Rośnie rynek nowych aut

W Europie rekordowy marzec, w Polsce szykuje się rekordowy rok.

Publikacja: 19.04.2017 21:08

Rośnie rynek nowych aut

Foto: Fotolia

Rośnie europejski rynek samochodów osobowych. Jak podała w środę reprezentująca europejskich producentów organizacja ACEA, w marcu liczba rejestracji aut w krajach UE zwiększyła się w porównaniu z ub. r. o 11,2 proc. i sięgnęła 1,9 mln sztuk. To najlepszy zarejestrowany dotąd wynik tego miesiąca, choć główną przyczyną tak dynamicznego wzrostu okazują się Święta Wielkanocne, które w ub. r. były w marcu, zmniejszając liczbę dni sprzedażowych, a w tym roku wypadły w kwietniu.

Największe rynki odnotowały bardzo dobre wyniki: sprzedaż we Włoszech wzrosła o 18,2 proc., w Hiszpanii o 12,6 proc., w Niemczech o 11,4 proc., a w Wielkiej Brytanii i we Francji odpowiednio o 8,4 oraz 7 proc.

Najwięcej aut sprzedała Grupa Volkswagena – ponad 935 tys., o 5,7 proc. więcej niż w okresie styczeń–marzec 2016 r., przy czym dwucyfrowy wzrost odnotowały Seat i Porsche. Drugim producentem okazała się Grupa PSA ze sprzedażą 414,3 tys. aut i wzrostem r./r. o 3,8 proc. Na podium uplasowała się jeszcze Grupa Renault: 399,3 tys. rejestracji i wzrost o 11,1 proc. W sumie sprzedaż w pierwszym kwartale zwiększyli wszyscy producenci poza trzema japońskimi: Mazdą, Hondą i Mitsubishi.

Dobre perspektywy

Na tle Europy bardzo dobrze radzi sobie rynek polski. Jak podał Instytut Samar, w marcu liczba rejestracji samochodów osobowych przekroczyła 44,4 tys. sztuk i podskoczyła o przeszło jedną czwartą w porównaniu z tym samym miesiącem przed rokiem. Marcowa sprzedaż okazała się także o 28,6 proc. wyższa niż w lutym tego roku. Bardzo dobry wynik przyniosły też dane za I kw.: zarejestrowano prawie 126 tys. aut, co daje wzrost o jedną piątą r./r.

– Idziemy na kolejny rekord – komentuje marcowy i kwartalny wynik Paweł Gos, prezes Exact Systems, zajmującego się kontrolą jakości w przemyśle motoryzacyjnym. – Wewnętrzny popyt na nowe samochody pozwala sądzić, że w 2017 r. przekroczymy kolejną granicę wyznaczoną w 2000 r., kiedy sprzedano 479 tys. nowych osobówek – mówi.

Problemem pozostaje jednak reeksport. Według Samaru prawie jedna dziesiąta aut spośród zarejestrowanych w marcu została wywieziona za granicę. To w rzeczywistości obniża liczbę nowych samochodów trafiających na polskie drogi.

Skoda rządzi

W Polsce liderem rynku pozostaje Skoda, która w I kw. sprzedała prawie 15,9 tys. samochodów. Motorem napędowym marki są Fabia i Octavia, które zajmują dwa pierwsze miejsca w rankingu popularności wszystkich aut sprzedawanych w Polsce. Skoda utrzymuje także pozycję lidera polskiego rynku flotowego: w pierwszym kwartale dostarczyła do flot ponad 11 tys. samochodów, o blisko 21 proc. więcej niż w tym samym okresie 2016 r.

Świetnie radzi sobie także Toyota, której kwartalna sprzedaż niewiele ustąpiła Skodzie, za to zwiększyła się rok do roku o prawie jedną trzecią. W efekcie rynkowy udział japońskiej marki przekroczył już 12 proc. Jest ona także liderem sprzedaży aut z napędem hybrydowym: już w lutym łączna liczba sprzedanych w Polsce hybryd Toyoty przekroczyła 20 tys. Duży, 25–proc., wzrost sprzedaży, do ponad 13 tys. aut, odnotował także Volkswagen. Największymi atutami producenta z Wolfsburga są Golf i Passat. Ten pierwszy właśnie przeszedł lifting: dostał nowy czterocylindrowy silnik benzynowy i wzbogacił się o dodatkowe możliwości multimedialne. Z kolei Passat, wybrany na europejski Samochód Roku 2015, przez długi czas był jedynym przedstawicielem klasy średniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych modeli w Polsce, a w swoim segmencie nadal jest niekwestionowanym liderem, najchętniej wybieranym przez biznes.

Dobre perspektywy ma także Opel. Niemiecka marka przejęta przez francuski PSA zarejestrowała na polskim rynku w I kw. przeszło 10 tys. samochodów, zwiększając sprzedaż rok do roku o 18,4 proc. W kolejnych miesiącach wzrost może być jeszcze wyższy dzięki ofensywie modelowej. Od połowy lutego w salonach można zamawiać nową flagową limuzynę marki: Insignię. Z kolei w połowie czerwca dilerzy będą już wydawać klientom nowego crossovera – Crosslanda X.

– To samochód, który może przyciągnąć do marki wielu nowych klientów, do tej pory niezwiązanych z Oplem – twierdzi Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland. Natomiast wczesną jesienią zostanie zaprezentowana kolejna nowość – nieco większy Opel Grandland X.

Kluczowy wpływ na wielkość polskiego rynku mają firmy, które kupują ponad dwa razy więcej aut niż klienci indywidualni. Tylko w marcu ich udział w łącznej liczbie rejestracji nowych samochodów sięgnął 69 proc. Ponadto dużo mocniej niż cały rynek rośnie segment premium. W marcu zwiększył się aż o 37 proc. w porównaniu z wynikiem sprzed roku. – Oba trendy powinny się utrzymać w kolejnych miesiącach – twierdzi Gos.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana