W sierpniu liczba pierwszych rejestracji samochodów osobowych i dostawczych przekroczyła 33,7 tys. sztuk. To o jedną czwartą więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Według Instytutu Samar bazującego na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, od stycznia rejestracje wyniosły prawie 310 tys. samochodów, co daje wynik o prawie 18 proc. lepszy niż w pierwszych ośmiu miesiącach 2015 roku.

W przypadku samochodów osobowych, sierpniowe rejestracje okazały się większe od tych sprzed roku o ponad 20 proc. i wyniosły 28,3 tys. aut. Natomiast dane skumulowane pokazały 17-procentowy wzrost przy liczbie rejestracji 270,4 tys. sztuk.

Z dziesięciu najpopularniejszych na polskim rynku marek sprzedaż zwiększyło w sierpniu dziewięć. Podobnie w całym okresie od stycznia do końca sierpnia. Liderem rynku pozostaje Skoda, która zarejestrowała od początku roku 33,89 tys. aut, o 14,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Czeska marka ma obecnie 12,5-procentowy udział w rynku. Na drugim miejscu znalazła się Toyota z 27 tys. rejestracji i prawie 17-procentowym wzrostem. Trzeci jest Volkswagen, którego od skumulowanego wyniku Toyoty dzielą jedynie sztuki: niemiecka marka poprawiła wynik o 24 proc. i ma udział w rynku na poziomie 9,98 proc. To udział o zaledwie jedną setną procenta gorszy od Toyoty. W samym sierpniu w liczbie sprzedanych samochodów Volkswagen okazał sie od japońskiej marki lepszy. Z ubiegłego miesiąca może być zadowolony także Opel – jego sprzedaż samochodów osobowych wzrosła o prawie 28 proc. Dobry wynik to m.in. zasługa nowej generacji Astry produkowanej w Gliwicach. W całej Europie dealerzy przyjęli już ponad 250 tys. zamówień na ten samochód.

Samar wylicza, że udział klientów indywidualnych w rynku sprzedaży nowych samochodów jest nadal niski. – W liczbach bezwzględnych poziom zakupów indywidualnych był w sierpniu najniższy w tym roku. Nadal zatem to klienci instytucjonalni stanowią siłę napędową rejestracji na polskim rynku nowych samochodów. W sierpniu kupili oni o 20,46 proc. więcej samochodów osobowych niż rok wcześniej – podaje Samar.

Klienci indywidualni nastawiają się przede wszystkim na samochody używane. Jak poinformowała firma AAA Auto zajmująca się sprzedażą aut na rynku wtórnym w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w sierpniu w Polsce pojawiło się 149 000 ofert sprzedaży, tj. o 1 tys. samochodów więcej niż w lipcu. Najpopularniejszym modelem był Opel Astra. Średnia wieku wystawianych aut to 10,9 lat, średni przebieg przekracza 173 tys. kilometrów, a średnia cena wynosi niecałe 22,2 tys. zł.