Obie firmy zwijają rosyjski biznes „ w sposób kontrolowany”. Michelin rozważa przekazanie zarządzania miejscowemu zarządowi , po tym jak nie jest w stanie ruszyć z produkcją od połowy marca 2022. Nowy podmiot ma działać w ramach struktury niezależnej od Grupy Michelin, a dla Francuzów wyjście z Rosji ma być neutralne finansowo. Nokian po prostu zamyka swoją rosyjską fabrykę i nie zamierza tam niczego ratować. Michelin i Nokian, tak samo jak to zrobiły wcześniej włoski Pirelli ( 10 proc. sprzedawanych opon tej marki pochodziło z Rosji) i niemiecki Continental uznały, że w sytuacji, kiedy sankcje uniemożliwiają dostawy komponentów, podjęcie produkcji stało się niemożliwe. Continental próbował jeszcze przez jakiś czas utrzymać działalność, aby dać pracę na lokalnym rynku, ale i to okazało się niemożliwe. 81 proc. opon do samochodów osobowych w Rosji pochodziło od zagranicznych firm.

Czytaj więcej

Wielkie plany rosyjskiego AvtoVAZ. Produkcja ponad pół miliona aut rocznie

W tej chwili obserwujemy drugą falę wyjść firm z ryku rosyjskiego. Pierwsza była wkrótce po inwazji. Teraz Rosję opuszczają ci producenci, którzy uznali, że ich działalność jest jednak niemożliwa. Rząd w Moskwie ze swojej strony zapowiedział, że jeśli zagraniczni inwestorzy nie podejmą produkcji, to ich aktywa zostaną przejęte, a im samym grozi więzienie. Z Rosją w ostatnich dniach pożegnał się największy światowy producent alkoholi Diageo, fiński producent wind Kone, Ponsse — również z Finlandii, który produkuje maszyny do przeróbki drewna.

Grupa Michelin, była pierwszym zagranicznym producentem opon w Rosji, i weszła na rynek 18 lat temu. Teraz informuje, że jest technicznie niemożliwe utrzymanie produkcji z powodu niepewności sytuacji oraz problemów z zaopatrzeniem. Jak informują Francuzi Grupa Michelin przygotowuje rozwiązanie najkorzystniejsze dla swoich pracowników. Michelin Rosja zatrudnia około 1000 osób, z czego 750 w fabryce w Dawidowie położonej 100 km od Moskwy. Moce produkcyjne produkcyjne zakładu obejmują od 1,5 do 2 mln opon rocznie, głównie do samochodów osobowych. Dla porównania w Polsce Michelin produkuje ok 900 tys. opon miesięcznie, co daje 11 mln rocznie. Sprzedaż Michelin w Rosji stanowiła 2 proc. całkowitej sprzedaży Grupy Michelin i 1 proc. globalnej produkcji opon do samochodów osobowych. W Polsce Michelin zatrudnia 5 tys. osób, w Rosji - 1000. Nokian, który w Rosji ma 1600 pracowników informuje o wyjściu kontrolowanym i stratach związanych z likwidacją rosyjskiego biznesu sięgającym 300 mln euro. Finowie, którzy także byli zmuszeni do przerwania produkcji starali się zwiększyć ją u siebie w kraju i w Stanach Zjednoczonych.

Czytaj więcej

Rosyjski partner Mazdy i Forda wycofuje się z biznesu