Toyota inwestuje 650 mln zł w fabryki nad Wisłą

Japoński koncern powiększy swoje zakłady i rozpocznie produkcję przekładni do aut hybrydowych.

Publikacja: 19.10.2016 20:41

Toyota inwestuje 650 mln zł w fabryki nad Wisłą

Foto: Bloomberg

Na inwestycji Toyoty skorzystają fabryki w Wałbrzychu i Jelczu, bo to właśnie w ich rozbudowę Japończycy zainwestują 650 mln zł. W Wałbrzychu ruszy w 2018 r. produkcja przekładni do aut hybrydowych. Jest to pierwsza fabryka w Europie, która rozpocznie produkcję tego kluczowego w hybrydowej technologii Toyoty komponentu. Z kolei jelczański zakład koncernu przystąpi w kwietniu 2017 r. do wytwarzania silnika benzynowego o pojemności 1,5 l dla Yarisa, a pod koniec 2019 r. dwulitrowej benzynowej jednostki nowej generacji.

– Oba zakłady jednocześnie nadal będą produkować dotychczasowy asortyment – mówi „Rzeczpospolitej” wiceprezes Toyoty Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu Dariusz Mikołajczak. W przypadku TMMP w Wałbrzychu są to małe silniki benzynowe i skrzynie biegów dla małych aut montowanych w Kolinie w Czechach. Toyota Motor Industries Poland w Jelczu wypuszcza diesle o pojemności 1,4, 2,0 i 2,2 l stosowane w Toyotach.

Na Wyspy i dso Turcji

Fabryki zwiększą zatrudnienie o sto osób. Jednocześnie Toyota zapowiada, że do końca marca 2017 r. nastąpi połączenie obu fabryk w jedną spółkę pod nazwą Toyota Motor Manufacturing Poland. Łączne inwestycje Toyoty w polskie fabryki to 4 mld zł (uwzględniając już zapowiadane 650 mln zł.).

Hybrydowa przekładnia Toyoty trafi do montowanego w Wielkiej Brytanii Aurisa sedana i kombi oraz do crossovera C-HR, którego produkcja ruszy pod koniec roku w Turcji. Dotychczas hybrydowe przekładnie importowane były z Japonii. Wałbrzyskie przekładnie nie będą jednak montowane w Priusach. W Wałbrzychu ruszy także laboratorium, które będzie wspomagać lokalizację produkcji części do przekładni.

– Wybór Wałbrzycha nie jest przypadkowy, ponieważ ta fabryka osiąga doskonałe wyniki w zakresie jakości i konkurencyjności – tłumaczy Johan van Zyl, prezes i dyrektor generalny Toyota Motor Europe.

Japoński koncern w ub.r. sprzedał w Europie 888 tys. aut, w tym 209 tys. hybrydowych. W tym roku będzie to 300 tys. Dla wszystkich modeli Toyoty średni udział hybryd w sprzedaży wyniósł w sierpniu br. 31 proc., dla Lexusa zaś 61 proc. – Spodziewamy się, że do 2020 r. połowa sprzedawanych przez nas w Europie Toyot będzie miała taki napęd – uważa prezes Toyota Motor Europe.

Od początku produkcji hybryd w 1997 r. Toyota sprzedała na całym świecie niemal 10 mln takich aut. Do 2020 r. ta liczba – według prognoz Toyoty – wzrośnie do 15 mln.

Popularność hybryd zależy od Komisji Europejskiej. Jeżeli KE wprowadzi szybciej, niż chce, przemysł testy RDE, czyli badanie składu spalin w warunkach rzeczywistych, wówczas może się okazać, że silniki diesla, aby uzyskać homologację, będą musiały otrzymać jeszcze droższe filtry.

Hybrydowy boom

Przeprowadzone na zlecenie KE badania firmy ICCT wykazują, że samochody z homologacją Euro 6 przekraczają normy emisji tlenków azotu siedmiokrotnie. Największe przekroczenia zanotowały diesle, których udział w europejskim rynku wynosi ponad 50 proc. Normy spełniają hybrydy. Spodziewany hybrydowy boom zamierza wykorzystać LG Chem, który ogłosił na początku tego miesiąca o zamiarze wybudowania za 1,3 mld zł w podwrocławskich Kobierzycach fabryki litowo-jonowych akumulatorów.

Toyota w Europie ma osiem fabryk (łącznie z zakładem w Kolinie, w którym udziały ma także francuska grupa PSA) i zatrudnia bezpośrednio 20 tys. osób. Japoński gigant zainwestował w Europie 8 mld euro od 1990 r. Korporacja przez 30 spółek sprzedała w ub.r. w 50 krajach Europy ponad 888 tys. aut. Wyprodukowała w Europie blisko 10 mln samochodów. W belgijskim Zaventem znajduje się centrum badawczo-rozwojowe Toyoty, na Lazurowym Wybrzeżu we Francji zaś centrum stylistyczne. Na świecie poza Japonią koncern ma 53 fabryki i 16 w Japonii.

Na inwestycji Toyoty skorzystają fabryki w Wałbrzychu i Jelczu, bo to właśnie w ich rozbudowę Japończycy zainwestują 650 mln zł. W Wałbrzychu ruszy w 2018 r. produkcja przekładni do aut hybrydowych. Jest to pierwsza fabryka w Europie, która rozpocznie produkcję tego kluczowego w hybrydowej technologii Toyoty komponentu. Z kolei jelczański zakład koncernu przystąpi w kwietniu 2017 r. do wytwarzania silnika benzynowego o pojemności 1,5 l dla Yarisa, a pod koniec 2019 r. dwulitrowej benzynowej jednostki nowej generacji.

Pozostało 86% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką