Bloomberg

Amerykańska filia producenta poduszek powietrznych Takata, TK Holdings zawarła z wierzycielami i adwokatami ofiar wadliwych poduszek umowę, która pozwoli zakończyć postępowanie upadłościowe i sprzedać zdrową część aktywów.

Przypadki wybuchowej aktywacji poduszek Takaty doprowadziły dio utraty życia przez co najmniej 21 osób i do obrażeń u kilkuset, wywołując największą akcję naprawczą w historii motoryzacji i doprowadzając do bankructwa japońskiej firmy i jej amerykańskiej filii TK Holdings.

Filia przygotowywała się do batalii sądowej chcąc uzyskać od sędziego zgody na realizację planu naprawczego, umożlwiającego wyjście z procedury upadłościowej i ochrony przed wierzycielami.

Przeciwni temu byli przedstawiciele ofiar i wierzyciele, ale oba komitety ich reprezentujące, a także zainteresowane firmy samochodowe i grupa Key Safety Systems, kupująca zdrowe aktywa Takaty, doszły do porozumienia, usuwającego zasadnicze zastrzeżenia wobec tego planu

Porozumienie przewiduje utworzenie funduszu powierniczego do wypłaty odszkodowań ofiarom; jego część sfinansują firmy samochodowe w zamian za rezygnację z niektórych roszczeń od Takaty. Wśród 13 sygnatariuszy tego porozumienia znajdują się General Motors, Ford, Toyota, amerykańskie filie Hondy i Volkswagena.

Key Safety Systems z Michigan, filia chińskiej grupy Ningo Joyson Electric Corp przyłączyła się do tego porozumienia. Specjalizuje się w wyposażeniu bezpieczeństwa, zamierz przejąć zdrową część Takaty za 1,6 mld dolarów, a pieniądze z tej transakcji mają być wykorzystane na odszkodowania dla firm samochodowych i ofiar wypadków, zgodnie z umową zawartą z resortem sprawiedliwości USA.

Takata zaproponowała w 2017 r. utworzenie takiego funduszu, który będzie wypłacać od 10 tys. do 5 mln dolarów zależnie od skali wypadku. Rzecznik filii, podobnie jak adwokaci ofiar odmówili wypowiedzi.

Jeśli to porozumienie zostanie zaakceptowane przez sąd ds.upadłości w Wilmington (Delaware), to ofiary wypadków z poduszkami Takaty nie będą mogły ścigać sądownie firm samochodowych-sygnatariuszy tego porozumienia.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ceny | Nissan Qashqai 2019: Dwa nowe silniki i dwusprzęgłowy automat

Nowa wersja rocznikowa Nissana Qashqaia otrzyma nowe silniki oraz po praz pierwszy dwusprzęgłową, automatyczną ...

Co zdominuje motoryzację jutra

O najważniejszych trendach w branży motoryzacyjnej, potencjale polskich producentów części, pływie nowych technologii na ...

Lexus RX L: Jedenaście centymetrów

Umówmy się na wstępie. 11 cm to nie jest dużo. Chciałbym żebyśmy co do ...

Genewa 2019 | Polestar 2: Tesla może zacząć się bać

Polestar, czyli submarka Volvo, wprowadzi w 2020 roku elektryczny model średniej. Aktualna, łatwa do ...

Raeton CC, zdobywca wyróżnienia w konkursie Red Dot Award

Red Dot Award: Auta z czerwoną kropką

Chiński Raeton CC znalazł się w tym roku w gronie laureatów Red Dot Award ...

Audi Q3: Nareszcie nowe

Pierwsza, produkowana od 2011 roku generacja Audi Q3 sprzedała się ponad 1,1 mln raz. ...