Nie trzeba kupować terenówki, by czasem zjechać z utwardzonych szlaków. Do rekreacji na bezdrożach wystarczy zupełnie „cywilny” pojazd z wydajnym napędem na cztery koła. Przydają się też osłony podwozia, a także ochronne panele na progach, błotnikach i zderzakach. W ten sposób wejście w świat 4×4 nie wymaga szastania gotówką, co pokazują wybrane przez nas modele.
Skoda Octavia 4×4
Skoda Octavia Scout / fot. Skoda
Od wielu lat jest bestsellerem w Polsce. Na Octavię decydują się nie tylko firmy, lecz również klienci indywidualni. Mają oni do wyboru praktycznego liftbacka, jeszcze bardziej funkcjonalne kombi, lekko uterenowionego Scouta oraz linię RS, skutecznie podnoszącą tętno. Napęd na cztery koła występuje jednak w pierwszych trzech wersjach i właśnie nimi się zajmiemy.
Octavia Scout w akcji / fot. Skoda
Jeśli doceniasz klasyczne kształty i cenisz sobie łatwość manewrowania w mieście, to 5-drzwiowa Octavia powinna sprostać Twoim wymaganiom. Sporych rozmiarów nadwozie z unoszoną pokrywą bagażnika wraz z szybą jest nie tylko praktyczne, lecz również wszechstronne. Podstawowe odmiany mają standardowo napęd przenoszony na przednią oś. Wystarczy jednak zdecydować się na 115-konnego diesla, przecenionego teraz o 10 tysięcy złotych, by walczyć ze śliskimi nawierzchniami i koleinami wypełnionymi błotem. Napęd na obie osie jest dostępny również w przypadku dwulitrowego silnika wysokoprężnego o mocy 150 KM. W tej konfiguracji motor połączono z 7-stopniową skrzynią DSG, a rabaty na każdą specyfikację wynoszą obecnie 10 tysięcy.
CZYTAJ TAKŻE: Wideo | Skoda Octavia RS: bardziej sportowa, niż się wydaje
Analogicznie sytuacja przedstawia się w rodzinnym kombi. 4×4 łączy się z tymi samymi silnikami co w liftbacku. Dla bardziej wymagających polecamy wersję Scout. Ma zwiększony prześwit (171 mm), osłony z tworzywa na zderzakach, progach i błotnikach, co przekłada się na dzielność w lekkim terenie. To ciekawa alternatywa dla kompaktowych SUV-ów. Dzięki niżej osadzonemu środkowi ciężkości auto dobrze prowadzi się na nie tylko w mieście, ale też na autostradzie. Wjedzie również tam, gdzie większość crossoverów. Dodatkową korzyścią jest dynamika. Scouta połączono z najmocniejszymi jednostkami napędowymi w gamie modelu – 1.8 TSI (180 KM), 2.0 TDI (150 KM) i 2.0 TDI (184 KM). Każda występuje z napędem na obie osie i oferuje mnóstwo przestrzeni wewnątrz. Bagażnik mieście od 610 do 1740 litrów.
Skoda Superb 4×4
Skoda Superb z napędem na obie osie / fot. mat.pras.
Superb jest autem bardzo komfortowym, wyposażonym we wszelkie nowinki technologiczne obecne w najnowszych modelach Skody. Z systemem adaptacyjnego zawieszenia DCC potrafi też szybko i wygodnie pokonywać kręte drogi i długie, autostradowe odcinki. To zasługa dopracowanego trybu Sport, który dodaje układowi jezdnemu dynamicznej nuty. Superb błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy zapewniając zwinność auta kompaktowego. Traci na tym nieznacznie jakość tłumienia nierówności, ale ten element schodzi na dalszy plan, jeśli zamierzacie czerpać radość z 272-konnego TSI o pojemności dwóch litrów. To jedyny silnik benzynowy łączony z systemem 4×4. Konfigurację uzupełnia dwusprzęgłowa przekładnia DSG o siedmiu przełożeniach.
CZYTAJ TAKŻE: Wideo | Skoda Superb – limuzyna indywidualistka
Jeśli wolicie oszczędną wersję wysokoprężną, Skoda ma dwie propozycje. Pierwsza z nich to 2.0 TDI o mocy 150 koni mechanicznych z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów. Lepiej pod względem dynamiki wypada 190-konne TDI sprzężone z automatem. Do setki przyspiesza w 8 sekund i rozpędza się do 228 km/h. Z 4×4 na pokładzie radzi sobie na śliskich nawierzchniach i zapewnia optymalną trakcję. Ponadto nie ma też zauważalnych strat przyczepności podczas dynamicznych startów. Co ważne, Superb dostępny jest teraz z upustem w wysokości 14 tysięcy złotych.
Skoda Karoq 4×4
Karoq Scout / fot. Skoda
Podążając za modą, nie sposób przejść obojętnie obok najnowszego SUV-a czeskiego koncernu. Karoq zadebiutował kilkanaście miesięcy temu i szturmem wprowadził się na szczyty europejskich rankingów sprzedaży w swoim segmencie. Ten kompaktowy pojazd ma wszechstronność wpisaną w DNA. Przekonuje komfortem jazdy, przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem, a także szerokim wachlarzem pokładowych systemów bezpieczeństwa.
CZYTAJ TAKŻE: Skoda Karoq Scout: W teren z lepszym wyposażeniem
Jednym z kluczowych jest Front Assist. Opiera się na dwóch głowicowych radarach montowanych w atrapie chłodnicy. Jeden z nich odpowiada za przegląd bliskiego otoczenia, zaś drugi za kontrolę większej odległości. Według zapewnień inżynierów Skody, czujniki są w stanie obserwować do trzydziestu obiektów jednocześnie. Podczas jazdy z prędkością od 5 do 34 km/h, system reaguje błyskawicznie. Po wykryciu przeszkody, wysyła do kierowcy ostrzeżenie poprzez czerwoną grafikę na wskaźnikach, sygnał dźwiękowy oraz uruchamia hamulce w trybie awaryjnym i włącza światła awaryjne, by ostrzec innych kierowców o zagrożeniu. Karoq potrafi też autonomicznie parkować, wykrywa pojazdy w martwym polu, utrzymuje auto w pasie ruchu, natomiast adaptacyjne zawieszenie z funkcją Off Road pozwala zjechać z utwardzonych szlaków.
fot. Skoda
By tego dokonać, warto zdecydować się na wersję z najmocniejszym dieslem o pojemności dwóch litrów. Ma 150 KM i 340 Nm dostępnych w zakresie 1750-3000 obr./min. Z 4×4 sprawdzi się nie tylko podczas forsowania wysokich krawężników w mieście, lecz również na miękkim podłożu daleko od asfaltowych ścieżek. Napęd sterowany sprzęgłem międzyosiowym i dziesiątkami czujników płynnie zmieniającymi przepływ momentu obrotowego między poszczególnymi kołami, pozytywnie zaskoczy niejednego amatora lekkich przepraw terenowych.
Skoda Kodiaq 4×4
Kodiaq Scout / fot. Skoda
Kodiaq błyskawicznie zadomowił się na wysokich lokatach polskich rankingów sprzedaży. O popularności modelu zdecydowała praktyczna strona, szeroki wybór jednostek napędowych, a także spore możliwości personalizacji. Lista wyposażenia jest naprawdę długa. Ponadto, czeski SUV jest po prostu duży. Nadwozie mierzy 470 centymetrów długości, 188 szerokości i 168 wysokości. Rozstaw osi wynosi 279 cm.
fot. Skoda
CZYTAJ TAKŻE: Wideo | Skoda Kodiaq Scout: Dla rodziny i nie tylko
Skoda występuje w trzech specyfikacjach – podstawowej, Sportline i Scout. Wkrótce ofertę uzupełni RS napędzany 240-konnym silnikiem wysokoprężnym. Każda z nich przekonuje ogromną przestrzenią w kabinie i zawieszeniem, które radzi sobie nie tylko z ubytkami w asfalcie, lecz również z koleinami wypełnionymi błotem, śnieżnymi zaspami lub szutrowymi szlakami. 4×4 pojawia się w 2.0 TDI. Słabsza odmiana generuje 150 KM i łączy się manualną albo automatyczną, 7-stopniową przekładnią. 190-konna propozycja zadowoli żądnych bardzo dobrych osiągów i jednocześnie akceptowalnego zużycia paliwa. Występuje tylko z DSG i sprawia, że Kodiaq, zwłaszcza w uterenowionej odmianie Scout, okazuje się bardzo wszechstronnym autem.
MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z FIRMĄ SKODA