Grupa z Wolfsburga odczuwająca nadal skutki skandalu z emisjami spalin zmieni kontrakty, które uzależniały ją od jednego dostawcy po zagrożeniach, do jakich doszło na skutek niszczącego sporu z bośniackim producentem podzespołów Prevent. — Rozpatrzymy oczywiście takie kwestie jak jednostkowe źródło zapatrzenia i wielokrotne. Przyjrzymy się naszym kontraktom o zamówieniach i postaramy się zoptymalizować je ze wszystkimi dostawcami — powiedział prezes na spotkaniu w Hamburgu z dziennikarzami ekonomicznymi.
Firmy samochodowe unikają na ogół zbytniego uzależnienia się od jednego dostawcy, dążą do dublowania ważniejszych zależności nawet nieco wyższym kosztem. Dwaj dostawcy Car Trim i ES Automobilguss należący do grupy Prevent wykazali słabą stronę uzależnienia się od jednego dostawcy, gdy wstrzymali dostawy pokryć forteli i elementów skrzyń biegów, powodując postój w montowniach Volkswagena.
Od czasu kryzysu finansowego w 2008 r. producenci samochodów wyodrębnili więcej prac projektowych i produkcji, aby oszczędzać środki i sprostać wymogom technologicznym związanym z pojazdami elektrycznymi, systemami rozrywki i informacji z użyciem smartfonów i autonomicznej jazdy. To utrudnia osiąganie wielu źródeł zaopatrzenia.
Dostawcy konsolidują się
Spór z Preventem uwypuklił także zagrożenia wynikające z polegania na jednej grupie produkującej szerszą gamę komponentów, co będzie coraz trudniejsze do uniknięcia, bo sektor dostawców konsoliduje się. Ostatnio ZF przejął za 12,4 mld dolarów TRW, Magna kupiła Getrag za 1,9 mld, a Continental Veyance Technologies. Fiat Chrysler zastanawia się nad sprzedaniem Magneti Marelli.
Stosunki Volkswagena z Preventem pogorszyły się, gdy Niemcy zlecili Car Trim zaprojektowanie nowych pokryć siedzeń dla luksusowych aut, w tym dla Porsche, następnie anulowali umowę za 500 mln euro po skandalu z emisjami i ostatecznie domówili dostawcy zapłaty 58 mln euro już zainwestowanych w ten projekt. Firma matka odpowiedziała sankcją przenosząc część roszczeń finansowych Car Trim wobec VW do Automobilguss, jedynego dostawcy obudowy skrzyni biegów do Golfa.