Volvo EX30 jest najdynamiczniej przyspieszającym modelem w historii marki oraz tym, który ma najmniejszy ślad węglowy spośród całej gamy marki. Volvo znakomicie wykorzystuje możliwości jakie daje elektryfikacja i świetnie łączy sprzeczności. Obecnie najrozsądniejszą klasą dla samochodów z napędem elektrycznym są miejskie SUV-y o kompaktowych rozmiarach. Zachowują zdrową równowagę pomiędzy komfortem jazdy i wszechstronnością, a niewielkim zużyciem energii. Dlatego właśnie Volvo podkreśla duże znaczenie nowego elektrycznego modelu. Volvo EX30 bazuje na nowej płycie podłogowej SEA i dzięki parametrom technicznym i atrakcyjnej cenie ma potencjał, by przyspieszyć elektryfikację rynku samochodowego. Najmniejszy model w gamie Volvo EX30 ma 423 cm długości czyli o 19 cm mniej niż w przypadku modelu XC40. EX30 jest krótszy o 4 cm od nieprodukowanego już modelu V40. To najkrótszy model w ofercie Volvo od czasu zakończenia produkcji C30. Odnajdzie się zatem świetnie w miejskiej dżungli, a jednocześnie dzięki karoserii SUV-a zapewni pasażerom komfort podróży.

Wygląd wnosi nowy styl, ale jednocześnie schlebia bogatej tradycji tej marki. Volvo od lat w unikalny i ciekawy sposób łączy przeszłość z przyszłością. Przednie reflektory z charakterystycznym motywem młota Thora, czy pionowe tylne lampy nawiązują do pozostałych modeli gamy, ale narysowane są znacznie odważniej. Scalanie tego, co najlepsze dotyczy również rozwiązań technicznych. Volvo wybiera to co najcenniejsze w tradycji marki, czyli bezpieczeństwo i prestiż i łączy z tym co będzie się liczyć w przyszłości, czyli ekologicznym charakterem.

Ekologicznie i nowocześnie

Volvo zrezygnowało w modelach elektrycznych z wykończenia wnętrz skórami zwierzęcymi, ale ubogaciło gamę tapicerek tekstylnych. Wśród opcji znajdziemy klasyczne barwy, czyli czarna i jasna, ale możemy również wykazać się odwagą i wybrać kolor jasno niebieski, ciemną zieleń, czy tapicerkę przypominającą fakturą dżinsy.

Głośniki, jeden z elementów systemu audio Harman Kardon, znalazły się przed kierowcą po to, by wygospodarować dodatkową przestrzeń na schowki w drzwiach. W EX30 nie ma tradycyjnego zestawu wskaźników przed kierowcą. Prędkość pojazdu, poziom naładowania akumulatorów i inne informacje są wyświetlane na centralnym ekranie multimedialnym o przekątnej 12.3 cala, jedynym ekranie w kabinie. W zależności od tego, czy samochód jest w ruchu czy nie, dobierane są odpowiednie informacje, które wyświetla centralny ekran. Dzięki temu komunikacja z samochodem jest jeszcze szybsza i bardziej intuicyjna.

Z atomowym przyspieszeniem

Podstawowa odmiana Volvo EX30 przyspiesza do setki w czasie poniżej 6 sekund. W zależności od wersji przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,7 s, 5,3 s lub 3,6 s. Ta ostatnia imponująca wartość dotyczy wersji AWD, której dwa silniki generują 428 KM (543 Nm) i oznacza, że mamy do czynienia z najdynamiczniejszym modelem Volvo w historii. Wersje z napędem na tylną oś mają moc 272 KM (343 Nm). Pojemność akumulatorów wynosi 51 kWh lub 69 kWh. Ten mniejszy jest dostępny wyłącznie z napędem na tylną oś. Zasięgi WLTP wynoszą: 344 km (51 kWh), 480 km (69 kWh, napęd na tylną oś), 460 km (wersja AWD, 69 kWh).

Moc ładowarki prądem zmiennym jest różna w zależności od wersji wyposażenia i wynosi 11 lub 22 kW. Natomiast moc ładowarki prądem stałym sięga 150 kW i dotyczy wszystkich wersji. Mniejszy akumulator 51 kWh jest wykonany w technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforowy), a większy to konstrukcja litowo-jonowa (NCM). Obydwa akumulatory mają zbliżoną masę około 420 kg.

Wydajność energetyczna napędów elektrycznych to obecnie jedna z najważniejszych cech tego typu konstrukcji. Volvo potwierdziło w 2022 roku w niezależnych europejskich testach dziennikarskich EcoBest Challenge, że posiada jeden z najbardziej efektywnych napędów na rynku. W teście wzięło udział Volvo XC40 z układem napędowym poprzedniej generacji. Mimo to XC40 jako jedyne spośród 14 testowanych w EcoBest Challenge modeli mogło pochwalić się większym aż o 3 proc. od deklarowanego przez WLTP realnym zasięgiem na jednym ładowaniu akumulatora. Tylko dwa spośród testowanych aut przekroczyły dystans z danych homologacyjnych WLTP. Volvo XC40 w ruchu ulicznym pokonało na jednym ładowaniu 431 km i tym samym zajęło drugie miejsce pod względem autonomii. XC40 zajęło też drugie miejsce w kategorii czasu ładowania. Wystarczyło podpiąć Volvo XC40 do ładowarki o mocy 350 kW na 9 minut, by zwiększyć zasięg o 100 km. Można się zatem spodziewać, że Volvo EX30 z nowym napędem będzie również błyszczało na rynku i wygrywało testy.

Prędkość maksymalna jest ograniczona do 180 km/h. Swego czasu kontrowersje wzbudzało związane z bezpieczeństwem ograniczenie prędkości we wszystkich modelach Volvo do 180 km/h. Volvo jak zwykle wyprzedziło czas i obecnie okazuje się, że EX30 jest nie tylko jednym z najdynamiczniej przyspieszających modeli elektrycznych na rynku, ale również jednym z najszybszych.  

Uwaga rowerzysta

Volvo EX30, w odróżnieniu od luksusowego EX90, nie będzie miało LiDAR-u. Niemniej jednak ma bardzo bogaty zestaw systemów bezpieczeństwa Safe Space, który tworzy razem 10 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 5 kamer i dwa czujniki w kabinie. Auto będzie wyposażone w funkcję automatycznego parkowania bez konieczności używania pedału gazu. Docelowo będzie można wjechać na miejsce parkingowe z użyciem wyłącznie smartfonu.

Volvo EX30 będzie miało też innowacyjny system chroniący rowerzystów, którzy mijają pojazd. System ostrzeże przed otwieraniem drzwi w najgorszym momencie. Dane z Wielkiej Brytanii pokazują, że rocznie aż 60 rowerzystów ginie lub odnosi ciężkie obrażenia podczas kolizji tego typu. System wraz ze wzrostem liczby rowerzystów na drogach będzie nabierał coraz większego znaczenia.

Najbardziej ekologiczny

Volvo EX30 najmniej obciąża środowisko naturalne ze wszystkich modeli produkowanych przez markę. Już sam jego rozmiar sprawia, że produkcja wymaga mniej energii i materiałów. Kompaktowe wymiary mają też korzystny wpływ na zużycie energii podczas jazdy. Sposób poprowadzenia linii dachu oraz zaokrąglone i wygładzone powierzchnie pozwoliły obniżyć opór aerodynamiczny zmniejszając Cx do 0,28. EX30 został zaprojektowany z myślą o uzyskaniu najmniejszego śladu węglowego ze wszystkich samochodów Volvo w historii. 25% aluminium użytego do produkcji EX30 pochodzi z odzysku. Podobnie jak 17% stali i 17% tworzyw sztucznych. Samochód na etapie produkcji powoduje powstanie około 18 ton CO2. Aby pokonać kolejne 200 000 km – ta emisja wyniesie jednie 12 ton (licząc zasilanie według miksu energetycznego EU-27).

Jeden z bestsellerów

Cena Volvo EX30 ma startować już od kwoty 169 900 zł. Za tę cenę otrzymamy bazową wersję wyposażenia Core, akumulator o pojemności 51 kWh i silnik o mocy 272 KM napędzający koła tylne. Zasięg tej wersji wynosi 344 km (zgodnie z WLTP). 209 900 zł kosztuje wersja wersja Plus o zasięgu 480 km. Silnik też ma moc 272 KM, ale akumulator Long Range ma pojemność 69 kWh. Za niecałe 239 900 zł czeka na nas najbogatsza wersja Ultra w najmocniejszej odmianie z napędem na dwie osie, o mocy 428 KM i zasięgiem 460 km. Tutaj „bateria” też ma pojemność 69 kWh. Wiadomo już, że w przyszłości EX30 będzie również dostępny w wersji Cross Country.

Zarówno cena i segment, w którym występuje EX30 ma szansę sprawić, że będzie to jeden z bestsellerów marki. Volvo EX30 to znakomita propozycja na drugi samochód w rodzinie lub jedyny jeśli poruszamy się głównie na terenie aglomeracji miejskiej i mamy w domu dostęp do ładowarki. Z drugiej strony wersjami o zasięgu niemal 500 km można pokusić się o nieco dalsze eskapady – bez uszczerbku na komforcie.

Materiał Promocyjny