KIA: Groźny konkurent dla weteranów kombi

Kia Motors wchodzi w segment D pierwszym w swej historii autem w wersji kombi. W polskich salonach będzie do oglądania i kupowania od połowy września

Publikacja: 04.09.2016 10:09

Kia Optima Sportswagon – pierwsze kombi koreańskiego producenta

Kia Optima Sportswagon – pierwsze kombi koreańskiego producenta

Foto: materiały prasowe

Kia jako jedyna marka w Europie zwiększyła w ostatnich 8 latach sprzedaż z 295 tys. samochodów w 2011 r. do spodziewanych 430 tys. w 2016 r. W bieżącym roku wzrost ten wyniesie ok. 12 proc. Po 6 miesiącach sprzedano 229,6 tys. sztuk, co dało 2,8 proc. udziału rynkowego; 60 proc. samochodów powstaje w Europie. Szlagierem handlowym jest najnowszy Sportage IV (prawie 90 tys. w ciągu 7 miesięcy).

Segment D w Europie wykazuje stabilność, przypada nań 8 proc. udziału rynkowego od 2014 r. mimo wzrostu popularności SUV i wynosi ok. 1,3 mln pojazdów rocznie. Na wersje kombi przypada z grubsza połowa, na klientów flotowych dwie trzecie zakupów.

Kia postanowiła jednak wejść w ten zatłoczony segment. Podzieliła swą strategię na 3 etapy. W pierwszym w 2015 r. wprowadziła na rynek nowego sedana Optima, w drugim w 2016 — wersje sedan GT-Line i GT, kombi Sportswagon (base, GT-Line i GT) oraz sedana hybrydę plug-in, a w trzecim w 2017 r. nową wersję kombi hybrydę plug in. Tak więc oferuje w nim 2 auta standardowe (sedan, kombi), 4 sportowe i 2 przyjazne ekologicznie (eco plug-in czeka na premierę)

Strategia na najbliższe 2 lata koreańskiej grupy zakłada wypuszczenie sześciu aut po liftingu oraz ośmiu całkowicie nowych. Przedstawiciele Kia nie potrafili jednak podać wielkości inwestycji na gamę nowej Optimy ani na realizację strategii modelowej w latach 2016-18. Milczeli też o prognozach produkcji i sprzedaży Optimy.

Optima SW w Polsce

Statek z pierwszą partią samochodów Optima SW wyprodukowanych w Hwasung zawinął do polskiego portu, auta po załatwieniu formalności znajdą się w salonach w połowie września. Kombi jest dla Kia Motors Polska najważniejszą premierą roku.

Auto jest pochodną konceptu Sportspace pokazanego w Genewie w 2015 r., o opływowej sylwetce, z bardziej przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem, starannie wykończonym. Jest tej samej długości (4855 mm) i szerokości (1860) co sedan, ale wyższe o 5 mm (1470) z powodu relingów dachowych.

Szeroka deska rozdzielcza z licznymi poziomymi liniami, przypominająca układ z Mercedesa, zwiększa wrażenie przestronności kabiny. Tapicerka może być czarna albo ciemno- i jasnoszara, z tkaniny lub skóry. Konsola środkowa jest pokryta czarnym materiałem z połyskiem i z dodatkami w kolorze chromu. W kombi SW są wszystkie te same co w sedanie systemy, poprawiające komfort i obsługę.

Bagażnik o pojemności 552 litry (po złożeniu siedzeń 1686) ma szyny w podłodze i przesuwane przegrody, a za oparciem tylnej kanapy barierę z elastyczną siatką, co razem pozwala bezpiecznie ułożyć przedmioty różnej wielkości i kształtów. Oparcie tylnej kanapy dzielone w proporcji 40:20:40 jest w każdym aucie, podobnie jak schowek na półkę bagażnika, który znajduje się pod jego podłogą.

Silniki

Optima kombi z przednim napędem jest oferowana z trzema silnikami, spełniającymi normę Euro 6: turbodieslem 1,7 CRDi o mocy 141 koni, benzynowym 2,0 CVVI o mocy 163 koni i dla wersji sportowych benzynowym z 2,0 T-GDI GT z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem o mocy 245 koni.

1,7-litrowy turbodiesel współpracuje z 6-biegową przekładnią mechaniczną (MT). W opcji można wybrać nową 7-stopniową skrzynię z dwoma sprzęgłami. Silnik benzynowy 2,0 ma 6-biegową przekładnię; za dopłatą można wybrać klasyczną automatyczną 6-biegową. Najmocniejszy silnik współpracuje z 6-stopniową przekładnią automatyczną (AT).

Cały alfabet systemów

Testowana wersja miała wiele systemów wspomagających: VSM (stabilizacji auta), ESC (stabilizacji toru jazdy), LKAS (trzymania się pasa ruchu), SLIF (czytania znaków drogowych), SPAS (ułatwiania parkowania), BSD (informacji martwego pola), HBA (reflektory LED z doświetlaniem zakrętu), SPT (tylna klapa otwierana/zamykana przyciskiem), PNS (panoramiczny szklany dach).

W zależności od rynku auto może też mieć ASCC (aktywny tempomat), AEB (automatyczny system hamowania awaryjnego dzięki radarom bliskiego i dalekiego zasięgu, przy prędkościach 8-80 km/h i rozpoznawania pieszych przy 8-60 km/h. Samochód sam staje w miejscu!), RCTA (ostrzeganie o pojazdach nadjeżdżających z boku podczas cofania z miejsca postoju lub z garażu na ulicę), AVM (widoczność dookoła auta).

Bogaty infotainment

Kiedyś samochody służyły do szybkiego i wygodnego przemieszczania się teraz są już środkami transportu, który musi dostarczać informacji i rozrywki. Pierwsze średnie kombi Kia ma audiowizualny system nawigacyjny (AVN) oferowany z 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym, często z cyfrowym radio DAB. System multimedialny przystosowano do współpracy z aplikacjami Android Auto™ i Apple CarPlay™. Pierwsza umożliwia pełną integrację z systemem Android 5.0 (Lollipop) i wyższym, druga – iPhone’ów serii 5 i nowszych. Obie aplikacje umożliwiają kierowcy głosową obsługę urządzenia mobilnego, bez konieczności odrywania rąk od kierownicy i oczu od drogi.

Android Auto™ pozwala korzystać z nawigacji głosowej Google Maps, rozmawiać przez telefon, zapoznać się z wiadomościami tekstowymi bez używania telefonu. Ponadto umożliwia pobieranie muzyki z Google Play Music. Apple CarPlay™ umożliwi użytkownikom iPhone’ów korzystanie ze sterowania głosowego urządzeniem za pośrednictwem asystenta Siri (mogą korzystać z nawigacji Apple Maps, wykonywać połączenia telefoniczne i odsłuchiwać wiadomości tekstowe), umożliwia streaming muzyki czy audiobooków.

System AVN zapewnia dostęp do pakietu usług Kia Connected Services, z informacjami (TomTom) o sytuacji na drodze, ostrzeżeniach o fotoradarach, o interesujących miejscach w pobliżu, o prognozie pogody. Pakiet ten będzie oferowany bezpłatnie przez 7 lat od daty zakupu auta.

Ceny

Samochód z silnikiem benzynowym zależnie od wersji wyposażenia kosztuje 89.900 zł (M), 91.900 (L) i 120.400 (XL), w wersji GT 145.900, z dieslem 94.900 (M), 105 900 (L, i 112.900 EcoDynamics), 125 400 (XL, i 132.400 Ecodynamics) oraz GT Line 135 900.

Wersja M to: 7 airbagów, światła LED mijania, p.mgielne i do jazdy dziennej, szyby sterowane elektrycznie, lusterka automatycznie składane, z migaczami LED, automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu i funkcją antyoblodzeniową, aktywny tempomat, automatyczna klimatyzacja, kierownica i gałka zmiany biegów w skórze, nawigacja Kia Navi, alufelgi 16 cali.

Wrażenia z jazdy

Optima kombi to bardzo wygodny, elegancki samochód, z silnikiem elastycznym i tak wyciszonym, że go nie słychać, a że pracuje widać tylko po światełkach kontrolnych na desce. Kabina o dobrej widoczności, również hermetyczna, można normalnie rozmawiać przy prędkości 180 km/h (w Niemczech). Fotele bardzo wygodne, z tylu dużo miejsca na nogi dla wysokiego pasażera. Nawigacja przestraja się natychmiast po zjechaniu z wybranej trasy. Auto doskonale trzyma się drogi, zaskakuje nie tylko małym promieniem zawracania, ale oszczędnym silnikiem. Jeden z pracowników KIA powiedział, że nawet przy prędkości 200 km/h jego auto nie przekracza 7 litrów oleju napędowego. No i wszystkiego dopełnia gwarancja na 7 lat.

Piotr Rudzki z Monachium

Dane techniczne:

Silnik: 1,7 CRDI, DOHC o pojemności 1685 ccm, rzędowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy z turbodoładowaniem

Maks. moc: 141 KM/104 kW przy 5500 obr/min

Maks. moment obrotowy: 340 Nm przy 1750-2500 obr/min

Maks. prędkość: 202 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 sek (MT) /11,1 sek (AT)

Zużycie paliwa (z Idle Stop/Go): średnie 4,4-4,6; trasa 3,8-4,2; miasto 5,2-5,2 (dane producenta)

Zbiornik paliwa: 70 l

Bagażnik: 552 i 1686 l

Emisja CO2: 113 g/km (120 g/km z Idle Stop/Go), norma Euro 6

Cena: 94 900 zł

Gwarancja: 7 lat albo do 150 tys. km

Konkurenci: Skoda Superb (1865 l), Ford Mondeo ()1740), Hyundai i40 (1719), VW Passat (1716), Mazda 6 (1648)

Werdykt

Plusy:

+ atrakcyjna sylwetka, starannie wykończone wnętrze

+ oszczędny silnik z wyciszoną komorą

+ dobrze zorganizowany bagażnik

+ rekordowo mały promień zawracania

Minusy:

– brak koła zapasowego, tylko zestaw naprawczy

– brak odtwarzacza CD

Kia jako jedyna marka w Europie zwiększyła w ostatnich 8 latach sprzedaż z 295 tys. samochodów w 2011 r. do spodziewanych 430 tys. w 2016 r. W bieżącym roku wzrost ten wyniesie ok. 12 proc. Po 6 miesiącach sprzedano 229,6 tys. sztuk, co dało 2,8 proc. udziału rynkowego; 60 proc. samochodów powstaje w Europie. Szlagierem handlowym jest najnowszy Sportage IV (prawie 90 tys. w ciągu 7 miesięcy).

Segment D w Europie wykazuje stabilność, przypada nań 8 proc. udziału rynkowego od 2014 r. mimo wzrostu popularności SUV i wynosi ok. 1,3 mln pojazdów rocznie. Na wersje kombi przypada z grubsza połowa, na klientów flotowych dwie trzecie zakupów.

Pozostało 91% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana