Nowa strategia VW po sporze z dostawcami

Volkswagen postanowił zmienić swą strategię zakupów i zaopatrywania się po konflikcie z dwoma dostawcami,. który zakłócił w sierpniu produkcję w 6 fabrykach w Niemcach — oświadczył prezes Matthias Müller

Publikacja: 02.09.2016 16:44

Nowa strategia VW po sporze z dostawcami

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik PG Piotr Guzik

Grupa z Wolfsburga odczuwająca nadal skutki skandalu z emisjami spalin zmieni kontrakty, które uzależniały ją od jednego dostawcy po zagrożeniach, do jakich doszło na skutek niszczącego sporu z bośniackim producentem podzespołów Prevent. — Rozpatrzymy oczywiście takie kwestie jak jednostkowe źródło zapatrzenia i wielokrotne. Przyjrzymy się naszym kontraktom o zamówieniach i postaramy się zoptymalizować je ze wszystkimi dostawcami — powiedział prezes na spotkaniu w Hamburgu z dziennikarzami ekonomicznymi.

Firmy samochodowe unikają na ogół zbytniego uzależnienia się od jednego dostawcy, dążą do dublowania ważniejszych zależności nawet nieco wyższym kosztem. Dwaj dostawcy Car Trim i ES Automobilguss należący do grupy Prevent wykazali słabą stronę uzależnienia się od jednego dostawcy, gdy wstrzymali dostawy pokryć forteli i elementów skrzyń biegów, powodując postój w montowniach Volkswagena.

Od czasu kryzysu finansowego w 2008 r. producenci samochodów wyodrębnili więcej prac projektowych i produkcji, aby oszczędzać środki i sprostać wymogom technologicznym związanym z pojazdami elektrycznymi, systemami rozrywki i informacji z użyciem smartfonów i autonomicznej jazdy. To utrudnia osiąganie wielu źródeł zaopatrzenia.

Dostawcy konsolidują się

Spór z Preventem uwypuklił także zagrożenia wynikające z polegania na jednej grupie produkującej szerszą gamę komponentów, co będzie coraz trudniejsze do uniknięcia, bo sektor dostawców konsoliduje się. Ostatnio ZF przejął za 12,4 mld dolarów TRW, Magna kupiła Getrag za 1,9 mld, a Continental Veyance Technologies. Fiat Chrysler zastanawia się nad sprzedaniem Magneti Marelli.

Stosunki Volkswagena z Preventem pogorszyły się, gdy Niemcy zlecili Car Trim zaprojektowanie nowych pokryć siedzeń dla luksusowych aut, w tym dla Porsche, następnie anulowali umowę za 500 mln euro po skandalu z emisjami i ostatecznie domówili dostawcy zapłaty 58 mln euro już zainwestowanych w ten projekt. Firma matka odpowiedziała sankcją przenosząc część roszczeń finansowych Car Trim wobec VW do Automobilguss, jedynego dostawcy obudowy skrzyni biegów do Golfa.

Można by długo zastanawiać się, kto zawinił, choć do podobnych sporów niemieckich firm z dostawcami dochodzi dość często. Nie jest jednak o nich głośno, bo wielu przestrzega kodeksu postępowania branżowej organizacji VDA, który przewiduje rozwiązywanie sporów bez wstrzymywania dostaw i produkcji.

Incydent z Preventem świadczy jednak, że nowy szef marki VW, którą wypadała gorzej od innych, Herbert Diess stara się zwiększyć jej skuteczność. Szef działu zakupów VW Javier Garcia Sanz w piśmie z czerwca uprzedził dostawców, że będzie starał się znaleźć nowe oszczędności, bo firma stoi przed „epokową zmianą wynikającą z nowych technologii i wymagań klientów”.

Średnia marża operacyjna producentów podzespołów wzrosła do 13,4 proc. na podstawie zysku EBIT — szacuje Citigroup, podczas gdy firmy samochodowe osiągają 9,6 proc., a rywalizacja może zaostrzyć się, bo tempo wzrostu sprzedaży aut maleje w Chinach, Europie i w USA.

„Niewątpliwie dostawcy wypadają obecnie lepiej pod względem szyków w tym sektorze” — stwierdził w nocie Michael Tyndall z Citibanku. Wypowiadanie kontraktów może stać się bardziej powszechne, bo firmy samochodowe ograniczają gamę modeli i przenoszą inwestycje na napęd elektryczny. „Może więc dochodzić częściej do sporów” — dodał.

VW nie będzie spierać się z Koreą

Volkswagen postanowił, że nie będzie występować do sądu przeciwko Korei, która w lipcu zawiesiła sprzedaż 80 modeli VW, Audi i Bentleya i ukarała go grzywną 17,8 mld wonów (14,3 mln euro). Zamiast tego będzie dążyć do uzyskania certyfikatów dla tych modeli i wznowi ich sprzedaż, bo nie chce wdawać się w długą procedurę sądową.

Sprzedaż VW w tym kraju zmalała w ciągu 7 miesięcy o 40 proc. do 12 888 samochodów, a w ubiegłym roku wzrosła o 17 proc.

Grupa z Wolfsburga odczuwająca nadal skutki skandalu z emisjami spalin zmieni kontrakty, które uzależniały ją od jednego dostawcy po zagrożeniach, do jakich doszło na skutek niszczącego sporu z bośniackim producentem podzespołów Prevent. — Rozpatrzymy oczywiście takie kwestie jak jednostkowe źródło zapatrzenia i wielokrotne. Przyjrzymy się naszym kontraktom o zamówieniach i postaramy się zoptymalizować je ze wszystkimi dostawcami — powiedział prezes na spotkaniu w Hamburgu z dziennikarzami ekonomicznymi.

Pozostało 88% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką