Kia jako jedyna marka w Europie zwiększyła w ostatnich 8 latach sprzedaż z 295 tys. samochodów w 2011 r. do spodziewanych 430 tys. w 2016 r. W bieżącym roku wzrost ten wyniesie ok. 12 proc. Po 6 miesiącach sprzedano 229,6 tys. sztuk, co dało 2,8 proc. udziału rynkowego; 60 proc. samochodów powstaje w Europie. Szlagierem handlowym jest najnowszy Sportage IV (prawie 90 tys. w ciągu 7 miesięcy).
Segment D w Europie wykazuje stabilność, przypada nań 8 proc. udziału rynkowego od 2014 r. mimo wzrostu popularności SUV i wynosi ok. 1,3 mln pojazdów rocznie. Na wersje kombi przypada z grubsza połowa, na klientów flotowych dwie trzecie zakupów.
Kia postanowiła jednak wejść w ten zatłoczony segment. Podzieliła swą strategię na 3 etapy. W pierwszym w 2015 r. wprowadziła na rynek nowego sedana Optima, w drugim w 2016 — wersje sedan GT-Line i GT, kombi Sportswagon (base, GT-Line i GT) oraz sedana hybrydę plug-in, a w trzecim w 2017 r. nową wersję kombi hybrydę plug in. Tak więc oferuje w nim 2 auta standardowe (sedan, kombi), 4 sportowe i 2 przyjazne ekologicznie (eco plug-in czeka na premierę)
Strategia na najbliższe 2 lata koreańskiej grupy zakłada wypuszczenie sześciu aut po liftingu oraz ośmiu całkowicie nowych. Przedstawiciele Kia nie potrafili jednak podać wielkości inwestycji na gamę nowej Optimy ani na realizację strategii modelowej w latach 2016-18. Milczeli też o prognozach produkcji i sprzedaży Optimy.
Optima SW w Polsce
Statek z pierwszą partią samochodów Optima SW wyprodukowanych w Hwasung zawinął do polskiego portu, auta po załatwieniu formalności znajdą się w salonach w połowie września. Kombi jest dla Kia Motors Polska najważniejszą premierą roku.