Pamiętacie samochody Yugo? Marka ma wrócić z nowymi budżetowymi autami

Podobnie jak rumuńska Dacia, również Yugo, które było produkowane w byłej Jugosławii obecnie Serbii ma się odrodzić jako marka i znów produkować tanie samochody. Pierwsza koncepcja nowego otwarcia marki jest w fazie rozwoju. Pierwsze testy nowego modelu mają rozpocząć się w 2026 roku w Afryce.

Publikacja: 23.02.2025 18:14

Podstawowa forma koncepcji nowego Yugo ma mocno przypominać oryginał

Podstawowa forma koncepcji nowego Yugo ma mocno przypominać oryginał

Foto: mat. prasowe

Na początku lat 80. XX wieku jugosłowiańska fabryka Zastava na terenie dzisiejszej Serbii zbudowała mały samochód Yugo 45. Nadwozie o długości 3,50 metra było pierwszym własnym projektem z Bałkanów, a technologia pod karoserią pochodziła z okresu produkcji licencyjnej Fiata 127. Mały czterocylindrowy silnik generował wówczas 45 KM. Praktyczny i niedrogi Yugo przez długi czas cieszył się powodzeniem, był nawet produkowany w wersji kabriolet i sprzedawany w USA. Dziś kanciasty Yugo cieszy się statusem kultowego. Nic dziwnego, że nazwa tej marki jest nadal znana. Firma Globo Gmbh z niemieckiego Schwäbisch Gmünd zapewniła sobie prawa do marki Yugo.

Czytaj więcej

Stellantis chce wskrzesić zapomnianą markę. Ma stać się konkurentem Dacii
Być może tak lub podobnie będzie wyglądać nowe Yugo

Być może tak lub podobnie będzie wyglądać nowe Yugo

Foto: mat. prasowe

Według niemieckiej prasy fachowej prace nad nową odsłoną Yugo 45 już trwają. Za wygląd auta ma być odpowiedzialny serbski projektant Darko Marčeta. Projekt wpisuje się w trend retro modeli Renault R4 i R5, Fiata 500 czy Microlino. Podstawowa forma koncepcji auta ma mocno przypominać oryginał. Do napędu nie posłuży silnik elektryczny, a klasyczny napęd benzynowy. Głównym celem tego projektu jest utrzymanie niskiej ceny. Yugo 2.0 nie tylko wpisywałoby się w trendy retro, ale także mógłby konkurować z modelem biznesowym Dacii. Po rozpadzie bloku wschodniego początkowo uważano, że Rumuni nie mają szans w starciu z zachodnią konkurencją – jednak dzięki pomocy Renault stali się jedną z najpopularniejszych marek w całej Europie.

Pierwsze szkice Yugo

Pierwsze szkice Yugo

Foto: mat. prasowe

Remake Yugo zostanie przetestowany w 2026 roku

Samochód ma zostać zaprezentowany już w 2026 roku. Na początek z serbskiej fabryki w Kragujevacu na górę Kilimandżaro w Tanzanii (Afryka). Wyprawa ta ma na celu upamiętnienie wyprawy Zastavy z 1975 r., podczas której pięć licencjonowanych Fiatów 128 jako Zastava 101 udowodniło swoją wytrzymałość.

Tak prezentowało się oryginalne Yugo w latach 80-tych XX-wieku

Tak prezentowało się oryginalne Yugo w latach 80-tych XX-wieku

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Nowa marka wchodzi do Polski z dwoma modelami. W ekspansji pomoże Stellantis

Czytaj więcej

Złote Koło moto.rp.pl: Nagrody motoryzacyjne za 2024 rok

Na początku lat 80. XX wieku jugosłowiańska fabryka Zastava na terenie dzisiejszej Serbii zbudowała mały samochód Yugo 45. Nadwozie o długości 3,50 metra było pierwszym własnym projektem z Bałkanów, a technologia pod karoserią pochodziła z okresu produkcji licencyjnej Fiata 127. Mały czterocylindrowy silnik generował wówczas 45 KM. Praktyczny i niedrogi Yugo przez długi czas cieszył się powodzeniem, był nawet produkowany w wersji kabriolet i sprzedawany w USA. Dziś kanciasty Yugo cieszy się statusem kultowego. Nic dziwnego, że nazwa tej marki jest nadal znana. Firma Globo Gmbh z niemieckiego Schwäbisch Gmünd zapewniła sobie prawa do marki Yugo.

Tu i Teraz
Skoda w wyjątkowy sposób obchodzi swoje 130 urodziny
Tu i Teraz
Nie tylko elektromobilność. Kia opracowuje nowy modułowy 4-cylindrowy silnik spalinowy
Tu i Teraz
Chorwacka marka samochodowa chce przejąć Bugatti
Tu i Teraz
Porsche potrzebuje hitu sprzedaży. Powstanie nowy SUV z silnikiem spalinowym
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Tu i Teraz
Amerykanie wykupują niemieckie auta. BMW, VW i Porsche z dużymi wzrostami sprzedaży