Użytkowe samochody zasilane alternatywnie mają jeden podstawowy problem. Jest nim pakiet ciężkich akumulatorów lub butli, który często ogranicza liczbę kierowców mogących się nimi poruszać i obniża możliwości przewozowe. Ministerstwo Infrastruktury opracowuje rozwiązanie.

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad nowelizacją przepisów związanych m.in. z prawem jazdy. Otóż w świetle coraz większej liczby dostawczych samochodów zasilanych alternatywnie dostrzeżono problem związany z ich masą całkowitą. Chodzi dokładniej o fakt, że przez ciężki zestaw akumulatorów – w przypadku aut elektrycznych – ich możliwości przewozowe są ograniczone. Nie wynika to jednak z indolencji samych pojazdów, co z obostrzeń związanych z uprawnieniami.

Volkswagen e-Crafter.

Kategoria „B” prawa jazdy – najbardziej popularna – umożliwia podróżowanie pojazdami mechanicznymi o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Aby zakres ten był większy trzeba zdać dodatkowe egzaminy, w celu zdobycia kategorii „C”. Nie każdy jednak tego potrzebuje, a raczej potrzebował. Wielu przewoźników krajowych, jak też międzynarodowych korzystało z pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony i w zupełności to wystarczało. Jednak wraz z autami elektrycznymi czy zasilanymi alternatywnie, resort postanowił zmienić obostrzenia i dostosować je do współczesnych pojazdów.

Renault Master Z.E.

W projekcie ustawy zapisano, że osoba posiadająca prawo jazdy kategorii B będzie mogła kierować: „pojazdem samochodowym zasilanym paliwami alternatywnymi o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz nieprzekraczającej 4250 kg, jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 t wynika z zastosowania paliw alternatywnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, a informacja o tym przekroczeniu jest odnotowana w dowodzie rejestracyjnym”. Tym samym oznacza to, że będziemy mogli podróżować samochodem dostawczym o napędzie alternatywnym – pojazd elektryczny, zasilany sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub wodorem – o masie całkowitej 4250 kg bez konieczności posiadania prawa jazdy kategorii C. Wstępne założenia zakładają, że proponowane zmiany zaczną obowiązywać od 23 maja 2021 roku.

Renault Master Z.E. Hydrogen.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kiedy podrożeje paliwo? Zapytaliśmy eksperta

Odmrażanie gospodarki powoduje większy popyt na paliwa. Czy oznacza to, że już niedługo możemy ...

Toyota inwestuje kolejne 200 mln dolarów w startupy

Toyota będzie wspierać start-upy własnym kapitałem, a tym samym wiązać na przyszłość młode firmy ...

Wojna nerwów między Renaultem a Nissanem

Niemal już zamknięta fuzja Renaulta z Fiat Chrysler Automobiles wyhamowała w ostatniej chwili, kiedy ...

Między Łodzią a Katowicami jeszcze wolniej. Budowa A1 się rozkręca

Na Gierkówce od poniedziałku jeszcze więcej problemów. Od 15 kwietnia zamknięty będzie kolejny fragment ...

Super Bowl 2019: Wielki finał i najlepsze reklamy motoryzacyjne

Super Bowl zbliża się wielkimi krokami. Wybraliśmy najlepsze reklamy motoryzacyjne, które zostaną pokazane podczas ...

Kiedy wjedziemy na nowe drogi – harmonogram na rok 2021

W tym roku drogowcy włączą do ruchu prawie 390 km dróg ekspresowych i autostrad. ...