Zachęty w Niemczech do kupowania hybryd i elektrycznych

Rząd Angeli Merkel zawarł z producentami pojazdów umowę o wspólnym przeznaczeniu 1,2 mld euro na zachęty do kupowania samochodów elektrycznych i hybryd plug-in

Publikacja: 28.04.2016 09:43

Zachęty w Niemczech do kupowania hybryd i elektrycznych

Foto: Bloomberg

Klienci będą dostawać dopłaty 4 tys. euro przy kupnie pojazdów elektrycznych i 3 tys. euro do hybrydowych — ogłosił minister finansów Wolfgang Schäuble. Rząd i producenci podzielą się po połowie realizacją tych dopłat. Program ruszy w maju pod warunkiem zatwierdzenia go przez komisję budżetową parlamentu. – Chodzi o możliwie szybki postęp z pojazdami elektrycznymi. Tym programem nadajemy mu nowy impet — powiedział dziennikarzom.

Sektor motoryzacji, największy w Niemczech pod względem dochodów traktuje zachęty jako czynnik mogący zasadniczo zmienić sytuację ze względu na rozmiary rynku wewnętrznego; w Niemczech sprzedaje się niemal jedną czwartą wszystkich samochodów w Europie.

Angela Merkel, która wspomniała w lutym, że jest gotowa poprzeć dopłaty, aby osiągnąć cel miliona samochodów elektrycznych kursujących po niemieckich drogach do 2020 r., osiągnęła porozumienie z prezesami firm samochodowych po tygodniach dyskusji, jak podzielić się kosztami. Branża motoryzacji chciała początkowo wziąć na siebie 25 proc.

– To znacząca zachęta i dobry początek — uznał londyński analityk Arndt Ellinghorst z Evercore ISI. — Ważniejsze jest jednak, by niemieckie firmy produkowały atrakcyjne samochody elektryczne, bo takie nie są.

30 tys. pojazdów

W Niemczech sprzedano dotąd niewiele ponad 30 tys. pojazdów elektrycznych, znacznie droższych od konwencjonalnych. To ułamek ponad 3 mln sztuk kupowanych co roku w kraju nastawionym na technologię wysokoprężną. Firmy samochodowe VW, Daimler i BMW oraz dostawcy np. Continental, zatrudniały w 2015 r. bezpośrednio w Niemczech 790 tys. ludzi, a obroty tego sektora wynosiły 404 mld euro — wynika z danych resortu transportu. Produkcja zwiększyła się o 1,9 proc. do 5,7 mln samochodów.

– Produkcja samochodów jest jedną z kluczowych gałęzi przemysłu i nie można zostawić jej całkowicie samej sobie wobec globalnej konkurencji — stwierdził wicekanclerz i minister gospodarki Sigmar Gabriel na uroczystości w Berlinie, porównując dopłaty do aut elektrycznych do wspierania Airbusa przez rządy krajów europejskich.

Ryzykowna ścieżka

Udzielając poparcia programowi dopłat pani kanclerz wkracza na ryzykowną ścieżkę. Niektórzy w jej rządzie, jak szef bawarskiej CSU, popierają zachęty, bo zwiększą sprzedaż i zatrudnienie, jednak wielu innych było przeciwnych. Projekt zakłada ponadto przeznaczenie przez rząd 300 mln euro do 2020 r. na budowę 15 tys. stacji ładowania baterii samochodowych i 100 mln euro na zakup pojazdów elektrycznych przez władze.

– Rząd podjął właściwie kroki dla zwiększenia mobilności pojazdami elektrycznymi w Niemczech, bo trzeba nadrobić opóźnienia, jeśli ten kraj ma stać się wiodącym rynkiem takich samochodów — stwierdził przewodniczący organizacji producentów VDA, Matthias Wissmann. — Dlatego też wraz ze wzrostem sprzedaży trzeba szybko tworzyć krajową sieć stacji ładowania.

Klienci będą dostawać dopłaty 4 tys. euro przy kupnie pojazdów elektrycznych i 3 tys. euro do hybrydowych — ogłosił minister finansów Wolfgang Schäuble. Rząd i producenci podzielą się po połowie realizacją tych dopłat. Program ruszy w maju pod warunkiem zatwierdzenia go przez komisję budżetową parlamentu. – Chodzi o możliwie szybki postęp z pojazdami elektrycznymi. Tym programem nadajemy mu nowy impet — powiedział dziennikarzom.

Sektor motoryzacji, największy w Niemczech pod względem dochodów traktuje zachęty jako czynnik mogący zasadniczo zmienić sytuację ze względu na rozmiary rynku wewnętrznego; w Niemczech sprzedaje się niemal jedną czwartą wszystkich samochodów w Europie.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką