KIA: Groźny konkurent dla weteranów kombi

Kia Motors wchodzi w segment D pierwszym w swej historii autem w wersji kombi. W polskich salonach będzie do oglądania i kupowania od połowy września

Publikacja: 04.09.2016 10:09

Kia Optima Sportswagon – pierwsze kombi koreańskiego producenta

Kia Optima Sportswagon – pierwsze kombi koreańskiego producenta

Foto: materiały prasowe

Kia jako jedyna marka w Europie zwiększyła w ostatnich 8 latach sprzedaż z 295 tys. samochodów w 2011 r. do spodziewanych 430 tys. w 2016 r. W bieżącym roku wzrost ten wyniesie ok. 12 proc. Po 6 miesiącach sprzedano 229,6 tys. sztuk, co dało 2,8 proc. udziału rynkowego; 60 proc. samochodów powstaje w Europie. Szlagierem handlowym jest najnowszy Sportage IV (prawie 90 tys. w ciągu 7 miesięcy).

Segment D w Europie wykazuje stabilność, przypada nań 8 proc. udziału rynkowego od 2014 r. mimo wzrostu popularności SUV i wynosi ok. 1,3 mln pojazdów rocznie. Na wersje kombi przypada z grubsza połowa, na klientów flotowych dwie trzecie zakupów.

Kia postanowiła jednak wejść w ten zatłoczony segment. Podzieliła swą strategię na 3 etapy. W pierwszym w 2015 r. wprowadziła na rynek nowego sedana Optima, w drugim w 2016 — wersje sedan GT-Line i GT, kombi Sportswagon (base, GT-Line i GT) oraz sedana hybrydę plug-in, a w trzecim w 2017 r. nową wersję kombi hybrydę plug in. Tak więc oferuje w nim 2 auta standardowe (sedan, kombi), 4 sportowe i 2 przyjazne ekologicznie (eco plug-in czeka na premierę)

Strategia na najbliższe 2 lata koreańskiej grupy zakłada wypuszczenie sześciu aut po liftingu oraz ośmiu całkowicie nowych. Przedstawiciele Kia nie potrafili jednak podać wielkości inwestycji na gamę nowej Optimy ani na realizację strategii modelowej w latach 2016-18. Milczeli też o prognozach produkcji i sprzedaży Optimy.

Optima SW w Polsce

Statek z pierwszą partią samochodów Optima SW wyprodukowanych w Hwasung zawinął do polskiego portu, auta po załatwieniu formalności znajdą się w salonach w połowie września. Kombi jest dla Kia Motors Polska najważniejszą premierą roku.

Auto jest pochodną konceptu Sportspace pokazanego w Genewie w 2015 r., o opływowej sylwetce, z bardziej przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem, starannie wykończonym. Jest tej samej długości (4855 mm) i szerokości (1860) co sedan, ale wyższe o 5 mm (1470) z powodu relingów dachowych.

Szeroka deska rozdzielcza z licznymi poziomymi liniami, przypominająca układ z Mercedesa, zwiększa wrażenie przestronności kabiny. Tapicerka może być czarna albo ciemno- i jasnoszara, z tkaniny lub skóry. Konsola środkowa jest pokryta czarnym materiałem z połyskiem i z dodatkami w kolorze chromu. W kombi SW są wszystkie te same co w sedanie systemy, poprawiające komfort i obsługę.

Bagażnik o pojemności 552 litry (po złożeniu siedzeń 1686) ma szyny w podłodze i przesuwane przegrody, a za oparciem tylnej kanapy barierę z elastyczną siatką, co razem pozwala bezpiecznie ułożyć przedmioty różnej wielkości i kształtów. Oparcie tylnej kanapy dzielone w proporcji 40:20:40 jest w każdym aucie, podobnie jak schowek na półkę bagażnika, który znajduje się pod jego podłogą.

Silniki

Optima kombi z przednim napędem jest oferowana z trzema silnikami, spełniającymi normę Euro 6: turbodieslem 1,7 CRDi o mocy 141 koni, benzynowym 2,0 CVVI o mocy 163 koni i dla wersji sportowych benzynowym z 2,0 T-GDI GT z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem o mocy 245 koni.

1,7-litrowy turbodiesel współpracuje z 6-biegową przekładnią mechaniczną (MT). W opcji można wybrać nową 7-stopniową skrzynię z dwoma sprzęgłami. Silnik benzynowy 2,0 ma 6-biegową przekładnię; za dopłatą można wybrać klasyczną automatyczną 6-biegową. Najmocniejszy silnik współpracuje z 6-stopniową przekładnią automatyczną (AT).

Cały alfabet systemów

Testowana wersja miała wiele systemów wspomagających: VSM (stabilizacji auta), ESC (stabilizacji toru jazdy), LKAS (trzymania się pasa ruchu), SLIF (czytania znaków drogowych), SPAS (ułatwiania parkowania), BSD (informacji martwego pola), HBA (reflektory LED z doświetlaniem zakrętu), SPT (tylna klapa otwierana/zamykana przyciskiem), PNS (panoramiczny szklany dach).

W zależności od rynku auto może też mieć ASCC (aktywny tempomat), AEB (automatyczny system hamowania awaryjnego dzięki radarom bliskiego i dalekiego zasięgu, przy prędkościach 8-80 km/h i rozpoznawania pieszych przy 8-60 km/h. Samochód sam staje w miejscu!), RCTA (ostrzeganie o pojazdach nadjeżdżających z boku podczas cofania z miejsca postoju lub z garażu na ulicę), AVM (widoczność dookoła auta).

Bogaty infotainment

Kiedyś samochody służyły do szybkiego i wygodnego przemieszczania się teraz są już środkami transportu, który musi dostarczać informacji i rozrywki. Pierwsze średnie kombi Kia ma audiowizualny system nawigacyjny (AVN) oferowany z 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym, często z cyfrowym radio DAB. System multimedialny przystosowano do współpracy z aplikacjami Android Auto™ i Apple CarPlay™. Pierwsza umożliwia pełną integrację z systemem Android 5.0 (Lollipop) i wyższym, druga – iPhone’ów serii 5 i nowszych. Obie aplikacje umożliwiają kierowcy głosową obsługę urządzenia mobilnego, bez konieczności odrywania rąk od kierownicy i oczu od drogi.

Android Auto™ pozwala korzystać z nawigacji głosowej Google Maps, rozmawiać przez telefon, zapoznać się z wiadomościami tekstowymi bez używania telefonu. Ponadto umożliwia pobieranie muzyki z Google Play Music. Apple CarPlay™ umożliwi użytkownikom iPhone’ów korzystanie ze sterowania głosowego urządzeniem za pośrednictwem asystenta Siri (mogą korzystać z nawigacji Apple Maps, wykonywać połączenia telefoniczne i odsłuchiwać wiadomości tekstowe), umożliwia streaming muzyki czy audiobooków.

System AVN zapewnia dostęp do pakietu usług Kia Connected Services, z informacjami (TomTom) o sytuacji na drodze, ostrzeżeniach o fotoradarach, o interesujących miejscach w pobliżu, o prognozie pogody. Pakiet ten będzie oferowany bezpłatnie przez 7 lat od daty zakupu auta.

Ceny

Samochód z silnikiem benzynowym zależnie od wersji wyposażenia kosztuje 89.900 zł (M), 91.900 (L) i 120.400 (XL), w wersji GT 145.900, z dieslem 94.900 (M), 105 900 (L, i 112.900 EcoDynamics), 125 400 (XL, i 132.400 Ecodynamics) oraz GT Line 135 900.

Wersja M to: 7 airbagów, światła LED mijania, p.mgielne i do jazdy dziennej, szyby sterowane elektrycznie, lusterka automatycznie składane, z migaczami LED, automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu i funkcją antyoblodzeniową, aktywny tempomat, automatyczna klimatyzacja, kierownica i gałka zmiany biegów w skórze, nawigacja Kia Navi, alufelgi 16 cali.

Wrażenia z jazdy

Optima kombi to bardzo wygodny, elegancki samochód, z silnikiem elastycznym i tak wyciszonym, że go nie słychać, a że pracuje widać tylko po światełkach kontrolnych na desce. Kabina o dobrej widoczności, również hermetyczna, można normalnie rozmawiać przy prędkości 180 km/h (w Niemczech). Fotele bardzo wygodne, z tylu dużo miejsca na nogi dla wysokiego pasażera. Nawigacja przestraja się natychmiast po zjechaniu z wybranej trasy. Auto doskonale trzyma się drogi, zaskakuje nie tylko małym promieniem zawracania, ale oszczędnym silnikiem. Jeden z pracowników KIA powiedział, że nawet przy prędkości 200 km/h jego auto nie przekracza 7 litrów oleju napędowego. No i wszystkiego dopełnia gwarancja na 7 lat.

Piotr Rudzki z Monachium

Dane techniczne:

Silnik: 1,7 CRDI, DOHC o pojemności 1685 ccm, rzędowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy z turbodoładowaniem

Maks. moc: 141 KM/104 kW przy 5500 obr/min

Maks. moment obrotowy: 340 Nm przy 1750-2500 obr/min

Maks. prędkość: 202 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 sek (MT) /11,1 sek (AT)

Zużycie paliwa (z Idle Stop/Go): średnie 4,4-4,6; trasa 3,8-4,2; miasto 5,2-5,2 (dane producenta)

Zbiornik paliwa: 70 l

Bagażnik: 552 i 1686 l

Emisja CO2: 113 g/km (120 g/km z Idle Stop/Go), norma Euro 6

Cena: 94 900 zł

Gwarancja: 7 lat albo do 150 tys. km

Konkurenci: Skoda Superb (1865 l), Ford Mondeo ()1740), Hyundai i40 (1719), VW Passat (1716), Mazda 6 (1648)

Werdykt

Plusy:

+ atrakcyjna sylwetka, starannie wykończone wnętrze

+ oszczędny silnik z wyciszoną komorą

+ dobrze zorganizowany bagażnik

+ rekordowo mały promień zawracania

Minusy:

– brak koła zapasowego, tylko zestaw naprawczy

– brak odtwarzacza CD

Kia jako jedyna marka w Europie zwiększyła w ostatnich 8 latach sprzedaż z 295 tys. samochodów w 2011 r. do spodziewanych 430 tys. w 2016 r. W bieżącym roku wzrost ten wyniesie ok. 12 proc. Po 6 miesiącach sprzedano 229,6 tys. sztuk, co dało 2,8 proc. udziału rynkowego; 60 proc. samochodów powstaje w Europie. Szlagierem handlowym jest najnowszy Sportage IV (prawie 90 tys. w ciągu 7 miesięcy).

Segment D w Europie wykazuje stabilność, przypada nań 8 proc. udziału rynkowego od 2014 r. mimo wzrostu popularności SUV i wynosi ok. 1,3 mln pojazdów rocznie. Na wersje kombi przypada z grubsza połowa, na klientów flotowych dwie trzecie zakupów.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego