Zdjęcie tygodnia: Wypadek księcia Filipa i dyskusja o seniorach za kierownicą

W ostatnim tygodniu cały świat obiegło zdjęcie z wypadku samochodowego 97-letniego księcia Filipa. To zdarzenie na nowo ożywiło dyskusję o seniorach za kierownicą.

Publikacja: 27.01.2019 09:00

Zdjęcie tygodnia: Wypadek księcia Filipa i dyskusja o seniorach za kierownicą

Foto: moto.rp.pl

Najpierw fakty: 97-letni książę Filip, mąż brytyjskiej królowej, miał niegroźny wypadek samochodowy w pobliżu rezydencji królewskiej w Sandringham. Służby prasowe brytyjskiej monarchii z Pałacu Buckingham podały, że w momencie zajścia książę sam prowadził samochód i nie odniósł obrażeń. Wypadek, w którym udział miał również drugi pojazd wydarzył się w pobliżu wjazdu na drogę szybkiego ruchu A149. Na zdjęciach z miejsca zdarzenia widać, że w wyniku wypadku samochód księcia Filipa przewrócił się na bok. Dwie pasażerki drugiego pojazdu marki Kia odniosły lekkie obrażenia i zostały przewiezione do szpitala, z którego wyszły jeszcze tego samego wieczora. Jak rozpisuje się prasa brytyjska, mimo kolizji 97-letni książę nie zamierza zaprzestać jazdy samochodem.

""

97-letni książę Filip spowodował wypadek swoim Land Roverem

Foto: moto.rp.pl

Społeczeństwo się starzeje, więc za kierownicami aut można spotkać coraz starszych kierowców. Niecały rok temu w Warszawie wypadek spowodował 104-latek. Jednak pomysł wprowadzenia badań okresowych dla starszych kierowców i cofania im uprawnień w sytuacji, gdy już za kółkiem zasiadać nie powinni, ma tyle samo zwolenników, co i przeciwników. Obecnie w Polsce nie ma przepisów wprowadzających dodatkowe wymagania dla starszych kierowców. Seniorzy nie muszą przechodzić dodatkowych badań. Skierować na nie mogą jedynie policjanci przy okazji kontroli, jeśli stwierdzą, że osoba jest w złej kondycji fizycznej lub psychicznej, przez co mogłaby stwarzać zagrożenie na drodze.

""

Seniorzy za kierownicą nie muszą w Polsce przechodzić dodatkowych badań.

Foto: moto.rp.pl

Komisja Europejska ma w planach wprowadzenia regulacji, mających na celu wymuszenie na starszych kierowcach przechodzenia regularnych badań. Od wyników będzie zależało, czy zachowają swoje prawo jazdy. W Unii Europejskiej coraz więcej jest prowadzących pojazdy w kategorii 60 plus. W tej grupie odnotowuje się też wzrost liczby wypadków.

ZOBACZ TAKŻE: Powypadkowy czy nie? Każdy będzie mógł to sprawdzić

W innych krajach jest różnie. W Niemczech seniorzy mogą jeździć do woli. Szkolenia i badania są dobrowolne. W Portugalii po ukończeniu 30. roku życia kierowca musi wymieniać dokument co 10 lat. Po sześćdziesiątce okres ten skraca się do 5 lat, a po ukończeniu 70. roku życia do dwóch lat. Dodatkowo po ukończeniu 50. roku życia każdy kierowca musi przejść badania lekarskie i psychologiczne. W Japonii w wielu prefekturach starsi kierowcy, którzy dobrowolnie zwrócą prawo jazdy dostają zniżki na zakupy i usługi nawet w… domach pogrzebowych.

Tu i Teraz
W 2024 roku zatrzymano 92 324 nietrzeźwych kierowców. Średnio 252 osoby dziennie
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Tu i Teraz
To jeden z najważniejszych projektów drogowych. Połączy Górny Śląsk z Pomorzem
Tu i Teraz
Tesla Cybertruck skonfiskowana przez brytyjską policję. Obawy dotyczące bezpieczeństwa
Tu i Teraz
Porsche i Trump mają problem. Ich wieżowce w Miami stopniowo zapadają się
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Tu i Teraz
Transakcja na rynku oponiarskim. Goodyear sprzedaje Dunlopa
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej