Od stycznia tego roku pogorszyła się jakość paliw. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował o wynikach kontroli przeprowadzonych od stycznia do maja 2020 r. Dotyczyły zarówno badań przeprowadzonych losowo jak i na stacjach, których dotyczyły skargi kierowców lub gdzie wcześniej kontrole już wykazały problemy.

Z 632 próbek diesla i benzyny zbadanych przez Inspekcje Handlową (w tym 316 próbek oleju napędowego i 316 próbek benzyn) 3,84 proc. nie spełniało norm. To duży wzrost, bo w badaniach przeprowadzonych w 2019 r. odsetek nieprawidłowości wyniósł 1,37 proc. Przy tym ub. rok przyniósł poprawę wobec poprzedniego – w 2018 r. było to 1,9 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Lotos wprowadza opłaty za ładowanie elektrycznych aut

Opublikowany komunikat UOKiK szerzej podsumowuje jednak ubiegły rok, w którym najwięcej przypadków złej jakości paliw stwierdzono w województwach podlaskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim. Odsetek zakwestionowanych próbek pobranych na stacjach wspomnianych trzech województw sięgał od 5,88 do 4,92 proc. Inspekcja Handlowa kontroluje jakość benzyny, oleju napędowego, LPG i biopaliw. W ub. roku najczęściej była kwestionowana w przypadku oleju napędowego (1,86 proc. próbek), rzadziej w przypadku benzyn (1,01 proc.). Badania skroplonego gazu LPG wykazały nieprawidłowości w 0,6 proc. przypadków.

Do ub. roku jakość paliw wyraźnie się poprawiała. W czasie pierwszej kontroli w 2003 r. odsetek próbek paliw ciekłych niespełniających wymogów jakościowych wyniósł 30 proc. – W kolejnych latach ilość nieprawidłowości stwierdzanych u przedsiębiorców wybranych losowo znacząco spadła i od 2015 r. utrzymuje się poniżej 3 proc. – informuje UOKiK. W dieslu najczęściej wymogów nie spełnia tzw. stabilność oksydacyjna, czyli odporność na utlenianie podawana w godzinach. Objawia się ono mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów w zbiorniku i systemie zasilania. Prowadzi to do zatykania filtrów paliwa, zanieczyszczenia zaworów wtryskowych oraz innych usterek układu paliwowego.

CZYTAJ TAKŻE: Rośnie liczba stacji paliwowych. Potentat jest jeden

W przypadku benzyny zwykle kwestionowana jest prężność par: niedotrzymanie tego parametru sprawia, że silnik dławi się i gaśnie. Kolejnym problemem okazują się złe parametry destylacji, która wpływa na płynność pracy silnika i jego zdolność do osiągnięcia maksymalnej mocy. Natomiast nieprawidłowe wyniki kontroli LPG dotyczą zwykle działania korodującego na miedź, co grozi rdzewieniem niektórych elementów silnika. W ubiegłym roku najmniej problemów z paliwami było w województwach: lubelskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, podkarpackim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Suzuki Swift Sport: Historia lekkości

Nigdy nie był najmocniejszy czy najszybszy, za to zawsze lekki i zwinny. Każda kolejna ...

Wypożyczenie kampera czy kupno własnego pojazdu – co wybrać?

Podróżowanie kamperem daje niemalże nieograniczone możliwości zwiedzania świata i wyjeżdżania na spontaniczne wakacje. Samochód ...

Volkswagen rusza z prądem

Coraz szybszy rozwój elektromobilności jest nieunikniony. W Polsce będzie go stymulować rozwój sieci ładowania ...

Nowy Peugeot 5008: Zmiany, które wyszły na dobre

Peugeot to aktualnie lider na europejskim rynku kompaktowych SUV-ów. W ofercie ma dwa modele ...

Dzięki zasobom miedzi Polska może odegrać szczególną rolę w rozwoju elektromobilności

Samochody elektryczne oraz hybrydowe stają się coraz popularniejsze. Dzięki zasobom miedzi Polska może odegrać ...

Alfa Romeo Tonale zaprezentowana podczas tegorocznych targów w Genewie

Miliard euro na nowe Alfa Romeo i Pandę

Fiat Chrysler zainwestuje prawie miliard euro w uruchomienie  w Pomigliano d'Arco produkcji nowego SUV-a ...