Emisje CO2 nowych samochodów sprzedawanych w Unii Europejskiej musi gwałtownie spaść pomiędzy rokiem 2021 i 2030. Po Komisji Europejskiej, Parlamencie Europejskim również państwa członkowskie UE zatwierdziły, że emisja flotowa dwutlenku węgla w 2030 roku powinna być o 37,5 procent niższa niż w 2021 roku (wcześniej ministrowie środowiska Unii ustalili redukcję o 35 procent, Parlament żądał 40 procent). Emisja CO2 dla lekkich samochodów dostawczych ma spaść o 31 procent. Jako cel pośredni uzgodniono redukcję o 15 procent do 2025 roku dla obu klas pojazdów. Ponadto nowe rozporządzenie przewiduje, że producenci samochodów będą monitorowani od 2021 roku, czy rzeczywiście osiągają wartości dopuszczalne. Kto będzie powyżej limitu, zapłaci dotkliwe kary.
Emisja flotowa w 2030 roku musi być o 37,5 procent niższa niż w 2021 roku.
Punktem wyjścia jest limit emisji floty CO2 z 2021 roku, który wynosić będzie 95 gramów na kilometr (g/km). To nie do zrealizowani bez posiadania w ofercie modeli o napędzie elektrycznym. Od 2030 roku ta sama wartość dla floty może wynosić już tylko 59,4 g/km. To będzie znaczyło, że oferta aut z silnikami spalinowymi gwałtownie się skurczy.
Przemysł motoryzacyjny stoi więc przed ogromnymi wyzwaniami. Herbert Diess, prezes Grupy Volkswagen, ogłosił znacznie szerszą modernizację oferty niż wcześniej planowano. Do 2030 roku firma musi zwiększyć udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży do ponad 40 procent. – To może oznaczać, że nasz przyjęty program modyfikacji portfolio produktów nie wystarczy – stwierdził Diess. VW, podobnie jak inni producenci zakładał wcześniej, że emisje floty CO2 zostaną do 2030 r. zredukowane o 30 procent, takie też były sugestie organizacji ACEA, zrzeszającej europejskie koncerny motoryzacyjne. W międzyczasie jednak Diess, a tym samym Volkswagen i reszta marek grupy, całkowicie zmienił kurs i postawił na rozwój elektromobilności jak żaden inny niemiecki producent samochodów.
Spośród całej branży motoryzacyjnej to koncern Volkswagena planuje największe inwestycje w rozwój elektromobiności.