Zielone floty

Firmy dysponują młodszym parkiem samochodowym niż klienci indywidualni.

Publikacja: 10.08.2015 15:05

Zielone floty

Foto: Volkswagen

Przedstawiciele Volkswagena uważają, że nowe rozwiązania finansowe pozwolą odnowić flotę samochodów w Europie. W 2014 roku w krajach UE zarejestrowano ponad 12,5 mln samochodów osobowych. Choć jest to o 5,6 proc. więcej niż rok wcześniej, a podobna dynamika utrzymuje się także w tym roku, to cały czas jest to o 3,5 mln samochodów mniej od rekordowego poziomu rejestracji w 2007 roku.

Wraz ze spadkiem sprzedaży wolniej odnawia się flota pojazdów, w rezultacie rośnie średni wiek auta w Unii Europejskiej. W 2007 roku wynosił on – jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA – 8,4 roku, natomiast siedem lat później spadł do 9,7 roku.

Rządowe zobowiązania

Proces starzenia flot nie ominął nawet tak bogatego kraju jak Niemcy. Z danych Dataforce wynika, że średni wiek samochodu osobowego należącego do osoby prywatnej wynosił w 2014 roku 9,4 roku. Jedynie floty aut firmowych charakteryzowały się niską średnią wieku, wynoszącą trzy lata.

Przedstawiciele Volkswagen Financial Services wskazują, że pojazdy z flot firmowych zasilają rynek wtórny, na którym zaopatrują się klienci indywidualni. W ten sposób obok odnowy parku samochodowego postępuje także jego modernizacja. – Nowe samochody są oszczędniejsze od poprzedników – przekonuje rzecznik Volkswagen Financial Services Frank Woesthoff. Na poparcie słów przytacza wielkość emisji dwutlenku węgla nowych samochodów – modele kupione w 2014 roku przez klientów prywatnych oraz mikrofloty emitowały średnio 142 gramy CO2 na kilometr, gdy w 2009 roku było to 171 gramów. W przypadku dużych flot (mających powyżej dziesięciu aut) średnia emisja w 2014 roku wyniosła 133 gramy, natomiast w 2009 roku sięgała 161 gramów.

Emisja jest ważna dla administracji państw, ponieważ Unia Europejska i jej państwa członkowskie zobowiązały się zredukować emisję CO2 o 40 proc. do 2030 roku.

Taki cel przyjęła także polska administracja, co oznacza, że w 2030 roku nasz kraj ma emitować o 128 milionów ton dwutlenku węgla mniej niż obecnie. Swój udział w zmniejszeniu zanieczyszczenia powietrza będzie miała także motoryzacja.

Według danych CEP oczyszczonych z pojazdów, które nie były aktualizowane w bazie od co najmniej ośmiu lat, średni wiek samochodu osobowego w Polsce wynosi 13,7 roku. Park samochodowy jest zatem wyraźnie starszy od średniej unijnej.

Dyrektor zarządzający Volkswagen Leasing oddział w Polsce Frank Oborny wskazuje, że w Polsce w 2014 roku zarejestrowano ponad 2,9 mln samochodów osobowych, wśród których 2,57 mln było używanych (89 proc.), natomiast 0,33 mln (11 proc.) nowych. Spośród nich 200 tys. kupili klienci flotowi, natomiast 126 tys. indywidualni.

Samochód nowy i pewny

W konsekwencji rynek polega na starych samochodach, które są nieekonomiczne, nieekologiczne oraz niebezpieczne, bo w razie wypadku nie zapewniają pasażerom tak wysokiej ochrony jak nowsze modele. Co więcej, rynek obrotu samochodami używanymi jest bardzo często nierzetelny. Specjaliści szacują, że spośród 2,57 mln używanych aut przerejestrowanych i zarejestrowanych w Polsce po raz pierwszy 80 proc. ma sfałszowaną historię (np. ukryte naprawy), a 44 proc. zaniżone wskazania licznika przebiegu.

Oborny przekonuje, że polscy klienci nie są skazani na pełen pułapek rynek aut z drugiej ręki. Wskazuje, że firmy mogą korzystać z instrumentów finansowych jak np. wynajem długoterminowy, dzięki któremu nawet niewielkie przedsiębiorstwa mogą sobie pozwolić na nowy pojazd. Podobne rozwiązania są dostępne także dla klientów indywidualnych w postaci kredytu z wysoką wartością końcową auta.

Jako przykład atrakcyjnej i przystępnej oferty podaje Leasing Niskich Rat przygotowany dla klientów Skody. Już za 435 zł raty miesięcznej można stać się użytkownikiem Skody Fabii rocznik 2016, która emituje tylko 95 gramów CO2 na kilometr.

Dla zainteresowanych marką Volkswagen została przygotowana propozycja Leasing EasyDrive, która daje możliwość korzystania z volkswagena golfa przy opłacie miesięcznej raty w wysokości 638 zł. Natomiast w przygotowanym dla klientów Audi programie Audi Perfect Lease kompaktowy model A3 jest oferowany od 910 zł miesięcznie. Ceny są podane bez podatku VAT, który przedsiębiorca może w całości odliczyć od kosztów uzyskania przychodu.

Volkswagen Leasing oddział w Polsce przygotował dla flot także konkretne narzędzia, wspomagające nie tylko zarządzanie parkiem samochodów, ale także umożliwiające zwiększenie ekonomiczności użytkowania i pozwalające na szkolenie kierowców. Firma oferuje treningi z jazdy ekonomicznej, możliwość łatwego nadzoru stylu jazdy, co pozwala dłużej utrzymać zdobyte podczas treningu nawyki. Ma także rozwinięte systemy raportowania, ułatwiające podnoszenie kwalifikacji kierowców.

Przedstawiciele Volkswagena uważają, że nowe rozwiązania finansowe pozwolą odnowić flotę samochodów w Europie. W 2014 roku w krajach UE zarejestrowano ponad 12,5 mln samochodów osobowych. Choć jest to o 5,6 proc. więcej niż rok wcześniej, a podobna dynamika utrzymuje się także w tym roku, to cały czas jest to o 3,5 mln samochodów mniej od rekordowego poziomu rejestracji w 2007 roku.

Wraz ze spadkiem sprzedaży wolniej odnawia się flota pojazdów, w rezultacie rośnie średni wiek auta w Unii Europejskiej. W 2007 roku wynosił on – jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA – 8,4 roku, natomiast siedem lat później spadł do 9,7 roku.

Pozostało 86% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana