Zachęty w Niemczech do kupowania hybryd i elektrycznych

Rząd Angeli Merkel zawarł z producentami pojazdów umowę o wspólnym przeznaczeniu 1,2 mld euro na zachęty do kupowania samochodów elektrycznych i hybryd plug-in

Publikacja: 28.04.2016 09:43

Zachęty w Niemczech do kupowania hybryd i elektrycznych

Foto: Bloomberg

Klienci będą dostawać dopłaty 4 tys. euro przy kupnie pojazdów elektrycznych i 3 tys. euro do hybrydowych — ogłosił minister finansów Wolfgang Schäuble. Rząd i producenci podzielą się po połowie realizacją tych dopłat. Program ruszy w maju pod warunkiem zatwierdzenia go przez komisję budżetową parlamentu. – Chodzi o możliwie szybki postęp z pojazdami elektrycznymi. Tym programem nadajemy mu nowy impet — powiedział dziennikarzom.

Sektor motoryzacji, największy w Niemczech pod względem dochodów traktuje zachęty jako czynnik mogący zasadniczo zmienić sytuację ze względu na rozmiary rynku wewnętrznego; w Niemczech sprzedaje się niemal jedną czwartą wszystkich samochodów w Europie.

Angela Merkel, która wspomniała w lutym, że jest gotowa poprzeć dopłaty, aby osiągnąć cel miliona samochodów elektrycznych kursujących po niemieckich drogach do 2020 r., osiągnęła porozumienie z prezesami firm samochodowych po tygodniach dyskusji, jak podzielić się kosztami. Branża motoryzacji chciała początkowo wziąć na siebie 25 proc.

– To znacząca zachęta i dobry początek — uznał londyński analityk Arndt Ellinghorst z Evercore ISI. — Ważniejsze jest jednak, by niemieckie firmy produkowały atrakcyjne samochody elektryczne, bo takie nie są.

30 tys. pojazdów

W Niemczech sprzedano dotąd niewiele ponad 30 tys. pojazdów elektrycznych, znacznie droższych od konwencjonalnych. To ułamek ponad 3 mln sztuk kupowanych co roku w kraju nastawionym na technologię wysokoprężną. Firmy samochodowe VW, Daimler i BMW oraz dostawcy np. Continental, zatrudniały w 2015 r. bezpośrednio w Niemczech 790 tys. ludzi, a obroty tego sektora wynosiły 404 mld euro — wynika z danych resortu transportu. Produkcja zwiększyła się o 1,9 proc. do 5,7 mln samochodów.

– Produkcja samochodów jest jedną z kluczowych gałęzi przemysłu i nie można zostawić jej całkowicie samej sobie wobec globalnej konkurencji — stwierdził wicekanclerz i minister gospodarki Sigmar Gabriel na uroczystości w Berlinie, porównując dopłaty do aut elektrycznych do wspierania Airbusa przez rządy krajów europejskich.

Ryzykowna ścieżka

Udzielając poparcia programowi dopłat pani kanclerz wkracza na ryzykowną ścieżkę. Niektórzy w jej rządzie, jak szef bawarskiej CSU, popierają zachęty, bo zwiększą sprzedaż i zatrudnienie, jednak wielu innych było przeciwnych. Projekt zakłada ponadto przeznaczenie przez rząd 300 mln euro do 2020 r. na budowę 15 tys. stacji ładowania baterii samochodowych i 100 mln euro na zakup pojazdów elektrycznych przez władze.

– Rząd podjął właściwie kroki dla zwiększenia mobilności pojazdami elektrycznymi w Niemczech, bo trzeba nadrobić opóźnienia, jeśli ten kraj ma stać się wiodącym rynkiem takich samochodów — stwierdził przewodniczący organizacji producentów VDA, Matthias Wissmann. — Dlatego też wraz ze wzrostem sprzedaży trzeba szybko tworzyć krajową sieć stacji ładowania.

Klienci będą dostawać dopłaty 4 tys. euro przy kupnie pojazdów elektrycznych i 3 tys. euro do hybrydowych — ogłosił minister finansów Wolfgang Schäuble. Rząd i producenci podzielą się po połowie realizacją tych dopłat. Program ruszy w maju pod warunkiem zatwierdzenia go przez komisję budżetową parlamentu. – Chodzi o możliwie szybki postęp z pojazdami elektrycznymi. Tym programem nadajemy mu nowy impet — powiedział dziennikarzom.

Sektor motoryzacji, największy w Niemczech pod względem dochodów traktuje zachęty jako czynnik mogący zasadniczo zmienić sytuację ze względu na rozmiary rynku wewnętrznego; w Niemczech sprzedaje się niemal jedną czwartą wszystkich samochodów w Europie.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?