Volkswagen inwestuje miliardy

Rada nadzorcza Volkswagena zatwierdziła 5-letni plan inwestycyjny do 2022 r. zakładający przeznaczenie 72 mld euro, w tym ponad 34 mld na auta elektryczne, technologię autonomiczną i nowe usługi w zakresie mobilności.

Publikacja: 19.11.2017 11:15

Volkswagen inwestuje miliardy

Foto: Bloomberg

Pojazdy elektryczne i autonomiczne staną się filarami przyszłości motoryzacji, ale producenci pierwszych modeli nie zarabiają jeszcze na nich z powodu braku dostatecznej infrastruktury, kosztownych baterii i nadal zbyt malej autonomii.

– Po zatwierdzeniu tego planu stworzymy podstawy, na których Volkswagen stanie się numerem 1 na świecie w zakresie mobilności elektrycznej do 2025 r. — oświadczył prezes Matthias Müller.

Cele inwestycyjne zostały znacznie podwyższone. Dwa miesiące wcześniej Volkswagen twierdził, że przeznaczy do 2030 r. ponad 20 mld euro na pojazd elektryczny i autonomiczny. Grupa z Wolfsburga zaczęła interesować się napędem elektrycznym z opóźnieniem, po przyznaniu się we wrześniu 2015 do oszukiwania w Stanach z emisjami spalin. Ten skandal i nowe limity pojazdów elektrycznych w Chinach wywołały zmianę strategicznego kierunku ku pojazdom ekologicznym i autonomicznym, VW zapowiedział, że do 2030 r. będzie proponować wersję elektryczną każdego ze swych 300 modeli.

Wszędzie oszczędności

Dla sfinansowania nowej ofensywy VW będzie oszczędzać wszędzie, w pracach koncepcyjnych, administracji i w produkcji, będzie też korzystać z dużych rezerw gotówki. Po 9 miesiącach saldo netto gotówki wynosiło jeszcze 24 mld euro, mimo kosztów Dieselgate. Dział samochodowy wygospodarował od początku roku oszczędności 1,9 mld euro, wykonując niemal roczny plan w tej dziedzinie. Chce też zwiększyć udział pojazdów elektrycznych do 3 mln czyli do jednej czwartej dostaw do 2025 r. zakładając, że sprzedaż będzie stale rosnąć i dojdzie do 12 mln w połowie następnej dekady z 10,3 mln w 2016 r.

– Inwestorzy powinni być zadowoleni z każdego zobowiązania w zakresie dyscypliny inwestycyjnej bardziej dostosowanej do realiów chwili — uważa Arndt Ellinghorst z Evercore ISI. — Na razie VW dobrze wypada w tym roku, ograniczając jednocześnie inwestycje produkcyjne i koszty prac badawczo-rozwojowych.

Szef rady pracowniczej, Bernd Osterloh powiedział, że założenia inwestycyjne zatwierdzone przez radę nadzorczą wzmocnią 10 niemieckich fabryk VW. Dodał, że 3 mld euro zostanie zainwestowane w Wolfsburgu, m.in. na przygotowanie produkcji kolejnej wersji Golfa. Fabryka w Zwickau otrzyma ponad miliard na przyspieszenie produkcji pojazdów elektrycznych, aby ostatecznie zrezygnować z produkcji samochodów spalinowych. Modele Golf i Passat trafią do Wolfsburga i Emden. — Było to długie i ciężkie targowanie się dla zapewnienia interesów zatrudnionych, ale myślę, że jest to dobry kompromis — stwierdził Osterloh.

Skody na prąd

– Przyszłość Skody jest elektryczna — oświadczył z kolei prezes Skody, Bernhard Maier i poinformował, że „do 2025 r. zamierzamy oferować 5 modeli wyłącznie elektrycznych w różnych segmentach. Jest nam miło, że pierwsza całkowicie elektryczna skoda powstanie w Czechach. Ta decyzja podkreśla zaufanie grupy VW do załogi Skody. To istotny krok dla przyszłości marki i dla Czech jako ośrodka sektora motoryzacji”.

Wszystkie auta eklektyczne będą produkowane w Mlada Boleslav od 2020 r., rok wcześniej ruszy produkcja komponentów elektrycznych do modeli hybrydowych plug-in. Pierwszym samochodem z hybrydowym napędem elektrycznym produkowanym od 2019 w zakładzie w Kvasinach będzieSkoda Superb.

Pojazdy elektryczne i autonomiczne staną się filarami przyszłości motoryzacji, ale producenci pierwszych modeli nie zarabiają jeszcze na nich z powodu braku dostatecznej infrastruktury, kosztownych baterii i nadal zbyt malej autonomii.

– Po zatwierdzeniu tego planu stworzymy podstawy, na których Volkswagen stanie się numerem 1 na świecie w zakresie mobilności elektrycznej do 2025 r. — oświadczył prezes Matthias Müller.

Pozostało 88% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką