Elektryczna stacja Ekoen.

Ekoen – tak nazywa się pierwsza stacja przeznaczona wyłącznie dla samochodów elektrycznych. Posiada ona 5-stanowisk, gdzie można ładować swój pojazd mocami 50–150 kW. Przy okazji oczekiwania na „zatankowanie” klienci mogą napić się np. świeżo parzonej kawy.

EKOenergetyka-Polska – jeden z liderów wśród producentów infrastruktury ładowania wysokiej mocy w Europie – otworzył w Zielonej Górze, pierwszą stację paliw przeznaczoną dla samochodów elektrycznych. Test to kompleksowe rozwiązanie, które dzięki szybkiemu ładowaniu (50–150 kW), dużej liczbie stanowisk ładowania (pięć stanowisk) oraz Ekocafe i strefie relaksu, może przyczynić się w pewnym stopniu do popularyzacji pojazdów EV. Jest to też dobre rozwiązanie z punktu widzenia firm zlokalizowanych w pobliżu, które mają lub planują zakup aut elektrycznych.

Z nowoczesnej stacji dla pojazdów elektrycznych może jednocześnie korzystać pięć pojazdów. Każdy z punktów posiada uniwersalne wtyczki, za których pośrednictwem można naładować auto. Całkowita moc zainstalowanej infrastruktury wynosi 400 kW. Tym samym każde stanowisko ma swój przydział mocy. Ze względu na coraz większą różnorodność aut elektrycznych, na stacji są takie stanowiska jak:
1x CCS Combo 2 do 150 kW,
1x CCS Combo 2 do 100 kW,
1x CCS Combo 2 do 50 kW,
2x CHAdeMO do 50 kW.

Ładowanie pojazdu elektrycznego na Ekoen nie jest jednak za darmo. Model biznesowy opiera się na kwocie 1,59 zł/kWh. Według informacji uzyskanych od przedstawicieli EKOkenergetyka, na chwilę obecną nie planowane są zmiany tej kwoty. Zaletą całego systemu jest natomiast forma płatności. Za usługę ładowania na Ekoen można zapłacić gotówką lub kartą płatniczą/kredytową. Jest w tym jednak mały haczyk. Otóż gotówką możemy zapłacić w godzinach od 6:30 do 21:00, kiedy działa punkt Ekocafe, w którym możemy również się posilić. Poza tymi godzinami trzeba korzystać z „zapłatomatu” czyli maszyny ustawionej przy punktach ładowania. W tym przypadku możliwość płatności jest tylko za pośrednictwem karty debetowej czy kredytowej. Co ważne korzystanie z systemu nie wymaga posiadania specjalnych aplikacji, abonamentów czy kart RFID operatora.

CZYTAJ TAKŻE: Tesla: Musk obiecuje stacje obsługi i szybkie ładowarki w Polsce

Po zamknięciu Ekocafe użytkownicy pojazdów elektrycznych mogą poczekać na naładowanie się auta w strefie relaksu. Nie wejdzie tam jednak każdy. Podłączając wtyczkę do auta, zostanie wygenerowany specjalny kod dostępu do pomieszczenia, w którym można odpocząć czekając na koniec procesu ładowania. Ekoen jest nowym podejściem w kraju do ładowania pojazdów elektrycznych. Z pewnością takie rozwiązanie może się sprawdzić. Zobaczymy, jak to będzie w praktyce i czy użytkownicy będą korzystać z pełni możliwości nowoczesnej stacji „tankowania” pojazdów elektrycznych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ceny | Mercedes AMG GT 4-Door Coupe: Dużo, ale nie najwięcej

Rodzina AMG powiększyła się o kolejny model. To nowa wersja AMG GT, a jej ...

Rozwój elektromobilności może w końcu nabrać tempa

Uruchomienie rządowych dopłat pozwoli na zwiększenie w Polsce sprzedaży samochodów elektrycznych. Firmom zacznie się ...

Toyota Camry AWD: Po 28 latach znowu z napędem na cztery koła

W 1991 roku Toyota Camry była dostępna z napędem na cztery koła. Po czasie ...

Zdjęcie tygodnia: Kłopoty finansowe JLR. Range Rover SV Coupe nie powstanie

Miał być ponadczasowy, monumentalny, osiągalny tylko dla wybranych. Range Rover wszystkich rozpalił, a teraz ...

Nissan Juke: Druga generacja nieco bardziej grzeczna

Nissan całkowicie odnowił kompaktowy model Juke. Usunięto co bardziej kontrowersyjne cechy, ale zachowano klimat ...

Audi: Nowy poziom manipulacji testami spalin. Fałszywe numery nadwozia

Afery spalinowej ciąg dalszy. Audi przyznało, że sfałszowało numery nadwozia w koreańskich samochodach testowych. ...