Rośnie rynek nowych aut

W Europie rekordowy marzec, w Polsce szykuje się rekordowy rok.

Publikacja: 19.04.2017 21:08

Rośnie rynek nowych aut

Foto: Fotolia

Rośnie europejski rynek samochodów osobowych. Jak podała w środę reprezentująca europejskich producentów organizacja ACEA, w marcu liczba rejestracji aut w krajach UE zwiększyła się w porównaniu z ub. r. o 11,2 proc. i sięgnęła 1,9 mln sztuk. To najlepszy zarejestrowany dotąd wynik tego miesiąca, choć główną przyczyną tak dynamicznego wzrostu okazują się Święta Wielkanocne, które w ub. r. były w marcu, zmniejszając liczbę dni sprzedażowych, a w tym roku wypadły w kwietniu.

Największe rynki odnotowały bardzo dobre wyniki: sprzedaż we Włoszech wzrosła o 18,2 proc., w Hiszpanii o 12,6 proc., w Niemczech o 11,4 proc., a w Wielkiej Brytanii i we Francji odpowiednio o 8,4 oraz 7 proc.

Najwięcej aut sprzedała Grupa Volkswagena – ponad 935 tys., o 5,7 proc. więcej niż w okresie styczeń–marzec 2016 r., przy czym dwucyfrowy wzrost odnotowały Seat i Porsche. Drugim producentem okazała się Grupa PSA ze sprzedażą 414,3 tys. aut i wzrostem r./r. o 3,8 proc. Na podium uplasowała się jeszcze Grupa Renault: 399,3 tys. rejestracji i wzrost o 11,1 proc. W sumie sprzedaż w pierwszym kwartale zwiększyli wszyscy producenci poza trzema japońskimi: Mazdą, Hondą i Mitsubishi.

Dobre perspektywy

Na tle Europy bardzo dobrze radzi sobie rynek polski. Jak podał Instytut Samar, w marcu liczba rejestracji samochodów osobowych przekroczyła 44,4 tys. sztuk i podskoczyła o przeszło jedną czwartą w porównaniu z tym samym miesiącem przed rokiem. Marcowa sprzedaż okazała się także o 28,6 proc. wyższa niż w lutym tego roku. Bardzo dobry wynik przyniosły też dane za I kw.: zarejestrowano prawie 126 tys. aut, co daje wzrost o jedną piątą r./r.

– Idziemy na kolejny rekord – komentuje marcowy i kwartalny wynik Paweł Gos, prezes Exact Systems, zajmującego się kontrolą jakości w przemyśle motoryzacyjnym. – Wewnętrzny popyt na nowe samochody pozwala sądzić, że w 2017 r. przekroczymy kolejną granicę wyznaczoną w 2000 r., kiedy sprzedano 479 tys. nowych osobówek – mówi.

Problemem pozostaje jednak reeksport. Według Samaru prawie jedna dziesiąta aut spośród zarejestrowanych w marcu została wywieziona za granicę. To w rzeczywistości obniża liczbę nowych samochodów trafiających na polskie drogi.

Skoda rządzi

W Polsce liderem rynku pozostaje Skoda, która w I kw. sprzedała prawie 15,9 tys. samochodów. Motorem napędowym marki są Fabia i Octavia, które zajmują dwa pierwsze miejsca w rankingu popularności wszystkich aut sprzedawanych w Polsce. Skoda utrzymuje także pozycję lidera polskiego rynku flotowego: w pierwszym kwartale dostarczyła do flot ponad 11 tys. samochodów, o blisko 21 proc. więcej niż w tym samym okresie 2016 r.

Świetnie radzi sobie także Toyota, której kwartalna sprzedaż niewiele ustąpiła Skodzie, za to zwiększyła się rok do roku o prawie jedną trzecią. W efekcie rynkowy udział japońskiej marki przekroczył już 12 proc. Jest ona także liderem sprzedaży aut z napędem hybrydowym: już w lutym łączna liczba sprzedanych w Polsce hybryd Toyoty przekroczyła 20 tys. Duży, 25–proc., wzrost sprzedaży, do ponad 13 tys. aut, odnotował także Volkswagen. Największymi atutami producenta z Wolfsburga są Golf i Passat. Ten pierwszy właśnie przeszedł lifting: dostał nowy czterocylindrowy silnik benzynowy i wzbogacił się o dodatkowe możliwości multimedialne. Z kolei Passat, wybrany na europejski Samochód Roku 2015, przez długi czas był jedynym przedstawicielem klasy średniej w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych modeli w Polsce, a w swoim segmencie nadal jest niekwestionowanym liderem, najchętniej wybieranym przez biznes.

Dobre perspektywy ma także Opel. Niemiecka marka przejęta przez francuski PSA zarejestrowała na polskim rynku w I kw. przeszło 10 tys. samochodów, zwiększając sprzedaż rok do roku o 18,4 proc. W kolejnych miesiącach wzrost może być jeszcze wyższy dzięki ofensywie modelowej. Od połowy lutego w salonach można zamawiać nową flagową limuzynę marki: Insignię. Z kolei w połowie czerwca dilerzy będą już wydawać klientom nowego crossovera – Crosslanda X.

– To samochód, który może przyciągnąć do marki wielu nowych klientów, do tej pory niezwiązanych z Oplem – twierdzi Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland. Natomiast wczesną jesienią zostanie zaprezentowana kolejna nowość – nieco większy Opel Grandland X.

Kluczowy wpływ na wielkość polskiego rynku mają firmy, które kupują ponad dwa razy więcej aut niż klienci indywidualni. Tylko w marcu ich udział w łącznej liczbie rejestracji nowych samochodów sięgnął 69 proc. Ponadto dużo mocniej niż cały rynek rośnie segment premium. W marcu zwiększył się aż o 37 proc. w porównaniu z wynikiem sprzed roku. – Oba trendy powinny się utrzymać w kolejnych miesiącach – twierdzi Gos.

Rośnie europejski rynek samochodów osobowych. Jak podała w środę reprezentująca europejskich producentów organizacja ACEA, w marcu liczba rejestracji aut w krajach UE zwiększyła się w porównaniu z ub. r. o 11,2 proc. i sięgnęła 1,9 mln sztuk. To najlepszy zarejestrowany dotąd wynik tego miesiąca, choć główną przyczyną tak dynamicznego wzrostu okazują się Święta Wielkanocne, które w ub. r. były w marcu, zmniejszając liczbę dni sprzedażowych, a w tym roku wypadły w kwietniu.

Pozostało 89% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana