Nie wiadomo też, ile świeżego kapitału zażąda koncern od rządu koreańskiego, aby został w Korei, gdzie daje pracę niemal 16 tysiącom ludzi.

Jeden z informatorów podał, że GM zażądał wsparcia ponad miliarda dolarów. Według innych, zaproponował, by jego fabryki uznać za położone w specjalnych strefach przeznaczonych dla inwestorów zagranicznych, co pozwoliłoby mu korzystać przez 7 lat z ulg podatkowych.

– GM twierdzi, że chce zasilić filię kapitałowo, a w zamian chce, by Korea zgodziła się na jego wszystkie propozycje, w tym na wsparcie sumą ponad miliarda dolarów – powiedziała jedna z tych osób. Rzecznik GM Korea poinformował, że filia będzie nadal pracować z rządem i związkami nad zagwarantowaniem trwałego rozwiązania.

Gunsan strefą kryzysu

Rząd w Seulu ogłosił miasto Gunsan strefą kryzysu w przemyśle i zatrudnieniu – podał rzecznik rządu Kim Eui-kyeom. Takie strefy kwalifikują się do specjalnych subwencji rządowych: tanich pożyczek i finansowego wspierania osób zwalnianych z pracy.

Z kolei minister finansowy Kim Dong-yeon ogłosił, że rząd podejmie rozmowy z GM o przyszłości 4 fabryk koncernu. – Rząd przedstawi własne stanowisko po uzgodnieniu planu normalizacji, kontynuując kompleksowe rozmowy – powiedział dziennikarzom. Uważa, że należy zacząć od kontroli ksiąg finansowych filii.

Według przedstawicieli rządu, za wcześnie jeszcze decydować o wsparciu finansowym, bo również koncern chce znać stan filii przed nowymi inwestycjami. Bank KDB uważa, że koncern nie przedstawił dostatecznych informacji o finansach filii czy o przyczynach rosnących strat. W latach 2014-16 filia straciła netto 1,9 bln wonów (1,8 mld dolarów).

– Wystąpili o pomoc i o dokładny audyt w ramach wielu warunków wstępnych przed możliwością uruchomienia jakichkolwiek środków publicznych – stwierdził jeden z nich. Inny dodał, że GM nie wystąpił jeszcze formalnie o zaliczenie jego fabryk do zagranicznych stref inwestycyjnych, a dopiero bada taką możliwość.

Nowe modele

GM zamierza produkować w Korei dwa nowe modele – ujawnił deputowany z Bupyeong, Kim Sung-tae powołując się na wiceprezesa GM ds. międzynarodowych, Barry Engle. Amerykanin nie sprecyzował, czy te modele będą zależeć od rzędowego wsparcia dla koncernu – dodał Koreańczyk po spotkaniu grupy zadaniowej rządzącej partii.

– Oczywiście chcielibyśmy pozostać w Korei, naprawić działalność i być nadal ważną częścią koreańskiej gospodarki. Jestem podbudowany rozmowami i optymistą, że razem możemy dojść do rozwiązania – powiedział Engle dziennikarzom.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego